Vízió, vágy, ideológia: a szülők idegennyelv-tanulással kapcsolatos motívumai

Main Article Content

Vajnai Viktória
Szabó Lilla
Gulya Nikoletta

Absztrakt

Az idegennyelv-tanulás és -tudás jelentősége a globalizált 21. században különösképp előtérbe került, és az elmúlt évtizedekben az idegennyelv-tanulás kutatásában új irányok jelentek meg. Ezek közül cikkünk az idegennyelv- tanulás kutatásának úgynevezett „társadalmi fordulatát” ismerteti, amelynek képviselői az idegen�- nyelv-tanulás kognitív és egyéni megközelítése mellett a tanulás társadalmi összefüggéseinek és környezetének fontosságát és elemeit vizsgálják. Mind a nemzetközi, mind a magyar kutatások összefüggést mutattak ki a nyelvtanuláshoz való hozzáférés és a szocioökonómiai státusz, illetve az idegennyelv-tanulás eredményessége és a szocioökonómiai státusz között. A nyelvtanulás lehetőségének és sikerességének egyik fontos tényezője a tanuló családi háttere, ezen belül a szülők gyermekük nyelvtanulásával kapcsolatos motívumai. A szülői kutatások tekintetében kevés empirikus vizsgálat áll rendelkezésünkre a nyelvtanulás-kutatásban, azok pedig különbözőképpen közelítik meg a kérdést, nincs egységes fogalomhasználat, definíció. Ennek ellenére a bourdieu-i tőke- és habituselmélet mellett új elméleti megközelítések is kibontakoztak, amelyekből cikkünkben kettőt mutatunk be: a nyelvtanulás mint a szülők víziójának, vágyainak kivetítése gyermekükre, illetve a nyelvtanulás mint a szülők befektetése gyermekük jövőjébe annak érdekében, hogy saját státuszukat továbbadhassák, vagy azt erősítsék.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Vajnai, V., Szabó, L., & Gulya, N. (2022). Vízió, vágy, ideológia: a szülők idegennyelv-tanulással kapcsolatos motívumai. Iskolakultúra, 32(6), 104–111. Elérés forrás https://iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/43662
Folyóirat szám
Rovat
Szemle

Hivatkozások

Aro, S. & Mikkila-Erdmann, M. (2014). School-external factors in Finnish content and language integrated learning (CLIL) programs. Scandinavian Journal of Educational Research, 59(2), 1-16. DOI: 10.1080/00313831.2014.894937
Bae, S. & Park, J. S. (2020). Investing in the future: Korean early English education as neoliberal management of youth. Multilingua, 39(3), 1-21. DOI: 10.1515/multi-2019-0009
Bartram, B. (2006). An examination of perceptions of parental influence on attitudes to language learning. Educational Research, 48(2), 211-221. DOI: 10.1080/00131880600732298
Bernstein, K. A., Hellmich, E. A., Katznelson, N., Shin, J. & Vinall, K. (2015). Introduction to special issue: Critical perspectives on neoliberalism in second / Foreign language education. L2 Journal, 7(3), 3-14. DOI: 10.5070/l27327672
Block, D. (2003). The social turn in second language acquisition. Edinburgh University Press.
Bourdieu, Pierre 1999: Gazdasági tőke, kulturális tőke, társadalmi tőke. In Angelusz Róbert (szerk.), A társadalmi rétegződés komponensei. Új Mandátum Könyvkiadó, 156-177.
Butler, Y. G. & Le, V. (2018). A longitudinal investigation of parental social-economic status (SES) and young students’ learning of English as a foreign language. System, 73, 4-15. DOI: 10.1016/j.system.2017.07.005
Coffey, S. (2016). Choosing to Study Modern Foreign Languages: Discourses of Value as Forms of Cultural Capital. Applied Linguistics, 1-20. DOI: 10.1093/applin/amw019
Csapó Benő (2001). A nyelvtanulást és nyelvtudást befolyásoló tényezők. Iskolakultúra, 2001(8), 25-35.
De Costa, P., Park, J. & Wee, L. (2016). Language learning as linguistic entrepreneurship: Implications for language education. The Asia-Pacific Education Researcher, 25(5-6), 695-702. DOI: 10.1007/s40299-016-0302-5
Djiwandono, P. I. (2005). Teach My Children English: Why Parents Want English Teaching for Their Children. Indonesian Journal of English Language Teaching, 1(1), 62-72. https://core.ac.uk/download/pdf/304333797.pdf Utolsó letöltés: 2021. 11. 03.
Dörnyei, Z. & Chan, L. (2013). Motivation and vision: An analysis of future L2 self images, sensory styles, and imagery capacity across two target languages. Language Learning, 63(3), 437-462. DOI: 10.1111/lang.12005
Farkas Zoltán (2013). A társadalmi tőke fogalma és típusai. Szellem és Tudomány, 4(2), 106-133.
Hajar, A. (2017). Examining the impact of immediate family members on Gulf Arab EFL students’ strategic language learning and development. RELC Journal, 50(2), 285-299. DOI: 10.1177/0033688217716534
Hamid, M. & Baldauf, R. (2011). English and socio-economic disadvantage: Learner voices from rural Bangladesh. Language Learning Journal, 39(2), 201-217. 10.1080/09571736.2011.573687
Heller, M. (2010). The Commodification of Language. Annual Review of Anthropology, (39), 101-114. DOI: 10.1146/annurev.anthro.012809.104951
Hellmich, E. A. (2018). Language in a global world: A case study of foreign languages in U.S. K-8 education. Foreign Language Annals, 51(2), 1-18. DOI: 10.1111/flan.12333
Iwaniec, J. (2018). The effects of parental education level and school location on language learning motivation. The Language Learning Journal, 48(4), 1-15. DOI: 10.1080/09571736.2017.1422137
Jin, L., Jiang, C., Zhang, J., Yuan, Y., Liang, X. & Xie, Q. (2014). Motivations and expectations of English language learning among primary school children and parents in China. ELT Research Papers. British Council.
Kemal Tekin, A. (2015). Early EFL education is on the rise in Oman: A qualitative inquiry of parental beliefs about early EFL learning. English Language Teaching, 8(2), 35-43. DOI: 10.5539/elt.v8n2p35
Kovács Ivett Judit és Czachesz Erzsébet (2021). Mit szeretnének a szülők? Korai nyelvtanulás az óvodában. Iskolakultúra, 31(10), 16-37. DOI: 10.14232/ISKKULT.2021.10.16
Lanvers, U. (2017). Contradictory Others and the Habitus of Languages: Surveying the L2 motivation landscape in the United Kingdom. The Modern Language Journal, 101(3), 517-532. DOI: 10.1111/modl.12410
Lee, M. W. (2014). ‘Gangnam style’ English ideologies: Neoliberalism, class and the parents of early study-abroad students. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 19(1), 35-50. DOI: 10.1080/13670050.2014.963024
Lin, A. (1999). Doing English-Lessons in the Reproduction or Transformation of Social Worlds?. TESOL Quarterly, 33(3), 393-412. DOI: 10.2307/3587671
Martin, C. (2019). The impact of parental orientations on student motivation. In The European Conference on Language Learning 2019 Official Conference Proceedings. https://wlv.openrepository.com/handle/2436/622822 Utolsó letöltés: 2021. 11. 09.
Martínez Agudo, J. (2020). To what extent does parental educational background affect CLIL learners’ content subject learning? Evidence from research in Spain. International Journal Of Bilingual Education And Bilingualism, 1-14. DOI: 10.1080/13670050.2020.1715916
Molla, T., Harvey, A. & Sellar, S. (2018). Access to languages other than English in Australian universities: An educational pipeline of privilege. Higher Education Research & Development, 38(2), 307-323. DOI: 10.1080/07294360.2018.1522620
Nikolov Marianne (2011). Az idegen nyelv tanulása és a nyelvtudás. Magyar Tudomány, 172(2), 1048-1057.
Nykoll, P. (2018). The influence of learners’ socioeconomic status on learning English as a foreign language. The Journal of AsiaTEFL, 15(2), 550-558. DOI: 10.18823/asiatefl.2018.15.2.23.550
Park, J. S, Y., (2015). Language as pure potential. Journal of Multilingual and Multicultural Development. 1-14. DOI: 10.1080/01434632.2015.1071824
Pavlenko, A. (2002). Poststructuralist Approaches to the Study of Social Factors in Second Language Learning and Use. In V. Cook (szerk.), Portraits of the L2 User. Blue Ridge Summit: Multilingual Matters. 275-302. DOI: 10.21832/9781853595851-013
Pavlik Oszkárné (1997). A 10 és a 12 éves korosztály alapvető készségei és ismeretei – NAT-előmérés Budapesten. Új Pedagógiai Szemle, 47(7-8), 232-245.
Peirce, B. N. (1995). Social identity, investment, and language learning. TESOL Quarterly, 29(1), 9-31. DOI: 10.2307/3587803
Rokita-Jaśkow, J. (2015a). Is foreign language knowledge a form of capital passed from one generation to the next? Second Language Learning and Teaching, 153-167. DOI: 10.1007/978-3-319-14334-7_10
Rokita-Jaśkow, J. (2015b). Parental visions of their children’s future as a motivator for an early start in a foreign language. Studies in Second Language Learning and Teaching, 5(3), 455-472. DOI: 10.14746/ssllt.2015.5.3.6
Santos, L. M. (2019). Bilingual English education: Expectation of parents who enrol their children in bilingual primary schools. International Journal of Instruction, 12(4), 747-766. DOI: 10.29333/iji.2019.12448a
Szilágyiné Inántsy Ágnes (2010). Nyelvtanítás-nyelvtanulás a hátrányos szociokulturális környezetből érkező diákok számára az Arany János Tehetséggondozó Program keretein belül. Új Pedagógiai Szemle, 60(8-9), 76-80.
Vágó Irén (2001). Ami az átlagok mögött van: Egyenlőtlenségek a nyelvoktatásban. Iskolakultúra, 2001(8), 61-70.
Van Mensel, L., & Deconinck, J. (2017). Language learning motivation and projected desire: An interview study with parents of young language learners. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 22(5), 535-550. DOI: 10.1080/13670050.2016.1272543
Van Mensel, L., Hiligsmann, P., Mettewie, L. & Galand, B. (2019). CLIL, an elitist language learning approach? A background analysis of English and Dutch CLIL pupils in French-speaking Belgium. Language, Culture and Curriculum, 33(1), 1-14. DOI: 10.1080/07908318.2019.1571078