A diaszpórában tanítók digitális kompetenciájának változása a pandémia okozta lezárások idején
Main Article Content
Absztrakt
A COVID-19 járvány minden területen érezteti hatását, mely az egészségügyi ellátórendszer mellett az oktatás területén is rendkívül erőteljes, s a diaszpórában működő hétvégi iskolákat sem hagyta érintetlenül. A lezárások sok esetben hosszabb-rövidebb időre tiltották a személyes, jelenléti oktatást, s szükségessé tették az online munkaformára történő váltást. Keresztmetszeti, feltáró vizsgálatunk a diaszpóra hétvégi magyar iskoláiban tanítók online oktatással összefüggő pedagógiai gyakorlatára irányult. Elsősorban azt kívántuk megragadni, hogy a pandémia hogyan hatott a diaszpórában működő hétvégi iskolák gyakorlatára, továbbá, hogy az ott tanítók hogyan tudtak alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. Az elemzésbe bevont kérdőíveket öt kontinens 17 különböző országában töltötték ki (n = 46). A válaszokból kirajzolódik, hogy a munkaformaváltás hirtelen bekövetkezése a diaszpórában tanítókat felkészületlenül érte. A pandémia okozta helyzetben a tanítóknak új IKT-eszközök után kellett nézni. Az online oktatás során a figyelem, az érdeklődés és a motiváció fenntartásához változatos szemléltetésre és cselekedtetésre volt szükség, mellyel egyenesen arányos volt a bevont eszközök sokszínű megjelenítése is. A nehézségek ellenére összességében elmondható, hogy bár a digitális oktatás ebben a formában kényszer szülte munkaforma, hozzájárult a pedagógusok digitális kompetenciáinak fejlődéséhez, módszertani repertoárjuk szélesítéséhez. A pandémia alatt elsajátított új ismeretek és készségek beépítése a tanítási-tanulási folyamatba a járványt követő időszakban hozzájárulhat a tanári hatékonyság és a tanulói eredményesség növeléséhez.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
Balogh, B., Bodó, B. és Ilyés, Z. (2007). Előszó. In Balogh, B., Bodó, B. és Ilyés, Z. (szerk.), Regionális identitás, közösségépítés, szórványgondozás. Lucidus Kiadó. 7-12.
Bartha, T. (szerk.), (1993). Keresztyén bibliai lexikon. Kálvin Kiadó.
Bodó, B. (2007). Szórvány, stratégia-nemzet. In Balogh, B. Bodó, B. és Ilyés, Z. (szerk.), Regionális identitás, közösségépítés, szórványgondozás. Lucidus Kiadó, 27-279.
Fogarasi, M., Fózer, D. és Polgár-Turcsányi, M. (2014). Kedves szójáték: Boskola, a bostoni magyar iskola. Anyanyelv-pedagógia, 7(2),
https://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=519 Utolsó letöltés: 2021. 10. 27.
Gazsó, D. (2015). Egy definíció a diaszpórakutatás margójára. Kisebbségkutatás, 24(2), 7-33.
Gazsó, D. (2016). A magyar diaszpóra fejlődéstörténete. Kisebbségi Szemle, 1, 9-35.
Gazsó, D. (2019). A magyar diaszpóra intézményesülésének és anyaországi viszonyainak története. In Ambrus, L. és Rakita, E. (szerk.), Amerikai magyarok – magyar amerika-iak. Új irányok a közös történelem kutatásában. Líceum Kiadó. 15–33.
Gazsó, D. (2020). Otthon és itthon. A magyar diaszpóra anyaországa. PhD-értekezés. Páz-mány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar.
Gárdosi, R. (2014). A clevelandi magyar nyelvoktatás múltja és jelene. THL2, 51(2), 58–67.
Gárdosi, R. (2018). Teaching Hungarian as Heritage Language in North America. In Tri-fonas, Pericles P. & Aravossitas, T. (ed.), Handbook of Research and Practice in Heritage Language Education. Springer International Publishing AG. 1-22.
Hajnal W. J. (2006). Tizenöt éves a Rutgers Egyetem Magyar Intézete. Hungarológiai Év-könyv, 7(1), 187–201.
Keményfi, R. (2006). Nemzeti, vallási és hagyományos gazdálkodási terek szellemi öröksége II. A magyar nemzeti tér megszerkesztése: Térképzetek, térképek: fogalomtár. Bölcs-ész Konzorcium.
Komenczi, B. (2001). Az Európai Bizottság memoranduma az egész életre kiterjedő tanulás-ról. Új Pedagógiai Szemle, 51(6), 122–132.
Miniszterelnökség Nemzetpolitikai Államtitkárság (2016). Magyar diaszpórapolitika – Stratégiai irányok. https://bgazrt.hu/wp-content/uploads/2019/03/03-magyar_diaszporapolitika-strat%C3%A9giai-ir%C3%A1nyok.pdf Utolsó letöltés: 2021. 10. 28.
MTI. (2021). Online szervezi meg a Nemzetpolitikai Államtitkárság a Hétvégi Magyar Isko-lák Találkozóját. https://www.kulhonimagyarok.hu/kulhoni-magyarok-hirek/szilagyi-peter-online-szervezi-meg-a-nemzetpolitikai-allamtitkarsag-a-hetvegi-magyar-iskolak-talalkozojat/ Utolsó letöltés: 2022. 10. 15.
Nagy, Ö (1938). Szórvány és beolvadás. Hitel, 4(4), 257-276.
Németh, Sz. (2008). Hétvégi magyar iskolák az USA-ban – 2008 (Interjú és dokumentum-elemzés). In Papp, Z. A. (szerk.), Beszédből világ. Elemzések, adatok amerikai ma-gyarokról. Magyar Külügyi Intézet. 266-299.
Papp, Z. A., Kovács, E. és Kováts, A. (2019). Az új magyar diaszpóra intézményesülése. Hétvégi magyar iskolák az Egyesült Királyságban. Regio, 27(3), 209-248. 10.17355/rkkpt.v27i3.279
Parragi, M. (2000). A magyar állampolgársági jog és a külföldön élő magyarság. Kisebbség-kutatás, 9(1), https://epa.oszk.hu/00400/00462/00005/5.htm Utolsó letöltés: 2022. 10. 15.
Pávai, Gy. és Rakitai, R. (2017). Anyanyelvünk megélése Manchesterben. Betekintés a Zsigmond Király Magyar Kulturális Klub és Iskola életébe. Anyanyelv-pedagógia, 10(1), 80−88. 10.21030/anyp.2017.1.9
Potápi, Á. J. (2021). Bevezető gondolatok. A magyar nyelv és kultúra modern oktatásának stratégiái Ausztriában és Dél-Tirolban. Új kihívások és lehetőségek az anyanyelvok-tatásban Európa jövője szempontjából. Konferencia, Innsbruck, 2021. november 12-13.
Tót, É. (2002). A nem formális tanulás elismerése- szemlélet és módszerek. Szakképzési Szemle, 8(2), 178–193.
Szaniszló, R. B. (2019). A diaszpóra fogalma. Interdiszciplináris megközelítés. Belvedere Meridionale, 31(3), 83-98. 10.14232/belv.2019.3.6
Sz.n. (É.n.). A diaszpóra tudományos megközelítése. https://www.korosiprogram.hu/diaszpora Utolsó letöltés: 2022. 10. 15.
Vadász, V. (2020). Hétvégi magyar iskolák és óvodák a magyar diaszpórában. PhD-értekezés. PTE BTK „Oktatás és társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola, Pécs.
/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200363.kor