HECAT – Health Education (framework) Curriculum Analysis Tool

Main Article Content

Klára Tarkó
Veronika Mátó
Erdenezul Uitumen
Dóra Katalin Szabó-Prievara

Abstract

Recent international research on health behaviour in school-age children reports negative trends, highlighting the importance of improving children’s health behaviour from a young age. The school is one of the most important places for socialising children to healthy lifestyles, according to the setting-based approach to health education and health promotion. Building on a holistic approach to health, modern health education addresses the physical, mental, emotional, spiritual, social and societal dimensions of health. Health education is successful when it aims at habit change, i.e. helping to transform lifestyles into a system of habits of pleasure and thus a quality life for a lifetime. In Hungary, the objectives of health education and health promotion in public education are defined in the National Core Curriculum, and detailed in framework curricula, local curricula and pedagogical programmes. This paper aims to provide a brief, awareness-raising introduction to a tool for analysing health education (framework) curricula (HECAT). HECAT is designed to enable a consistent and comprehensive analysis of the representation of health education and health promotion in national-, frameworkor local curricula, the results of which can be used to revise, develop and strengthen curricula and thus enable school health educators to better influence the health behaviour and health indicators of school-age children and young people. The document can be used as an effective analytical tool by both the education provider and the school. HECAT can also be used to analyse the national core curricula, but works best when used to analyse the detailed health education and health promotion framework curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Tarkó, K., Mátó, V., Uitumen, E., & Szabó-Prievara, D. K. (2023). HECAT – Health Education (framework) Curriculum Analysis Tool. Iskolakultúra, 33(1-2), 21–30. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.1-2.21
Section
Study

Funding data

References

Benkő, Zs. (2019). Az egészség történeti és modern megközelítése. Az egészségfejlesztés fogalma, szemléletmódja In: Benkő, Zs., Lippai, L. & Tarkó, K. (szerk.), Az egészség az életünk tartópillére. Egészségtanácsadási kézikönyv. JGYF Kiadó. 15-49.

Centers for Disease Control and Prevention (2021). Health Education Curriculum Analysis Tool. CDC.

Inchley, J., Currie, D., Budisavljevic, T., Jåstad, A., Cosma, A., Kelly, C. & Arnarsson, Á. M. (2020, szerk.). Spotlight on adolescent health and well-being. Findings from the 2017/2018 Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) survey in Europe and Canada. International report. Volume 1. Key findings. WHO Regional Office for Europe. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/332091/9789289055000-eng.pdf Utolsó letöltés: 2022. 10. 28.

Kis, B. (2019). Az óvoda és az iskola, mint egészségfejlesztő színtér: egészségfejlesztő pedagógiai módszerek. In: Benkő, Zs., Lippai, L. & Tarkó, K. (szerk.), Az egészség az életünk tartópillére. Egészségtanácsadási kézikönyv. JGYF Kiadó. 121-131.

Lippai, L. L. (2016). Előszó helyett… Bevezetés az egészségfejlesztésbe, avagy miként járul hozzá a tudomány az egészséges élet művészetéhez. In: Tarkó, K. & Benkő, Zs. (szerk.), "Az egészség nem egyetlen tett, hanem szokásaink összessége" : Szemelvények egy multidiszciplináris egészségfejlesztő műhely munkáiból. Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. 9-22.

Lipták, M. Z. & Tarkó, K. (2021). Az egészség megjelenése a Nemzeti Alaptantervekben (1995-2020). In: Molnár, Gy. & Tóth, E. (szerk.), A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira: XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia Szeged, 2021. november 18-20.: program, előadás összefoglalók. MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet. 265.

Mátó, V. (2019). Pedagógiai módszerek a korszerű egészségnevelés szolgálatában. In: Benkő, Zs., Lippai, L. & Tarkó, K. (szerk.), Az egészség az életünk tartópillére. Egészségtanácsadási kézikönyv. JGYF Kiadó. 133-138.

NAT 2020. A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet módosításáról. Magyar Közlöny, 2020. 17. Emberi Erőforrások Minisztériuma, Oktatásért Felelős Államtitkárság, Budapest. http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/MK20017.pdf (http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/MK20017.pdf) https://ofi.oh.gov.hu/nemzeti-alaptanterv (https://ofi.oh.gov.hu/nemzeti-alaptanterv) Utolsó letöltés: 2022. 08.14.

Paulus, P. & Petzel, T. (2009a). Egészségnevelés – az egészségfejlesztés alapelvei és értékei. In: Benkő, Zs. (szerk.), Egészségfejlesztés. Módszertani kézikönyv. Mozaik kiadó. 32–44.

Paulus, P. & Petzel, T. (2009b). Készség és készségfejlesztés. In: Benkő, Zs. (szerk.), Egészségfejlesztés. Módszertani kézikönyv. Mozaik kiadó. 98-103.

Simonyi, I. (2004, szerk.). Segédlet az iskolai egészségnevelési és egészségfejlesztési terv elkészítéséhez. Oktatási Minisztérium, Budapest. http://www.nefmi.gov.hu/letolt/kozokt/eg_segedletjav03161750sifp.pdf Utolsó letöltés: 2022. 08.14.