Egyetemi hallgatók tanulástámogatási igényeinek kérdőíves vizsgálata Tanulás-módszertani kurzusok lehetőségei a 21. században
Main Article Content
Absztrakt
Jelen tanulmány magyar egyetemi hallgatók tanulás-támogatási igényeit és a tanulás-módszertani kurzusok lehetőségeit vizsgálta a 21. századi tanulás és tanítás dinamikus világában. A korábbi tanulmányi sikerek ellenére az elsőéves hallgatók gyakran találkoznak az egyetem sajátos tanulási környezetéből fakadó kihívásokkal. A kutatás a hallgatók tanulási hátterére, a tanulási stílusok ismeretére és az egyetemi Tanulásmódszertan kurzussal szembeni elvárásokra vonatkozó kérdésekre kereste a választ. Kérdőíves vizsgálatunkban 179 egyetemi hallgató vett részt több szemináriumi csoportból. Átfogó demográfiai információkat gyűjtöttünk, beleértve a nemet, az életkort, a szakot, a munkahelyi elkötelezettségeket, a lakóhely adatait, az ingázási időt és a tanulási nehézségek jelenlétét. Az eredmények arra mutattak rá, hogy a különböző években érettségizett hallgatók különböző tanulási preferenciákkal rendelkeznek, hangsúlyozva a különböző készségfejlesztési igényeket. A hallgatók kifejezték, hogy a kritikai olvasás, a prezentációs készségek, az információkeresés, az együttműködés és a kreativitás terén különböző mértékben van szükségük fejlesztésre. A tanulmány rámutatott a diákok önértékelése és tényleges domináns tanulási stílusa közötti statisztikailag szignifikáns különbségre, ami az önismeret lehetséges korlátaira utal. A hallgatók továbbá megfogalmazták a Tanulásmódszertan kurzussal szembeni elvárásaikat, kiemelve olyan célokat, mint a 21. századi tanulásra való reflektálás és a kurzus célkitűzéseinek transzparens kommunikációja. Az eredmények betekintést engednek a tanítási módszerek és tanulástervezés lépéseinek megfontolásaiba, hogy azok megfeleljenek a hallgatók 21. századi igényeinek egy dinamikusan fejlődő egyetemi környezetben.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
Ádámku, Sz. (2023a). A COVID-19 alatti digitális munkarend hatásai az önszabályozott angol szótanulás pedagógiai fejlesztésére: középiskolai angoltanárok nézetei. Modern Nyelvoktatás, 29(1–2), 95–113. https://doi.org/10.51139/monye.2023.1-2.95.113
Ádámku, Sz. (2023b). A tanórán kívüli, önszabályozott szótanulás fejlesztése középiskolai angoltanárok szemszögéből: kognitív, motivációs, pedagógiai összefüggések és hatások. Iskolakultúra, 33(5), 46–62. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/44377
Alexáné Dorogi, A. (2020). Tanulási stílusok vizsgálata a Felder-Soloman teszt alapján. Acta Medicinae Et Sociologica, 11(30), 95–112. https://doi.org/10.19055/ams.2020.11/30/9
Bánhegyi, M., & Fajt, B. (2021). A kooperáció fejlesztése a felsőoktatásban a portfóliómódszer segítségével: hallgatói attitűdváltozás egy kérdőíves vizsgálat eredményeinek tükrében. Iskolakultúra, 31(5), 72–91. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/34215
Bernáth L., N. Kollár, K., & Németh L. (2015). A tanulási stílus mérése. Iskolakultúra füzetek, 36, 7–72. https://www.eltereader.hu/media/2015/11/IP36_READER1.pdf
Bodnár, É., Csillik, O., Daruka, M., & Sass, J. (2017). Varázsszer-e a tükrözött osztályterem? Budapesti Corvinus Egyetem. https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/3068/1/TukrozottOsztalyterem2017.pdf
Bohony, P., & Bohony, M. (2005). Egyetemi hallgatók tanulási stílusai. In: Tompa K. (szerk.), Agria Media 2004: A digitális identitás az útlevelünk Európába. Eszterházy Károly Főiskola Líceum Kiadó. 589–595. https://publikacio.uni-eszterhazy.hu/6631/
D. Molnár, E. (2014). Az önszabályozott tanulás pedagógiai jelentősége. In: Benedek A. & Golnhofer E. (szerk.), Tanulmányok a neveléstudomány köréből - 2013. MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság. 29–54. http://real.mtak.hu/28312/1/2_D%20Moln%C3%A1r%20%C3%89va_0528.pdf
Divéki, R. (in press). Developing global competence in the Hungarian EFL classroom. Akadémiai Kiadó.
Dringó-Horváth, I., & Dombi, J. (2020). A digitális pedagógia tartalmi és módszertani megjelenése a pedagógus továbbképzésben: egy széleskörű igényfelmérés eredményei. Iskolakultúra, 30(12), 39–58. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/34133
Fekete, I. (2023). Technology in English teaching: The Hungarian university context. Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789634548706
Fekete, I., & Divéki, R. (in press). Redesigning higher education Study skills courses: Reflections from Gen Z students on a dynamic and interactive syllabus. In: Gáspár T. (szerk.), Foresight in research: case studies on future issues. Budapesti Gazdasági Egyetem.
Kálmán, O. (2004). A hallgatók tanulási sajátosságainak változásai a felsőoktatás évei alatt. Magyar Pedagógia, 104(1), 95–114. https://www.magyarpedagogia.hu/index.php/magyarpedagogia/article/view/306
Katona, N., & Oakland, T. (1999). Tanulási stílus: egy integratív megközelítés. Alkalmazott Pszichológia, 1(1), 17–29.
Lestyán, E. (2023). Differenciált fejlesztés és a tanulási stílus kapcsolata. OxIPO, 5(3), 1–40. http://doi.org/10.35405/OXIPO.2023.3.23
Lukács, F., & Sebő, T. (2015). Az egyetemi lemorzsolódás kérdőíves vizsgálata. Iskolakultúra, 25(10), 78–86. https://doi.org/10.17543/ISKKULT.2015.10.78
Sánta, K., & Machová, R. (2020). Közgazdászhallgatók tanulási stílusa a Komáromi Selye János Egyetemen. In: Korcsmáros E. (szerk.), 12th International Conference of J. Selye University: Economics Section: Conference Proceedings. J. Selye University. 343–351. https://doi.org/10.36007/3754.2020.343
Szelei, I. (2018). A tanulási szokások vizsgálata felsőoktatásban tanuló hallgatók körében. Hadmérnök, 13(4), 423–434. https://folyoirat.ludovika.hu/index.php/hadmernok/article/view/3720
Szitó, I. (1987/2005). Iskolapszichológia 2: A tanulási stratégiák fejlesztése. ELTE PPK.
Torgyik, J. (2004). A tanulási stílus és a kulturális háttér összefüggései. Iskolakultúra, 14(3), 90–98. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/20018
Tóth, K., Folmeg, M., Sebestyén, L., & Fűzi, B. (2023). Ki mit visz át a túlsó partra? Oktatók alkalmazkodásának vizsgálata egy felsőoktatási intézmény példáján keresztül. Iskolakultúra, 33(3), 16–34. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.3.16
Tóth, P. (2009). A tanulási stílus vizsgálata budapesti középiskolás tanulók körében. Iskolakultúra, 19(7–8), 36–54. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/20872