Scolar knowledge – or the conditions of the dependence constructions

Main Article Content

András A. Gergely

Abstract

Több kötet átfogó ismertetését készítettem el, melyekben napjaink neveléstudományi tudáshorizontja a feltárások adatbázisaival, életutak narratív bemutatásával és a térség társadalmi vagy hatalmi elitjének árnyaltabb műveltségi- és kultúra-térképével egészül ki. E kiterjesztett horizonton fel-feltűnik a családi vagy rokonsági kör interakcióiban meghatározó helyet nyert érték, a végzettség, a pozícionáltság, a társadalmi presztízs övezte tudástípusok széles köre is. Az alábbi áttekintés review-esszé, mely olvasat-formát ölt olyan források nyomán, melyek a megkülönböztetett értékű tudások differenciált tartalmait fogják át, de ezt is leginkább az iskolázottság útján legálissá vált (vagy éppen ebben elbizonytalanított) illeszkedő magatartások, karrier-utak, adaptációs késztetések függésrendjében átlátható kultúrák alapján lehet megközelíteni.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
A. Gergely, A. (2020). Scolar knowledge – or the conditions of the dependence constructions. Iskolakultúra, 30(10), 97–105. Retrieved from https://iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/34002
Section
Kritika

References

Adatbank, erdélyi magyar elektronikus könyvtár: https://adatbank.transindex.ro/
Az erdélyi tudóstársadalom katasztere: https://eme.ro/romaniai-magyar-tudostarsadalom#/person-list/1/name/ASC
Bárdi Nándor 2008 Megfontolások a Digitális szövegtár az erdélyi magyar humán és társadalomtudományi kutatások történetének tanulmányozásához című összeállításról. https://adatbank.ro/inchtm.php?kod=1819
Benda Gyula 2006 Társadalomtörténeti tanulmányok. Osiris, Budapest
Bíró Zsuzsanna Hanna – Nagy Péter Tibor 2018 Az oktatáskutatás inter- és multidiszciplináris jellege. Educatio (27) 1:84-100.
Erdélyi Múzeum Egyesület, valamint forráskiadványai és szakosztályai: https://eme.ro/
Erdélyi Digitális Adattár https://eda.eme.ro/handle/10598/2516
Gazda István 2002 Tudás és tudomány a millenniumi Magyarországon. Mundus Kiadó, Budapest
Gazda István 2008 Magyar tudománytörténet. Magyar Tudománytörténeti Intézet, Piliscsaba – Budapest.
Heltai Gyöngyi 2017 Az operett szerepei a magyar kulturális diplomáciában (1920–1968)
In: Ignácz Ádám szerk. Populáris zene és államhatalom. Tizenöt tanulmány. Rózsavölgyi és Társa Kiadó, Budapest, 143-161.
Heltai Gyöngyi 2012 Az operett metamorfózisai, 1945-1956: a „kapitalista giccs”-től a haladó „mimusjáték”-ig. Budapest, ELTE Eötvös Kiadó.
Huszár Tibor 2011 Új elit kialakulásának esélye és esélytelensége, 1945–1948. In: Láng István – Burucs Kornélia – Pannonhalmi Kálmán szerk. Akadémia, a nemzet tanácsadója: Tanulmánykötet Glatz Ferenc 70. születésnapjára. Budapest, MTA Társadalomkutató Központ, 889-900.
Nagy Péter Tibor 2019 Vallásváltoztatás és szociológia. Iskolakultúra, (29) 2–3:57-67.
Romániai magyarok – Ki kicsoda 1918–2010 https://adatbank.transindex.ro/belso.php?alk=102&k=5
Szijártó M. István 2014 A történész mikroszkópja. A mikrotörténelem elmélete és gyakorlata. (Mikrotörténelem 7.) Budapest, L’Harmattan.
Tóth Eszter Zsófia 2019 Nők a Gulágon. In: Kovács Emőke szerk. Szabadság helyett erőszak: magyar női sorsok 1944–1945-ben. Budapest, A Gulágokban Elpusztultak Emlékének Megörökítésére Alapítvány, 25-45.
Tóth Zoltán 1989 Szekszárd társadalma a századfordulón. Budapest, Akadémiai Kiadó.