The importance of regular physical activity in the school setting

Main Article Content

Gabriella Pósa

Abstract

In this study, we would like to provide a brief overview of the importance of regular physical exercise, whether as a preventive or curative intervention in the school setting. Within these walls, both the adult and student populations are present, including several generations, thus giving a very diverse picture of how they are affected by the physical, mental, social, environmental and societal influences. The focus is on the primary prevention and treatment of chronic, non-infectious diseases (mental disease, cardiovascular disease, musculoskeletal disorders and cancer). Musculoskeletal diseases are one of the most common problems among the working population and among students. These have an impact on our everyday life and quality of life. Generally, more than one body part or organ or organ system is affected, and multiple factors play a role in their development at the same time, so the approach must be holistic and as comprehensive as reasonably practicable (Erick, 2022).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pósa, G. (2023). The importance of regular physical activity in the school setting. Iskolakultúra, 33(1-2), 134–143. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.134
Section
Study

Funding data

References

Benkő, Zs. & Lippai, L. (2001). Teljességigény egy egészségműhelyben. Egészségfejlesztő mentálhigiénikus képzési spektrum a szegedi egyetemen. Új Pedagógia Szemle, 51(5), 36-53.

Benkő, Zs. (2019). Az egészség történeti és modern megközelítése. Az egészségfejlesztés fogalma, szemléletmódja. In Benkő, Zs. & Lippai, L. & Tarkó, K. (szerk.), Az egészség az életünk tartópillére: Egészségtanácsadási kézikönyv. Szegedi Egyetemi Kiadó – Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. 15-48.

Beregi, E. (2021). Iskolai egészségnevelés lehetőségei a testi-lelki egészségmegőrzés érdekében, különös tekintettel a rekreációs tevékenységek alkalmazására. In: Kihívások és megoldások a XXI. század pedagógiájában. Eger, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. 145-158.

Bull, FC. & Al-Ansari, SS. & Biddle, S. et al. (2020). World Health Organization 2020 guidelines on physical activity and sedentary behaviour. Br J Sports Med; 54. 1451-1462. doi:10.1136/bjsports-2020-102955

Burford, E. M. & Ellegast, R. & Weber, B. & Brehmen, M. & Groneberg, D. & Sinn-Behrendt, A. & Bruder, R. (2017). The comparative analysis of postural and biomechanical parameters of preschool teachers pre- and post-intervention within the ErgoKiTa study. Ergonomics, 60(12), 1718-1729.

Burton, A. & Balague, F. & Cardon, G. & Eriksen, H. R. & Henrotin, Y. & Lahad, A. et al. (2006). Chapter 2. European guidelines for prevention in low back pain : November 2004. Eur Spine J. 5(2), 136–68.

Chaiklieng, S. & Suggaravetsiri, P. (2012). Risk factors for repetitive strain injuries among school teachers in Thailand. Work. A Journal of Prevention Assessment & Rehabilitation, 41(1), 2510-2515.

Chiu, T.T. & Lam, P.K. (2007). The prevalence of and risk factors for neck pain and upper limb pain among secondary school teachers in Hong Kong. J Occup Rehabil, 17(1), 19-32.

Chong, E.Y. & Chan, A.H. (2010). Subjective health complaints of teachers from primary and secondary schools in Hong Kong. Int J Occup Saf Ergon, 16(1), 23-39.

Csányi, T. (2019). Szemelvények az utóbbi tíz év iskolai testnevelés-oktatását szabályozó európai tantervi irányzatokból – Következtetések a mindennapos testnevelés tartalmi fejlesztése érdekében. Új pedagógiai szemle. 69(3-4), 16-36.

Erick, P.N. & Smith, D. R. (2011). A systematic review of musculoskeletal disorders among school teachers. BMC Musculoskeletal Disorders, 12:260. doi: 10.1186/1471-2474-12-260.

Erick, P.& Tumoyagae, T. & Masupe, T. (2022). Musculoskeletal Disorders in the Teaching Profession. Ergonomics - New Insights, DOI: 10.5772/intechopen.103916

Gately, P.J. & Cooke, C.B. & Butterly, R. J. & Mackreth, P. & Carroll, S. (2000). The effects of a children's summer camp programme on weight loss, with a ten month follow-up. Int J Obes, 24(11), 1445-53.

Grimmer, K. & Dansie, B. & Milanese, S. & Pirunsan, U. & Trott, P. (2002). Adolescent standing postural response to backpack loads: a randomised controlled experimental study. BMC Musculoskelet Disord, 3(1):10).

Haldeman, S. & Kopansky-Giles, D. & Hurwitz, E. L. & Hoy, D. & Mark Erwin, W. & Dagenais, S. & Kawchuk, G. & Strömqvist, B. & Walsh, N. (2012). Advancements in the management of spine disorders. Best Practice and Research: Clinical Rheumatology, 26(2), 263-280. https://doi.org/10.1016/j.berh.2012.03.006

Hills, A. P. & King, N. A. & Armstrong, T. P. (2007). The contribution of physical activity and sedentary behaviours to the growth and development of children and adolescents: implications for overweight and obesity. Sports Med, 37(6), 533-45.

Hurwitz, E. L. & Morgenstern, H. & Chiao, C. (2005). Effects of recreational physical activity and back exercises on low back pain and psychological distress: findings from the UCLA Low Back Pain Study. American Journal of Public Health, 95(10), 1817–24.

Kis, B. (2018). A testmozgás jelentősége az egészségi állapot megtartásában és fejlesztésében, valamint a betegségek megelőzésében. In Lippai, L. (szerk), Testmozgás, aktív szabadidő-eltöltés és a holisztikus egészség: Egyetemi jegyzetsorozat. Szegedi Tudományegyetem. 9-21.

Kistner, F. & Fiebert, I. & Roach, K. & Moore, J. (2013). Postural Compensations and Subjective Complaints Due to Backpack Loads and Wear Time in Schoolchildren. Pediatric Physical Therapy, 25(1):15-24.

KSH (2021). Testmozgás 2019.

https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/elef/testmozgas_2019/index.html#nttamunkjukatlvevgzkarnya

Lippai, L. (2018). A testmozgást, mint egészségmagatartást befolyásoló pszichológiai változók. In Lippai, L. (szerk), Testmozgás, aktív szabadidő-eltöltés és a holisztikus egészség: Egyetemi jegyzetsorozat. Szegedi Tudományegyetem. 22-29.

Mátó, V. & Tarkó, K. & Tóth, K. & Nagymajtényi, L. & Paulik, E. (2016). Health Behaviour of Higher Education Employees – Value-Transmitting Conduct of Professionals to their Students. Practice and Theory in Systems of Education, 11(3), 162-173.

McCarthy, P. J. & Jones, M. V. & Clark-Carter, D. (2008). Understanding Enjoyment in Youth Sport: A Developmental Perspective. Psychology of Sport and Exercise, 9(2), 142–156.

Országos Lakossági Egészségfelmérés (2006). OLEF 2003 kutatási jelentés. Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ. Budapest.

Osváth, V. (2018). A testmozgás személyiségfejlesztő hatása: örömforrás és játék. In Lippai, L. (szerk), Testmozgás, aktív szabadidő-eltöltés és a holisztikus egészség: Egyetemi jegyzetsorozat. Szegedi Tudományegyetem. 31-37.

Pillastrini, P. & Mugnai, R. & Bertozzi, L. & Costi, S. & Curti, S. & Mattioli, S. & Violante, F. S. (2009). Effectiveness of an at-work exercise program in the prevention and management of neck and low back complaints in nursery school teachers. Industrial Health, 47(4), 349-354. doi: 10.2486/indhealth.47.349.

Pósa, G. & Gombár, Cs. & Sohár, G. & Nagy, E. (2021). Stabil és instabil felületen végzett gyakorlatok eredményességének összehasonlító vizsgálata. Fizioterápia, 30(1), 10-16.

Shuai, J. & Yue, P. & Li, L. & Liu, F. & Wang, S. (2014). Assessing the effects of an educational program for the prevention of work-related musculoskeletal disorders among school teachers. BMC Public Health. 14(1), 1211. DOI:10.1186/1471-2458-14-1211

Somhegyi, A. (2016). Teljeskörű iskolai egészségfejlesztés (TIE): jelen helyzet. Különleges Bánásmód, 2(4), 61-80. DOI 10.18458/KB.2016.4.61.

Steele, E. & Bialocerkowski, A. & Grimmer, K. (2003). The postural effects of load carriage on young people—a systematic review. BMC Musculoskelet Disord, 4(1):12. DOI: 10.1186/1471-2474-4-12

Suchetha, P. S. & Dhanesh Kumar, K. U. & Kovela, R. K. (2018). Back pack and postural changes! Impact of physiotherapist’s awareness program on school going children. IJCRT, 6(2).

Tóthné Steinhausz V. & Tóth, K. (2015). Tudatos ülés gerinciskolája általános iskolásoknak: Az iskolai testnevelésben végzendő tartáskorrekciót kiegészítő gerinciskola. Pécs, Magyarország: Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar. 154.

Uchechukwu, A. E. & Elom, N. E. & Paulinus, C. I. & Lazarus, E. E. & Scholastica, O & Uchenna, C. U. (2020). Awareness of Awkward Posture and Repetitive Motion as Ergonomic Factors Associated With Musculoskeletal Disorders by Health Promotion Professionals. Global

Journal of Health Science, Canadian Center of Science and Education, 12(6), 128-128.

Yamamoto, N. & Saeki, K. & Kurumatani, N. (2003). Work-Related Musculoskeletal Disorders and Associated Factors in Teachers of Physically and Intellectually Disabled Pupils. Journal of Nara Medical Association, 54(2), 83-101.

Young, I. & St Leger, L. & Buijs, G. (2013). School health promotion: evidence for effective action. Background paper SHE Factsheet 2.

World Health Organization (2010). Global Recommendations on Physical Activity for Health Geneva. https://www.who.int/publications/i/item/9789241599979