Az énképet vizsgáló SDQ-I (Self-Description Questionnaire-I) kérdőív hazai adaptációja

Main Article Content

Szenczi Beáta
Józsa Krisztián

Absztrakt

Tanulmányunk célja az iskoláskori énkép vizsgálatára fejlesztett és a világ számos nyelvére lefordított Self-Description Questionnaire-I (SDQ-I, Marsh, 1990b) magyar nyelvű fordításának bemutatása, valamint működésének vizsgálata. Az SDQ-I egy 76 állítást tartalmazó önértékelő kérdőív, mely az énkép sokösszetevős, hierarchikus modelljén (Marsh, 1990a) alapul, és ennek megfelelően a következő alskálák vizsgálatára alkalmas: (1) fizikális képességek énkép, (2) testkép, (3) olvasás énkép, (4) matematika énkép, (5) kortársakkal való kapcsolat énkép, (6) szülőkkel való kapcsolat énkép, (7) általános énkép, (8) iskolai énkép. Vizsgálatunkban 586 fő 3., 5. és 7. osztályos tanuló töltötte ki az SDQ-I. magyar nyelvű adaptációját (SDQ-I-H). A mérőeszköz validitását feltáró faktoranalízissel ellenőriztük, eredményeink alátámasztották az eredeti mérőeszköz struktúráját. Az SDQ-I-H egyes skáláinak reliabilitásmutatói 0,72–0,91 közöttiek. Az egyes skálák összefüggéseinek elemzései alátámasztották a kérdőív hátterében álló elméleti énképmodellt, valamint azt a feltételezést, miszerint az énkép struktúrája az évek folyamán átalakul. A munkánk eredményeképp létrejött magyar nyelvű kérdőív megfelelő eszköze lehet hazai tanulók énképvizsgálatának, így jól használható további kutatásokhoz, valamint a pedagógiai gyakorlatban a tanulók énképkomponenseinek megismeréséhez.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Szenczi, B., & Józsa, K. (2022). Az énképet vizsgáló SDQ-I (Self-Description Questionnaire-I) kérdőív hazai adaptációja. Iskolakultúra, 32(5), 76–95. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2022.5.76
Folyóirat szám
Rovat
Adaptált mérőeszközök az oktatáskutatás és a pedagógiai gyakorlat szolgálatában

Funding data