Stressz, coping és reziliencia korai serdülőkorban

Main Article Content

Bettina Pikó
Csaba Hamvai

Abstract

Tanulmányunkban a korai serdülők észlelt stresszterheltsége, az általuk alkalmazott coping stratégiák és a rájuk jellemző reziliencia-mutatók összefüggéseit elemezve azonosítottuk a mintában szereplő tanulók klasztereit. Három klasztert sikerült elkülöníteni a stressz-szinttől függően: a magas stressz-szint egyértelműen összefügg a reziliencia hiányával és a maladaptív coping módszerek alkalmazásával, az alacsony stressz-szint viszont érdekes módon nem az aktív problémafókuszú módszerekkel hozható összefüggésbe, hanem a maladaptív coping hiányával. Végül a közepes stressz-szint a problémamegoldó módszerek alkalmazásával tűnt ki, valamint a barátkozással, társas támogatás igénybevételével. Úgy tűnik, hogy önmagában az olyan coping technikáktól való tartózkodás, mint például az önvád, az elfojtás vagy az aggódás, erősítheti a rezilienciát és a pszichológiai jóllétet.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pikó, B., & Hamvai, C. (2012). Stressz, coping és reziliencia korai serdülőkorban. Iskolakultúra, 22(9), 24–33. Retrieved from https://iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/21303
Section
Articles