Digitális pedagógia módszertanok a VUCA (gyorsan változó, kiszámíthatatlan, bonyolult, ellentmondásos) világában
Main Article Content
Absztrakt
Összefoglaló tanulmányunkban bemutatjuk azokat az innovatív, az online kommunikációs csatornákra és digitális platformokra alapozó módszereket és módszertanokat, melyek nem csupán elérték a produktivitás fennsíkját, de meg is honosodtak mind a nemzetközi, mind a magyar oktatási gyakorlatban. Ezek a következők: fordított osztályterem, blended learning, gamifikáció, digitális történetmondás, mikrotartalmak, e-learning, MOOC. Célunk rámutatni, hogy a digitális pedagógia ernyője alatt számtalan, nem minden esetben korreláló, hanem gyakran ellentmondásos megközelítések húzódnak. Egyes módszerek például könnyen beépíthetők a közoktatásba is, így például a gamifikáció az osztálytermi számonkérés játékosított formájává válhat, a digital storytelling a csoportos munka vagy projektfeladatok interaktív online környezetbe történő áthelyezése lehet.
Az e-learning alkalmazásának már határokat szab a kerettanterv, mely világosan kijelöli a tanár vagy a tananyag szerepét a tanítási folyamatban, és kevésbé rugalmasan kezeli a tanár megváltozott szerepeit. A bemutatás során az egyes módszereket az osztályterem és a tanári szerep kiterjesztésének lehetőségei alapján is vizsgáljuk. Azon módszerekkel kezdjük a sort, melyek egyértelműen megkövetelik az osztálytermi jelenlétet, végül pedig eljutunk az osztályterem virtuális térbe történő teljes kihelyezéséhez.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
Bánkeszi Katalin, Szepesi Judit (2018). Módszertan és eszköztár elektronikus oktatási környezetben. Könyvtári Figyelő, 3. http://ki2.oszk.hu/kf/2018/10/modszertan-es-eszkoztar-elektronikus-oktatasi-kornyezetben/ Utolsó letöltés: 2020. 05. 06.
Bauman, Z (2000). Liquid Modernity. Cambridge: Polity Press.
Bell, D. (2001). An Introduction to Cybercultures. London: Routledge.
Benedek András (szerk.) (2013). Digitális pedagógia 2.0. Budapest: Typotex.
Benedek András, Horváth Cz János (2016). Case Studies in Teaching Systems Thinking. In Mikuláš, H., Rossiter, A. (szerk.). Preprints of the 11th IFAC Symposium on Advances in Control Education. Pozsony, IFAC, 286-290.
Bishop, J. L., Verleger, M. A. (2013). The flipped classroom: A survey of the research. ASEE national conference proceedings, Atlanta, GA. 2013. Vol. 30. No. 9. https://peer.asee.org/22585
Bloom, B. (1956). Taxonomy of educational objectives. New York: David McKay Company.
Breslow, L. et al. (2013). Studying learning in the worldwide classroom research into edx’s first MOOC. Research & Practice in Assessment, 8., 13–25.
Csepeli György (2015). A szervezkedő ember. A szervezeti élet szociálpszichológiája. Budapest: Kossuth Kiadó.
Csermely Péter (2005). A rejtett hálózatok ereje. Mi segíti a világ stabilitását? Budapest: Vince.
Dicheva, D. és mtsai. (2015). Gamification in education: A systematic mapping study. Educational Technology & Society, 18(3), 75–88.
Fodorné Tóth Krisztina (2018). E-learning trendek és kérdések. Opus et Educatio, 1. http://opuseteducatio.hu/index.php/opushu/article/view/244/419 Utolsó letöltés: 2020. 05. 06.
Forgó Sándor (2005). Az elearning fogalma. In Hutter Ottó, Magyar Gábor, Mlinarics József (szerk.), E-learning. (elearning kézikönyv). Budapest: Műszaki Könyvkiadó.
Glazer, F. S. (2011). Blended Learning: Across the Disciplines, across the Academy. New Pedagogies and Practices for Teaching in Higher Education. Herndon: Stylus Publishing.
Handelsman, J., Miller, S., Pfund, C. (2007). Scientific teaching. New York: Macmillan.
Kapp, K. (2012). Games, Gamification, and the Quest for Learner Engagement. T+D, 66(6), 64–68.
Kozma Tamás (2001). Paradigmáink. Iskolakultúra, 2001, 10. 3–14.
Lengyelné Molnár Tünde (2016). Digitális írástudás fejlesztése a könyvtárakban. Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 2. 65–72.
Majuri, J., Koivisto, J., Hamari, J. (2018). Gamification of education and learning: A review of empirical literature. Proceedings of the 2nd International gamifin Conference, May 21-23. CEUR-WS.
Rivard, R. (2013). Measuring the MOOC dropout rate. Inside Higher Ed, 8. http://www.insidehighered.com/news/2013/03/08/researchers-explore-who-taking-moocs-and-why-so-many-drop-out. Utolsó letöltés: 2020. 05. 06.
Szűts Zoltán (2014). Bevezetés az internetpedagógiába – Hálózati tanulás, hálózati tudomány, hálózati tudás. E-nyelvmagazin, 3. http://epa.oszk.hu/02200/02263/00022/bevezetes-az-internetpedagogiaba-halozati-tanulas-halozati-tudomany-halozati-tudas.html Utolsó letöltés: 2020. 05. 06.
Szűts Zoltán (2018). Online. Az internetes kommunikáció története, elmélete és jelenségei. Budapest: Wolters Kluwer.
Tucker, B. (2012). The flipped classroom. Education next, 12(1), 82–83.
Vári Péter (1977). Médiumkiválasztás. OPI Dokumentumok 2. Budapest.