Developing the motor skills of preschool children with movement games

Main Article Content

Péter Dorka

Abstract

The preventive use of physical activity is one of the most important topics nowadays when teaching physical education. In the subject area and movement material of physical education and remedial physical education, the use of movement games (school and folk games), their ability-developing role, and their activities appear as an important and essential task.
I present the effectiveness, possibility and role of the topic in the title for the purpose of developing motor skills. I analyze the literature related to the topic and present some exemplary games suitable for the development of motor skills. Thus ensuring effective skill development in the field of motor skills. These games can be used in kindergarten exercise programs, physical therapy, and physical education.

Article Details

How to Cite
Dorka, P. (2022). Developing the motor skills of preschool children with movement games. Módszertani Közlemények, 62(3), 71–84. https://doi.org/10.14232/modszertani.2022.3.71-84
Section
Tanulmányok

References

Báthory Zoltán és Falus Iván (1997). Pedagógiai Lexikon I-III. Keraban, Budapest.

Donáth Tibor (2015): Anatómia-Élettan. Medicina, Budapest.

Dorka Péter, Molnár Andor és Orbán Kornélia (2014): Motoros képességek és tesztek, edzéstani alapok. Szeged. https://eta.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/1281

Dubecz József (2009): Általános edzéselmélet és módszertan. Önkormányzati Minisztérium Sport Szakállamtitkárság, Budapest.

Farmosi István (2011): Mozgásfejlődés. Dialóg Campus, Budapest.

Gergely Ildikó Márta és Kátai Judit (2018): Segédanyag a gyógytestnevelés differenciálásához testnevelés órán. Szeged. http://csmpsz.hu/wp-content/uploads/2019/07/Seg%C3%A9danyag-agy%C3%B3gytestne vel%C3%A9s-differenci%C3%A1l%C3%A1s%C3%A1hoz-testnevel%C3%A9s-%C3%B3r% C3%A1n.pdf (2022. 01.13.)

Hamar Pál, Hamza István, Héri Márta és Kovács Gábor (2011): Speed Stacks (SPort Poha-Rak). A fizikai és szellemi aktivitás új lehetősége. Budapest. http://speedstacks.ucoz.hu/Referencia/Speed_Stacks_cikk_TF_2011.pdf

Harsányi László (2016): Edzéstudomány. Dialóg Campus, Budapest.

Hirtz, Peter, Hotz, Arturo és Ludwig, Gudrun (2004): Mozgáskompetenciák, egyensúlyozás. Gyakorlatok, ötletek, technikák. Ludovika Egyetem, Budapest.

Honfi László (2011): Gimnasztika. Elektronikus Tankönyv.

Lázár Katalin (1998): Népi játékok. Plamétás, Budapest.

Müller Anetta és Hidvégi Péter (2015): Gyógytestnevelés. EKF Líceum, Eger. https://uni-eszterhazy.hu/api/media/file/5af4e556a0263b88620fcbc48188d6da51b7e10d (2021.11. 24.)

Pappné Gazdag Zsuzsanna (2005): Játszunk gyógyító tornát! Flaccus Kiadó, Budapest.

Pásztory Attila és Rákosi Etelka (1992): Sportjátékok I. Iskolai és népi játékok. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Pavlik Gábor (2011): Élettan-sportélettan. Medicina, Budapest.

Payne, Kim John (2009): Gyermekeink játékai. Kláris, Budapest.

Payne, Kim John (2009): Gyermekeink játékai. A játékok és a sport hatása a gyermekek fejlődésére. Kláris, Budapest.

Radák Zsolt (2019): Edzésélettan. Krea-Fitt, Budapest.

Rétsági Erzsébet (2004): Testnevelés tantárgypedagógiája. Dialóg Campus, Budapest.

Speedstrack.com. Speedstrack. Forrás: https://www.speedstacks.com/

Tamásiné Dsupin Borbála (2010): A népi játékok és a mozgás relációja, és funkciója 3-7 éves gyermekek személyiségfejlesztésében. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/25454/9789513939885.pdf?sequenc (2022.02.25.)

Vajda Zsuzsanna (2006): A gyermek pszichológiai fejlődése. Helikon, Budapest