Iskolázottsági egyenlőtlenségek – és ami mögöttük van

Main Article Content

Polónyi István

Absztrakt

A tanulmány a 21. században a hazai és a fejlett országok, elsősorban az Európai Unió országai lakosságának iskolai végzettségében mutatkozó egyenlőtlenségeket elemzi. Megvizsgálja az országok között az egyenlőtlenségben tapasztalható különbségek egyik lehetséges okát, rámutatva a középfokú iskolázottság arányaiban tapasztalható különbségekre, a posztszocialista országok népességének ezen a területen tapasztalható magasabb arányaira. Megállapítja, hogy a posztszocialista országokban a középfokú képzettség magasabb aránya a középfokú szakképzettség magas oktatáspolitikai preferálásból adódik, ami részben ezen országok újraiparosítási politikájából következik, részben az államszocialista múlt öröksége. Az írás rávilágít az iskolázottsági egyenlőtlenségek és a keresetegyenlőtlenségek kapcsolatára is. Befejezésül a tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy félő, hogy ez az oktatáspolitika több kedvezőtlen hatással fog járni: részint a keresetegyenlőségek magasabb szintjével, részint a humánerőforrások fejlettségének a fejlett országokól történő elmaradásával.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Polónyi, I. (2023). Iskolázottsági egyenlőtlenségek – és ami mögöttük van. Iskolakultúra, 33(3), 3–15. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.3.3
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmány

Hivatkozások

Andersen, T. M. (2015): Human Capital, Inequality and Growth. Publications Office of the European Union. Luxembourg.

Andor L. (2008). Összehasonlító gazdaságtan globális szemléletben. Budapest: L’Harmattan–Zsigmond Király Főiskola.

Artner A. (2011). Az európai jóléti modellek és fenntarthatóságuk. MTA Világgazdasági Kutatóintézet Műhelytanulmányok 89. szám 2011. június http://www.vki.hu/mt/mh-89.pdf (Letöltés 2017.02.10.)

Castellò, A. & Doménech, R. (2002). Human Capital Inequality and Economic Growth: Some New Evidence. Economic Journal, Royal Economic Society, vol. 112(478): C187-C200, March

De Gregorio, J. & Lee, J. W. (2002). Education and Income Inequality: New Evidence from Cross-Country Data. Review of Income and Wealth, Vol. 48 (3): 395-416.

Education at a Glance 2020: OECD Indicators - OECD 2020

Györgyi Z (2019) Változások a hazai szakképzésben 2004–2019 Educatio. 28 (1), pp. 105–120.

Györgyi Z. (2022) A negyedik ipari forradalom és a hazai szakképzés Educatio 31 (1), pp. 56–69.

Kuznets, S. (1963). Quantitative Aspects of the Economic Growth of Nations: VIII. Distribution of Income by Size. Economic Development and Cultural Change, Vol. 11(2): 1-80. http://piketty.pse.ens.fr/files/Kuznets1963.pdf%20-%20accessed%20Feb%202015 (Letöltés 2017 10.10.)

Meschi, E. & Scervini, F. (2012). Expansion of schooling and educational inequality in Europe: Educational Kuznets curve revisited. Oxford Economic Papers Vol. 66, No. 3 (July 2014), 660-680.

Morrisson, C. & Murtin, F. (2010). The Kuznets Curve of Education: A Global Perspective on Education Inequalities. CEE DP 116, Centre for the Economics of Education, London School of Economics

Nagy B., Udvari B. & Lengyel I. (2019) Újraiparosodás Kelet-Közép-európában – Újraéledő centrum–periféria munkamegosztás? Közgazdasági szemle, LXVI. évf., 2019. február (163–184. o)

Park, K. H. (1996). Educational Expansion and Educational Inequality on Income Distribution. Economics of Education Review, Vol. 15 (1): 51-58.

Polónyi I. (2018). Oktatás és gazdasági fejlődés I. Köz-Gazdaság 13: 2018/4 25-38.

Polónyi I. (2020) Harmadik csapás A felsőoktatási felvételi ingadozásai – avagy az oktatáspolitika társadalomismeretének hiánya Iskolakultúra 30. évfolyam, 2020

Polónyi I. (2021). Iskolázottsági és keresetegyenlőtlenségek. Köz-Gazdaság, 16(4), 95–114.

Polónyi I. (2022). Emberi erőforrások és oktatás. Elemzések a 21. század közepe felé Gondolat Kiadó

Psacharopoulos, G. - Patrinos, H.A. (2018): Returns to Investment in Education A Decennial Review of the Global Literature- Policy Research Working Paper. 8402. World Bank Group https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/29672/WPS8402.pdf Letöltés 2020.02.01.

Ram, R. (1990). Educational Expansion and Schooling Inequality: International Evidence and Some Implications. Review of Economics and Statistics, Vol. 72(2): 266-274.

Sapir, Andre.(2006): Globalization and the Reform of European Social Models. Journal of Common Market Studies. 44. évf. 2. sz

Smidova, Z. (2019): Educational Outcomes: A Literature Review of Policy Drivers from a Macroeconomic Perspective. OECD. Economics Department Working Papers. No. 1577 https://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?cote=ECO/WKP(2019)47&docLanguage=En Letöltés 2020.02.01.

Thomas, V., Wang, Y. & Fan, X. (2001). Measuring Education Inequality: Gini Coefficients of Education. World Bank Policy Research Working Paper No. 2525

Uliha G. – Vincze J. (2014) Az újraiparosodás lehetősége és hatásai – Hosszú távú szerkezetváltási folyamatok vizsgálata egy többszektoros makrogazdasági modellel Külgazdaság, LVIII. évf., 2014. július–augusztus (86–113. o.)