Pozsony – a tanügyi innováció helyszíne a 18–19. század fordulóján

Main Article Content

Eva Kowalská

Abstract

A pozsonyi iskolák – akár az evangélikus, akár a katolikus iskolákról volt is szó – évszázadokon át a legjelentősebb magyarországi oktatási intézmények közé tartoztak. Egyrészt a nagyszámú helyi elit arra törekedett, hogy gyermekeinek (elsősorban a fiúknak, a 18. századtól már a lányoknak is) helyben a lehető legjobb oktatást biztosítsa. A helyi elitet azonban nemcsak a tipikus városi polgárság (elsősorban a patríciusok) képviselői alkották, hanem a hivatalnokréteg is, amely 1526-tól a magyarországi kormányintézményekkel együtt fokozatosan Pozsonyba költözött. Másrészt az iskolák profiljának kialakulásában fontos szerepet játszott az, hogy a műveltséget a városiasság egyik ismérvének tekintették, a műveltség a város képének egyik összetevője volt.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Kowalská, E. (2012). Pozsony – a tanügyi innováció helyszíne a 18–19. század fordulóján. Iskolakultúra, 22(9), 80–90. Retrieved from https://iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/21309
Section
Articles