AR kiállítási tárlatvezető alkalmazás kvalitatív vizsgálata
Main Article Content
Absztrakt
Az elmúlt években kiterjesztett- és virtuálisvalóság-technológiára épülő alkalmazások sokasága lepte el a múzeumokat. Ennek ellenére jelenleg még kevés olyan vizsgálati módszer áll a szakemberek rendelkezésre, amely segítségével elemezni és értékelni tudnák a technológiát használó eszközöket a kiállítási kommunikáció szempontjából. A tanulmányban a szegedi Móra Ferenc Múzeumban 79 fő részvételével és iskolai foglalkozás keretében zajló, saját fejlesztésű AR technológiát használó kiállítási túravezető eszköz kommunikációs szempontból történő kvalitatív elemzését mutatom be a vizuális keretezés módszertanára épülő vizsgálati módszer segítségével. A kutatás eredményei remélhetőleg hozzájárulnak a hasonló technológiára épülő fejlesztések vizsgálatához és értékeléséhez.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
Benczes, I., & Benczes, R. (2018). From Financial Support Package via Rescue Aid to Bailout: Framing the Management of the Greek Sovereign Debt Crisis. Society and Economy, 40(3), 431–445.
Bock, M. A. (2020). Theorising visual framing: Contingency, materiality and ideology. Visual Studies, 35(1), 1–12. DOI: 10.1080/1472586X.2020.1715244
Entman, R. M. (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication, 43(4), 51–58. DOI: 10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x
Entman, R. M. (2004). Projections of power: Framing news, public opinion, and U.S. foreign policy. University of Chicago Press.
Foucault, M. (1994). The birth of the clinic: An archaeology of medical perception. Vintage Books.
Hooper-Greenhill, E. (1990). The Space of the Museum. 3(1). http://wwwmcc.murdoch.edu.au/readingroom/3.1/hooper.html
Hooper-Greenhill, E. (2000). Changing Values in the Art Museum: Rethinking communication and learning. International Journal of Heritage Studies, 6(1), 9–31. DOI: 10.1080/135272500363715
Kárpáti, A., & Vásárhelyi, T. (2013). Exhibition communication. Eötvös Loránd University.
Kuttner Ádám (2022a). AR é s VR technológia oktatási felhasználási lehetőségei a kiállítási kommunikációban. Iskolakultúra, 32(2), 83–94.
Kuttner Ádám (2022b). A kortárs multimédia-alkalmazások lehetséges vizsgálati módszere a kiállítási kommunikációban. Médiakutató, tavasz, 89–98.
Messaris, P., & Abraham, L. (2001). The role of images in framing news stories. Framing Public Life: Perspectives on Media and Our Understanding of the Social World., 215–226. https://doi.org/10.4324/9781410605689
Nielsen, J. K. (2017). Museum communication and storytelling: Articulating understandings within the museum structure. Museum Management and Curatorship, 32(5), 440–455. DOI: 10.1080/09647775.2017.1284019
Panofsky, E. (1970): Meaning in the visual arts. Harmondsworth: Penguin.
Rea, P. M. (n.d.). The Functions of Museums. In H. H. Genoways & M. A. Andrei (Eds.), Museum Origins: Readings in Early Museum History and Philosophy (pp. 61–65). Routledge, Taylor & Francis Group.
Rodriguez, L., & Dimitrova, D. V. (2011). The levels of visual framing. Journal of Visual Literacy, 30(1), 48–65. DOI: 10.1080/23796529.2011.11674684