Going down the basement

Main Article Content

István Polónyi

Abstract

Going down the basement


The study seeks to analyze the evolution of the domestic human resources situation, not least because of changes in government policies over a decade. The paper examines the evolution of entry rates in secondary and tertiary education, the participation rate of tertiary education, the structure of tertiary education, and the rate and number of early school leavers. The article then goes beyond education to address some demographic issues. Analyzes the relationship between life expectancy at birth and educational attainment, as well as population trends and, finally, changes in the human development index over the last ten years. The trends shown, which are illustrated by a number of graphs and diagrams, are not favorable. It is clear that the domestic human resources are lagging far behind the developed world. While detailed analysis of government policies affecting processes goes beyond writing, the conclusion is that these government policies are largely subordinated to short-term economic interests and partly serve a narrower social class - the upper middle class.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Polónyi, I. (2020). Going down the basement. Iskolakultúra, 30(4-5), 3–19. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2020.4-5.3
Section
Study

References

Hivatkozások

Bajomi et al. (2020). Háttal Európának. A kultúra, az oktatás, a tudomány és a média leépítése Magyarországon 2010–2019. Oktatói Hálózat, Budapest.
Concluding observations on the combined seventh andeighth periodic reportsof Hungary adopted by the Committee at its fifty fourth session (11 February –1 March 2013) United Nations – CEDAW https://www2.ohchr.org/english/bodies/cedaw/docs/co/CEDAW.C.HUN.CO.7-8.pdf (Letöltés: 2019. 10. 10.)
Csákó M. (2007). Tizenévesek demokráciaképe. Politológus Vándorgyűlés. Pécs
Fazekas et al. (szerk. 2019). Munkaerő-piaci tükör 2018. Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaság-tudományi Kutatóintézet. Budapest.
Fényes H. (2011). A felsőoktatásban tanuló férfiak és nők tényleges mobilitása, státuszinkonzisztencia a nők oktatásbeli és munkaerő-piaci helyzete között. Felsőoktatási Műhely 3. sz. pp.79-95.
Fokozatváltás a felsőoktatásban középtávú szakpolitikai stratégia 2016. Cselekvési Terv 2016–2020. Emberi Erőforrások Minisztériuma.
Friedman, G. (2009). The Next 100 Years. A Forecast for The 21St centaury. Doubleday, New York.
Gregor A. – Kováts E. (2018). Nőügyek 2018. Társadalmi problémák és megoldási stratégiák. A kutatási eredmények összefoglalója. Friedrich-Ebert-Stiftung, Budapest
Hajdú et al. (szerk. 2019). A közoktatás indikátorrendszere 2019. Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Közgazdaság-tudományi Kutatóintézet. Budapest.
Hunyadi B. et al. (2013). Lelkes fogyasztók, el nem kötelezett demokraták. Tanulmány a fiatalok demokráciához fűződő viszonyáról. Political Capital, Budapest.
Husz Ildikó (2002). Az emberi fejlődés indexe. In.: Lengyel György (szerk.): Indikátorok és elemzések. Műhelytanulmányok a társadalmi jelzőszámok témaköréből. BKÁE, Budapest. (http://www.lib.uni-corvinus.hu/pdf/indikatorok.pdf (Letöltés: 2011, 07. 15.)
Kamarás F. (2000). Termékenység, népesség-reprodukció. TÁRKI. http://www.tarki.hu/adatbank-h/kutjel/pdf/a672.pdf (Letöltés: 2015. 09. 05.)
Koncepció a szakképzési rendszer átalakítására, a gazdasági igényekkel való összehangolására. A Nemzetgazdasági Minisztérium Foglalkoztatáspolitikáért Felelős Államtitkárságának Szakképzési és Felnőttképzési Főosztálya, 2011. https://www.nive.hu/Downloads/Hirek/DL.php?f=szakkepzesi_koncepcio.pdf (Letöltés: 2015. 02.02.)
KSH (2008). A humán fejlettségi mutató. Statisztikai Tükör, KSH. 2008/85.
Piketty, Th (2015). A tőke a 21. században. Kossuth Könyvkiadó, Budapest.
Polónyi I. – Kozma T. (2020). Gender and Higher Education: The Hungarian Case. (Kézirat)
Polónyi I. (2012). Formálódó szép új világ a felsőoktatásban. https://hazaeshaladas.blog.hu/2012/02/05/formalodo_szep_uj_vilag_a_felsooktatasban (Letöltés: 2020. 01. 30.)
Polónyi I. (2016a). Emberi erőforrásaink 21. százada. Gondolat. Budapest.
Polónyi I. (2016b). Felsőoktatás a koncepciók keresztútján. Köz-gazdaság, 2. sz. pp. 209-222.
Polónyi I. (2019). Versenyben a felzárkózásért. Educatio 1. sz. pp. 3-20.