A kisiskoláskorú gyermekek motoros képességeinek fejlesztése a mozgásos játékokkal

Main Article Content

Dorka Péter

Absztrakt

A fizikai aktivitás preventív alkalmazása napjaink egyik legfontosabb témája a testnevelés tantárgy oktatása alkalmával. A testnevelés, gyógytestnevelés témakörében, mozgásanyagában fontos és elengedhetetlen feladatként jelenik meg a mozgásos játékok (iskolai és népi játékok) alkalmazása, képességfejlesztő szerepe, tevékenysége.
A címben szereplő téma hatékonyságát, lehetőségét, szerepét mutatom be a motoros képességek fejlesztése céljából. Elemzem a témához kapcsolódó szakirodalmakat, és bemutatok néhány, a motoros képességek fejlesztéséhez alkalmas, példaértékű játékot, amelyek biztosítják a hatékony fejlesztést a motoros képességek területén. E játékok felhasználhatók az óvodai mozgásprogramokban, gyógytestnevelésben, testnevelésben.

Article Details

Hogyan kell idézni
Dorka, P. (2022). A kisiskoláskorú gyermekek motoros képességeinek fejlesztése a mozgásos játékokkal. Módszertani Közlemények, 62(3), 71–84. https://doi.org/10.14232/modszertani.2022.3.71-84
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok

Hivatkozások

Báthory Zoltán és Falus Iván (1997). Pedagógiai Lexikon I-III. Keraban, Budapest.

Donáth Tibor (2015): Anatómia-Élettan. Medicina, Budapest.

Dorka Péter, Molnár Andor és Orbán Kornélia (2014): Motoros képességek és tesztek, edzéstani alapok. Szeged. https://eta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/1281

Dubecz József (2009): Általános edzéselmélet és módszertan. Önkormányzati Minisztérium Sport Szakállamtitkárság, Budapest.

Farmosi István (2011): Mozgásfejlődés. Dialóg Campus, Budapest.

Gergely Ildikó Márta és Kátai Judit (2018): Segédanyag a gyógytestnevelés differenciálásához testnevelés órán. Szeged. http://csmpsz.hu/wp-content/uploads/2019/07/Seg%C3%A9danyag-agy%C3%B3gytestne vel%C3%A9s-differenci%C3%A1l%C3%A1s%C3%A1hoz-testnevel%C3%A9s-%C3%B3r% C3%A1n.pdf (2022. 01.13.)

Hamar Pál, Hamza István, Héri Márta és Kovács Gábor (2011): Speed Stacks (SPort Poha-Rak). A fizikai és szellemi aktivitás új lehetősége. Budapest. http://speedstacks.ucoz.hu/Referencia/Speed_Stacks_cikk_TF_2011.pdf

Harsányi László (2016): Edzéstudomány. Dialóg Campus, Budapest.

Hirtz, Peter, Hotz, Arturo és Ludwig, Gudrun (2004): Mozgáskompetenciák, egyensúlyozás. Gyakorlatok, ötletek, technikák. Ludovika Egyetem, Budapest.

Honfi László (2011): Gimnasztika. Elektronikus Tankönyv.

Lázár Katalin (1998): Népi játékok. Plamétás, Budapest.

Müller Anetta és Hidvégi Péter (2015): Gyógytestnevelés. EKF Líceum, Eger. https://uni-eszterhazy.hu/api/media/file/5af4e556a0263b88620fcbc48188d6da51b7e10d (2021.11. 24.)

Pappné Gazdag Zsuzsanna (2005): Játszunk gyógyító tornát! Flaccus Kiadó, Budapest.

Pásztory Attila és Rákosi Etelka (1992): Sportjátékok I. Iskolai és népi játékok. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Pavlik Gábor (2011): Élettan-sportélettan. Medicina, Budapest.

Payne, Kim John (2009): Gyermekeink játékai. Kláris, Budapest.

Payne, Kim John (2009): Gyermekeink játékai. A játékok és a sport hatása a gyermekek fejlődésére. Kláris, Budapest.

Radák Zsolt (2019): Edzésélettan. Krea-Fitt, Budapest.

Rétsági Erzsébet (2004): Testnevelés tantárgypedagógiája. Dialóg Campus, Budapest.

Speedstrack.com. Speedstrack. Forrás: https://www.speedstacks.com/

Tamásiné Dsupin Borbála (2010): A népi játékok és a mozgás relációja, és funkciója 3-7 éves gyermekek személyiségfejlesztésében. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/25454/9789513939885.pdf?sequenc (2022.02.25.)

Vajda Zsuzsanna (2006): A gyermek pszichológiai fejlődése. Helikon, Budapest