Fizikai aktivitás és jóllét megjelenése az egészségnevelésben :fókuszban a technikumi képzés
Main Article Content
Absztrakt
A nevelési-oktatási intézményeknek jelentős feladatuk van a tanulók egészségmagatartási szokásrendszerének formálásában. A rendszeres fizikai aktivitás biztosítása, ezáltal a jóllét támogatása fokozott szerepet kell kapjon az iskola mindennapi tevékenysége során. A kutatás célja az iskolai egészségnevelés jellemzőinek feltárása, kiemelten a fizikai aktivitás oldaláról. Továbbá célként fogalmazódott meg egy saját készítésű mérőeszköz tesztelése és az iskolai egészségnevelés jellemzőinek és összefüggéseinek feltárása. Az adatfelvétel Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye egyik technikumának tanulói körében, online kérdőív segítségével történt (N = 104). A vizsgálat során a HBSC kutatás kérdéssorából adaptált kérdések, a WHO Jól-lét kérdőív (WBI-5) rövidített változata és egy saját szerkesztésű kérdőív alkalmazására került sor. Ennek tesztelésére Chronbach-α számítást, a nemek válaszai közötti különbözőségek feltárására független kétmintás t-próbát, az évfolyamok esetében pedig varianciaanalízist végeztünk. Elmondható, hogy az iskolai egészségnevelés jellemzőinek feltárását biztosító kérdőív megbízható (α = 0,95). Főbb eredményeink közé tartozik, hogy leggyakrabban a testnevelők végeznek egészségnevelési feladatokat, a tanulók önminősített egészségi állapota elfogadható, ami az aktív élénk állapot szintjével közepes erősségű korrelációt mutatott (r = 0,45; p = 0,001). Az egészségfejlesztés során alkalmazott oktatási módszerek közül leggyakrabban az előadás (73,8%) és a magyarázat (69,6%) jelent meg a vizsgált technikumban. Az iskolai egészségnevelés fejlesztéséhez és hatékonyságának méréséhez, a helyzetelemzéshez az értékeléshez is segítséget nyújthatnak olyan típusú mérőeszközök, melyek az egészségnevelés jellemzőit több perspektívából is vizsgálják.