Műszaki egyetemisták analógiás gondolkodásának fejlettsége
Main Article Content
Absztrakt
A transzverzális kompetenciák fejlesztése kiemelt feladata kellene legyen a magyar műszaki felsőoktatásnak. Ahhoz, hogy ezt elvégezhesse, egyrészt szükséges annak megbízható mérése a tanulmányok megkezdésekor, illetve befejezésekor, másrészt pedig a tantárgyak feldolgozása során a módszertanok szerves részévé kellene válniuk a soft skillek fejlesztésének. Kutatásunkban az Óbudai Egyetem 241 elsőéves mérnökhallgatója vett részt, és célkitűzése volt, hogy a transzverzális kompetenciák egyikének, az analógiás gondolkodásnak a fejlettségét vizsgálata. A teszt eredményeként megállapítást nyert, hogy a hallgatók szak, matematikaérettségi- eredmény és eduktív képességek szerint szignifikánsan eltérő fejlettséget mutatnak. A gyengébb matematika érettségi és Raven-teszt-eredményekből gyengébben fejlett analógiás gondolkodásra következtethetünk.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
Ahmad, G., Ohsawa, Y., & Nishihara, Y. (2011). Cognitive impact of eye movements in picture viewing. Eye, 4(16), 17.
Alexander-Leopold, T., Stefanova-Ratcheva, V., & Zahidi, S. (2018). The future of jobs report 2018. In Cologny/Geneva, Switzerland: World Economic Forum.
Bergadano, F., Matwin, S., Michalski, R. S., & Zhang, J. (1992). Learning two-tiered descriptions of flexible concepts: The POSEIDON system. Machine Learning, 8, 5-43.
Carpenter, P. A., Just, M. A., & Shell, P. (1990). What one intelligence test measures: a theoretical account of the processing in the Raven Progressive Matrices Test. Psychological review, 97(3), 404.
Carroll, J. B. (1993). Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies (No. 1). Cambridge University Press.
Daugherty, J., & Mentzer, N. (2008). Analogical reasoning in the engineering design process and technology education applications. Journal of Technology Education, 19(2), 7.
Gentner, D. (1983). Structure Mapping: A Theoretical Framework for Analogy." Cognitive Science, 7, 155-170," The Mechanisms of Analogical Transfer.
Kis, K., Hampel, G., & Benkő-Kiss, Á. (2019). Végzett hallgatók elvárt munkaerőpiaci kompetenciáinak vizsgálata. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok, 14(1), 223-232. doi.org/10.14232/jtgf.2019.1.223-232
Miranda, J., Navarrete, C., Noguez, J., Molina-Espinosa, J. M., Ramírez-Montoya, M. S., Navarro-Tuch, S. A., & Molina, A. (2021). The core components of education 4.0 in higher education: Three case studies in engineering education. Computers & Electrical Engineering, 93, 107278. doi.org/10.1016/j.compeleceng.2021.107278
Molnár, G., Greiff, S., & Csapó, B. (2013). Inductive reasoning, domain specific and complex problem solving: Relations and development. Thinking skills and Creativity, 9, 35-45.
Newton, P., & Bristoll, H. (2019). Numerical reasoning, verbal reasoning, abstract reasoning, personality tests. Psychometric Success.
Raven, J., & Raven, J. (Eds.). (2008). Uses and abuses of intelligence: Studies advancing Spearman and Raven's quest for non-arbitrary metrics. Royal Fireworks Press.
Richland, L. E., Holyoak, K. J., & Stigler, J. W. (2004). Analogy use in eighth-grade mathematics classrooms. Cognition and instruction, 22(1), 37-60.
Rózsa, S. (2006). Raven-féle progresszív mátrixok. Handbook, OS Hungary, Budapest.
Serna, E., & Serna, A. (2015). Knowledge in engineering: A View from the logical reasoning. International Journal of Computer Theory and Engineering, 7(4), 325.
Szilágyi, R., Fodor, K., Lengyel, L., Molnár, L., & Tóthné Kiss, A. (2020). Munkaerő-piaci kompetencia prognózis. Társadalmi és gazdasági folyamatok elemzésének kérdései a XXI. században, 61-79. doi.org/10.14232/tgfek21sz.1
Tóth, P., Horváth, K., & Kéri, K. (2021). Development level of engineering students’ inductive thinking. Acta Polytechnica Hungarica, 18(5), 107-129.
Tóth, P., & Pogatsnik, M. (2023). Advancement of inductive reasoning of engineering students. Hungarian Educational Research Journal, 13(1), 86-106.
Vosniadou, S. (1988). Analogical reasoning as a mechanism in knowledge acquisition: A developmental perspective. Center for the Study of Reading Technical Report; no. 438.
Zibrínová, Ľ., & Birknerová, Z. (2015). Myslenie v kontexte kognitívnych omylov. Prešov: Bookman.