Hivatás vagy kényszer? A gyakorló pedagógusok pálya-elköteleződési motivációjának vizsgálata
Main Article Content
Absztrakt
A tanári pálya iránti elköteleződés fontos szerepet játszik a sikeres munkavégzésben és a kiégés megelőzésében is. Kutatásunkban azokat a tényezőket kívántuk feltárni, amelyek szerepet játszanak abban, hogy a pedagógusok az egyre nehezedő munkafeltételek mellett is a tanári pályán maradjanak. Kvalitatív és kvantitatív módszertanra épülő kérdőíves kutatásunkban 149 pedagógus vett részt. A tanári pályán maradás tényezőit szabad válaszadásra alkalmat adó nyitott kérdéssel vizsgáltuk, a kiégést a Jagodics és Szabó (2014) által kifejlesztett kérdőívvel mértük. A pálya iránti elköteleződést és a pályaelhagyási gondolatokat egy-egy itemmel vizsgáltuk. Az AGA (Szalay és Brent, 1967) módszerrel végzett tartalomelemzés szerint a legnagyobb súlyú pályán tartó erő a munka pszichológiai jutalma és a gyermekek szeretete. A belső motivációs tényezőknek nagyobb szerepe van, mint a külső erőknek, mint a kényszer vagy a munkavégzéssel kapcsolatos „körülményelőny”. A kiégés jeleit erősebben mutató pedagógusoknál azonban ezek a külső tényezők nagyobb szerepet játszanak a pályán maradásban, mint a nem kiégett kollégáik esetében. Eredményeink alátámasztották, hogy a pedagóguspálya legfőbb vonzereje a gyerekekkel való foglalkozás szeretete mellett a kreativitást kívánó szabad munkavégzésben van, aminek tartós hiánya vagy erősen korlátozott volta hozzájárulhat a pályaelhagyáshoz.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
Allen, M. B. (2005). Eight Questions on Teacher Recruitment and Retention: What does the Research Say? Education Comission of the States. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED489332.pdf Utolsó letöltés: 2022. 08. 25.
Bacsa-Bán, A. (2019a). A szakmai pedagógusok (pedagógusi) pálya elhagyásának vizsgálata több dimenzióban. Opus et Educatio 6(2), 257-269.
Bacsa-Bán, A. (2019b). A szakmai pedagógusok (pedagógusi) pálya elhagyásának vizsgálata több dimenzióban 2. Opus et Educatio 6(3), 351-371.
Bakker, A. B., Hakanen, J. J., Demerouti, E., & Xanthopoulou, D. (2007) Job Resources Boost Work Engagement, Particularly When Job Demands Are High. Journnal of Educational Psychology, 99(2), 247-284. DOI: 10.1037/0022-0663.99.2.274
Chang, M.-L. (2009). An appraisal perspective of teacher burnout: examining the emotional work of teachers. Educational Psychology Review, 21, 193-218. DOI: 10.1007/s10648-009-9106-y
Demerouti, E., Bakker, A. B., Nachreiner, F., & Schaufeli, W. B. (2001). The Job Demands – Resources Model of Burnout. Journal of Applied Psychology, 86(3), 499-512. DOI: 10.1037/0021-9010.86.3.499
Dolton, P., Marcenaro, O., De Vries, R., & Po-Wen, S. (2018). Global Teacher Status Index. University of Sussex, Varkey Foundation, https://www.varkeyfoundation.org/media/4790/gts-index-9-11-2018.pdf. Utolsó letöltés: 2022. 08. 22.
Gelman, A., & Park, D. K. (2008). Splitting a Predictor at the Upper Quarter or Third and the Lower Quarter or Third. The American Statistician, 63(1), 1-8. DOI: 10.1198/000313008X366226
Haggarty, L: (1995) The Use of Content Analysis to Explore Conversations between School Teacher Mentors and Student Teachers. British Educational Research Journal 21(2), 183-197. DOI: 10.1080/0141192950210205
Hajdu, T., Hermann, Z., Horn, D., Hönlich, H., & Varga, J. (2022). Szemelvények „A közoktatás indikátorrendszere 2021” című kiadványból. Budapest: Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaság-Tudományi Intézet. https://kti.krtk.hu/wp-content/uploads/2022/02/Indikator_Szemelvenyek_2021.pdf Utolsó elérés: 2022.08.25.
Hakanen, J. J., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2006). Burnout and work engagement among teachers. Journal of School Psychology, 43(6), 495–513. DOI: 10.1016/j.jsp.2005.11.001
Harangi, L. (2003) A tanári elégedettség két hatásáról, avagy: mi állhat a késés, ill. a pályaelhagyás hátterében? Educatio, 12(2), 305-308.
Herman, K. C., Hickmon-Rosa, J. E., & Reinke, W. M. (2018). Empirically derived profiles of teacher stress, burnout, self-efficacy, and coping and associated student outcomes. Journal of Positive Behavior Interventions, 20(2), 90-100. DOI: 10.1177/1098300717732066
Hennig, C. & Keller, G. (1995). Anti-Stress Programm für Lehrer. Donauwörth: Auer.
Jagodics, B. & Szabó, É. (2014). Job demands versus resources: workplace factors related to teacher burnout. Practice and Theory in Systems of Education, 9(4), 377–390.
Jagodics, B., Gajdics, J., Gubics, F., Horvát, B., Vatai, K., & Szabó, É. (2020). Az Észlelt Tanári Kiégés Kérdőív szerkezetének vizsgálata középiskolás diákok körében. Iskolakultúra, 30(7), 46-60. DOI: 10.14232/ISKKULT.2020.7.46
Kelly, R. M. (1985). The Associative Group Analysis Method and Evaluation Research. Evaluation Review, 9(1), 35-50.
Kocsis, M. (2002). A tanárok véleménye a pályáról és a képzésről. Iskolakultúra, 12(5), 66-78.
Kun, Á. & Szabó, A. (2017). Boldogság tényezők a pedagógusok munkájában. Magyar Pszichológiai Szemle, 72(3/1), 281–310. DOI: 10.1556/0016.2017.001
Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job Burnout. Annual Review of Psychology, 52(1), 397-422. DOI: 10.1146/annurev.psych.52.1.397
Mihály, I. (2010). Pedagógusok pályaelhagyása. Szakképzési szemle, 26(1), 105-110.
OECD (2005). Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers. Magyar kiadás OKM (2007). A tanárok számítanak. A hatékony pedagógusok pályára vonzása, fejlesztése és a pályán való megtartása. DOI: 10.1787/9789638739940-hu https://read.oecd-ilibrary.org/education/teachers-matter-attracting-developing-and-retaining-effective-teachers_9789638739940-hu#page1 Utolsó letöltés: 2022. 08. 25.
OECD (2009). Creating Effective Teaching and Learninng Environments: First Results from TALIS https://www.oecd.org/education/school/43023606.pdf Utolsó elérés: 2022.08.25.
Paksi, B., Veroszta, Zs., Schmidt, A., Magi, A., Vörös, A., Endrődi-Kovács, V. & Felvinczi, K. (2015a). Pedagógus-pálya-motiváció I.: Kutatási tapasztalatok a pályamotiváció és a lelki egészség vizsgálata alapján. Budapest: Oktatási Hivatal. https://viselkedeskutato.hu/index.php?option=com_attachments&task=download&id=51&lang=hu Utolsó letöltés: 2022. 08. 25.
Paksi, B., Veroszta, Zs., Schmidt, A., Magi, A., Vörös, A., Endrődi-Kovács, V. & Felvinczi, K. (2015b). Pedagógus-pálya-motiváció II.: Kutatási tapasztalatok a pályamotiváció és a lelki egészség vizsgálata alapján. Budapest: Oktatási Hivatal. https://viselkedeskutato.hu/index.php?option=com_attachments&task=download&id=52&lang=hu Utolsó letöltés: 2022. 08. 25.
Perrachione, B. A., Rosser, V. J., & Peterson G. J. (2008) Why Do They Stay? Elementary Teachers’ Perceptions of Job Satisfaction and Retention. Professional Educator, 32(2), 25-41.
Prather-Jones, B. (2011a) How School Administrators Influence the Retention of Teachers of Students with Emotional and Behavioral Disorders. The Clearing House, 84(1), 1-8. DOI: 10.1080/00098655.2010.489387
Prather-Jones, B. (2011b) „Some People Aren’t Cut Out for It”: The Role of Personality Factors in The Careers of Teachers of Students With EBD. Remedial and Special Education, 32(3), 179–191. DOI: 10.1177/0741932510362195
Ross, A., Read, B., Kuscer, M. P., Fülöp, M., Pucko, C., Berkics, M., Sándor, M., & Hutchings, M. (2005). Teachers’ constructions of citizenship and enterprise: Using associative group analysis with teachers in Hungary, Slovenia and England. New Educational Review, 7(3-4), 111-139.
Sági, M., & Varga, J. (2011). Pedagógusok. In Balázs É., Kocsis M., & Vágó I. (szerk.) Jelentés a magyar közoktatásról 2010. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. 292-324. https://mek.oszk.hu/12800/12893/12893.pdf Utolsó letöltés: 2022. 08. 25.
Shen, B., McCaughtry, N., Martin, J., Garn, A., Kulik, N. & Fahlman, M. (2015). The relationship between teacher burnout and student motivation. British Journal of Educational Psychology, 85(4), 519–532. DOI: 10.1111/bjep.12089
Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2015). Job Satisfaction, Stress and Coping Strategies in the Teaching Profession—What Do Teachers Say? International Educational Studies, 8(3), 181-192. DOI:10.5539/ies.v8n3p181
Szabó, É. (2022). A tanári kiégés, mint implicit rendszerkritika. A tanári munkát nehezítő tényezők társadalmi, szervezeti és egyéni szintjeinek kapcsolata a kiégéssel. In Faragó, K., Dúll, A., Luu, L. A. N. (szerk.), A társadalmi változások indítékai és fékjei. Akadémiai Kiadó. (In press)
Szabó, É., Bátor, B., Bobor, P., Korláth, P., Szappanos., Cs, & Jagodics, B. (2020). Mi van a kiégésfogékonyság mögött? Pedagógusok munkahelyi nehézségeinek feltárása kvalitatív és kvantitatív eljárással. Iskolakultúra, 30(3), 4-17. DOI: 10.14232/ISKKULT.2020.3.3
Szabó, É., & Jagodics, B. (2016). Erőforrások és követelmények. A tanári kiégés munkahelyi tényezőinek komplex vizsgálata. Iskolakultúra, 26(11), 3-15. DOI: 10.17543/ISKKULT.2016.11.3
Szabó, É., & Jagodics, B., (2019). Teacher burnout in the light of workplace, organizational and social factors. Hungarian Educational Research Journal, 9(3), 1-21. DOI:10.1556/063.9.2019.3.44
Szabó, É., Litke, M, & Jagodics, B. (2018). Az óvodapedagógusok kiégésének vizsgálata a munkaértékek tükrében. Iskolakultúra 28(7). 51-63. DOI: 10.14232/ISKKULT.2018.7.51
Szalay, L. B., & Brent, J., (1967) The analysis of cultural meaning through free verbal associations. Journal of Social Psychology, 72, 161-187.
Szalay, L. B., Windle, C., & Lysne, D. A. (1970). Attitude Measurement by Free Verbal Associations. Journal of Social Psychology, 82(1), 43–55. DOI: 10.1080/00224545.1970.9919929
Smithers, A., & Robinson, P. (2003). Factors affecting teachers’ decisions to leave the profession. Liverpool, England: University of Liverpool, Centre for Education and Employment Research, Department for Education and Skills, Research Report RR430. https://dera.ioe.ac.uk/4759/1/RR430.pdf Utolsó letöltés: 2022.08.25.
Varga, J. (2019, szerk.). A közoktatás indikátorrendszere 2019. Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont KÖZGAZDASÁG-TUDOMÁNYI INTÉZET, Budapest. 69-72.