Mit gondolnak a tanulók és tanárok az iskoláról? Egy iskolaiattitűd-kutatás eredményei

Main Article Content

Czető Krisztina

Absztrakt

A tanulmány egy iskolaiattitűd-kutatás eredményeit ismerteti, melynek célja a tantárgyi attitűdök, az iskolához köthető általános attitűdök és nézetek vizsgálata, valamint egy iskolaiattitűd-kérdőív kialakítása és kipróbálása volt. A kutatásban 9–11. évfolyamos középiskolás diákok (N = 1508) és tanáraik (N = 155) vettek részt. Az eredmények feltárták, hogy a tanulók körében a leginkább népszerű tárgyak az idegen nyelvek, a testnevelés, az informatika és a történelem, míg a legkevésbé kedvelt tárgyak a fizika, a kémia és az ének-zene. A kutatás eredményei szintén megerősítik, hogy találunk összefüggést a különböző tantárgyiattitűd-területek (kedvelés, észlelt fontosság és a tanár kedvelése) között, ami az attitűdök formálásában lehet jelentős, különösen a természettudományos tárgyak esetén. A nézetekhez kapcsolódóan, a vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy a tanulók narratívájában az iskola legfontosabb funkciói a tudás és műveltség közvetítése, a felnőtt létre való felkészítés és az együttműködési készségek fejlesztése, míg a tanári nézőpontban a kritikus gondolkodás és a tanulási stratégiák fejlesztése erősödik fel. Az iskolaiattitűd-kérdőív megbízhatósági és érvényességi eredményei biztatóak, az eredmények feltárták, hogy a különböző attitűdterületek szorosan kapcsolódnak. A fiúk és lányok attitűdjei között is találunk különbségeket, a tantárgyak esetén a fiúk kedvezőbben vélekednek a fizika, informatika és matematika esetén, míg a lányok a magyar nyelv és irodalom és a biológia felé jelöltek kedvezőbb viszonyulást; az egyes iskolaiattitűd-területek esetén a lányok az akadémiai teljesítmény és eredmények felé erősebb elköteleződést mutattak.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Czető, K. (2022). Mit gondolnak a tanulók és tanárok az iskoláról? Egy iskolaiattitűd-kutatás eredményei. Iskolakultúra, 32(8-9), 30–52. https://doi.org/10.14232/iskkult.2022.8-9.30
Rovat
Tanulmány

Funding data