Tudatkritika a prózanyelvben (Németh László poétikájához)
Main Article Content
Abstract
A tudatregény, az a megszilárdult, kritikailag elfogadott műfaji alakzat, melyet Németh László írásmódjához kötünk, körülhatárolt szövegkorpuszra vonatkozik ugyan, meghatározása azonban szinte a terminus születésétől fogva folyamatos korrekciókat igényelt, újrafogalmazásokra késztette a kritikát. Mondhatjuk úgy is, hogy maga a műfaji modell váltja ki az „újraolvasás” igényét, s ezzel együtt e regényi tudatfogalom újabb és újabb leírásait. Az elnevezést maga Németh László (1968, II. 71. o.) alapozta meg: „Énnálam […] a feladat nem a világ, hanem egy tudat kialakítása volt mindig.”1 Cs. Varga István (1987, 17. o.) „az igazságok konfrontációjának” nevezi ezt a modellt2, hangsúlyozva a benne érvényesülő „drámai gondolkodásmódot”, a tudat dinamikus és ellentmondásos természetét. Kulcsár Szabó Ernő – a tudat nyelvi feltételezettségének viszonylatában vizsgálva Németh László regénymodelljét – szembeállítja e modellt mind az esztétista, mind pedig a miméziselvű modern regényírással. Mindkettő meghaladásáról beszél, annak alapján, hogy Némethnél az epikai szöveg immanenciája túllépi mindkét másik irányzat teljesítményét, mivel prózaírói modelljének kereteiben a narratív nyelv „elvi közbeiktatású alakzat”-ot képvisel3, mely nem csak a tudat és a külvilág, de nem is csak a tudat és önmaga között közvetít. Vagyis nem csak leírást ad, s nem is csak önreflexiót eredményez, hanem jelrendszert hoz létre és működtet, autonóm jelentésalkotást végez.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
How to Cite
Szitár, K. (2012). Tudatkritika a prózanyelvben (Németh László poétikájához). Iskolakultúra, 22(12), 3–12. Retrieved from https://iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/21335
Issue
Section
Articles