Family life education in Hungary

Main Article Content

Ágnes Engler
Lilla Kozek
Dóra Katalin Németh

Abstract

The societal and economic shifts of the past decades affected family life profoundly in Hungary also. Characteristic symptoms are changing roles within families, modifying forms and frames of family units, transferred flows of inter-and intragenerational communication, among others. The preparation of the person for taking adult roles in family life was traditionally an informal, inside-family process. Now it is challenged and is challenging also the formal and nonformal channels of family life education. Our study gives a general overview, a historical perspective, and a contemporary synopsis on family life education in Hungary. Then, focusing on marriage as one of the central issues of this educational field, we argue on the necessity and possibilities of extensive social collaboration.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Engler, Ágnes, Kozek, L., & Németh, D. K. (2020). Family life education in Hungary. Iskolakultúra, 30(6), 52–66. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2020.6.52
Section
Study

References

Bagdy Emőke (1994). Családi szocializáció és személyiségzavarok, Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Bánk József – Lengyel Antal (1972): Házasság előtt. Budapest: Szent István Társulat

Brotherson, S., Behnke, A. and Goddard, W. (2013): Connect. Engaging in a Positive Social Network of Support. In: Futris, T.G.: The National Extension Relationship and Marriage Education Model: Core Teaching Concepts for Relatiaonship and Marriage Enrichment Programming. NERMEN Network, University of Georgia.

Coleman, J. (1994): Társadalmi tőke. In: Lengyel György – Szántó Zoltán (szerk.): A gazdasági élet szociológiája. Budapest: Aula Kiadó, 99-127

Cseh-Szombathy László (1991). A családi értékek változása és ennek hatása a családi funkciók alakulására. In: Utasi Ágnes (szerk.), Társas kapcsolatok, Budapest: Gondolat.

Engler Ágnes (2018, szerk.). Család és karrier. Debrecen: CHERD.

Engler Ágnes (2017). Család mint erőforrás. Budapest: Gondolat.

Futris, T.G, Adler-Baeder, F. et al. (2013).: The National Extension Relationship and Marriage Education Model: Core Teaching Concepts for Relatiaonship and Marriage Enrichment Programming. NERMEN Network, University of Georgia.

Horváth Szabó, K. – Petik, S. K. – Hercegh – Kézdy, A, Elekes, Sz. (2015): The Challenges and Opportunities of Pre-Marriage Counselling in Hugary: A Flexible Model. European Journal of Menthal Helath 2015(2) 212-221

Komlósi Piroska (1995). A családi életre nevelés feladatai és nehézségei az egyes életkorokban. In Komlósi Sándor (szerk.). Családi életre nevelés. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Kopp Mária (2010). A gender kutatások népegészségügyi és demográfiai jelentősége. Mentálhigiéne és Pszichoszomatika, 2010(4)


Mihalec Gábor – Bakó Dorottya – Boróczki Beáta – Jámbor-Szabó Éva – Urbán Irma (2011). A családi életre nevelés története, módszertana és gyakorlata. Új Pedagógiai Szemle. 2011(15) 92-102.

Perel, E. (2017): Mating in Captivity. Unlocking Erothic Intelligence. New York: Harper

Pongrácz Tiborné (2001). A család és a munka szerepe a nők életében. In Nagy – Pongráczné – Tóth (szerk.), Szerepváltozások. Budapest: TÁRKI.

Ponzetti, J. J. Jr. (2016, szerk.): Evidence-based Approaches to Relationship and Marriage Education. New York: Routledge

Pusztai Gabriella (2009): Társadalmi tőke és iskolai pályafutás. Budapest: Új Mandátum

Somlai Péter – Tóth Olga (2002). A házasság és család változásai az ezredforduló Magyarországán. Educatio 11(3). 339-349.

Spéder Zsolt (2011, szerk.). Demográfiai jövőkép. Budapest: NFFT.

Schütz Antal (1933): A házasság. 10 előadás. Budapest: Szent István Társulat

Tóth Olga (1997). Családformák és együttélési minták a mai magyar társadalomban. Lévai Katalin-Tóth István György, (szerk.), Szerepváltozások. Jelentés a nők és férfiak helyzetéről. 73-85.

Tóth Tihamér (1933): A tiszta férfiúság. (Levelek diákjaimhoz). Budapest: Szent István Társulat