A tanórán kívüli, önszabályozott szótanulás fejlesztése középiskolai angoltanárok szemszögéből kognitív, motivációs, pedagógiai összefüggések és hatások
Main Article Content
Absztrakt
Az önszabályozott tanulás napjaink információs és technológiai fejlődésével egyre nagyobb teret nyer. Különösen igaz ez az angolnyelv-tanulás területén, melynek számos aspektusa közül kiemelt fontossággal bír a szótanulás. Mint minden tanulási tevékenységben, az önszabályozott tanulásban is jelentős a tanár szerepe, mivel az önszabályozás fejleszthető (Lewis és Vialleton, 2011), és hatékonyságához hozzájárul a stratégiaalkalmazás, melynek sikerességét a tanári munka is elősegíti. A jelen kvantitatív kérdőíves kutatás magyarországi középiskolai angoltanárokat (N = 86) kérdezett az önszabályozott szótanulás tanórai fejlesztési folyamatairól és annak olyan mögöttes háttérváltozóiról, mint például a tanárok vélt lehetőségei az önszabályozott szótanulás fejlesztésére, illetve az arra irányuló énhatékonyságuk és motivációjuk. Az eredmények mutatják a tanárok pozitív hozzáállását az önszabályozott szótanulás fejlesztéséhez, ugyanakkor alacsonyabb átlagok születtek a tényleges stratégiafejlesztési mechanizmusok esetében. Kiderült azonban, hogy az önszabályozott szótanulást fejlesztő tanárok minden vizsgált mechanizmust alkalmaznak, vagyis szótanulási és szójegyzetelési stratégiákat egyaránt fejlesztenek, és tanulóiknál figyelemmel is kísérik. Számos szignifikáns kapcsolat és befolyásoló erő mutatkozott az önszabályozás tanórai fejlesztése és a háttérváltozók között, amely bizonyítja a tanárok képzeteinek, énhatékonyságának és motivációjának fontosságát a tanulóik önszabályozott szótanulási tevékenységeinek fejlesztésében és támogatásában. A minta mérete és az önkiválasztós részvétel ugyan nem engedi az általánosítást, de az eredményekből levonhatók bizonyos következtetések a témában mind a tanári munka, mind pedig a tanárképzési és továbbképzési orientációk tekintetében, illetve iránymutatóak lehetnek további kutatásokra.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
Ádámku, Sz. (2021). Az önszabályozó szótanulásra irányuló pedagógiai törekvések a veszélyhelyzeti távolléti oktatásban: Egy kérdőív érvényesítése. In: Gráczi, T. E., & Ludányi, Zs. (szerk.), Doktoranduszok tanulmányai az alkalmazott nyelvészet köréből 2021. Nyelvtudományi Kutatóközpont. 24-46. https://doi.org/10.18135/Alknyelvdok.2021.15.2
Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37(2), 122-147. https://doi.org/10.1037/0003-066X.37.2.122
Benson P. (2013). Learner autonomy. TESOL Quarterly, 47(4), 839-743. https://doi.org/10.1002/tesq.134
Carter, R. A., Rice, M., Yang, S. Y., & Jackson, A. (2020). Self-regulated learning in online learning environments: Strategies for remote learning. Information and Learning Sciences, 121(5/6), 321-329. https://doi.org/10.1108/ILS-04-2020-0114
Csizér, K. (2012). A második nyelvi motivációs énrendszer, az önszabályozó tanulás és az énhatékonysági képzetek szerepe a nyelvtanulási motivációban: Egy kérdőíves vizsgálat angol szakos egyetemisták körében. Iskolakultúra, 22(11), 24-33.
Csizér, K. (2020). Az angoltanárok motivációja: Egy feltáró kutatás eredményei. Akadémiai doktori értekezés. ELTE BTK Angol-Amerikai Intézet, Angol Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék, Budapest.
D. Molnár, É. (2014). Az önszabályozott tanulás pedagógiai jelentősége. In: Tanulmányok a neveléstudomány köréből, 2013: Tanulás és környezete. MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság. 29-54.
Dávid, M., Taskó, T. Héjja-Nagy, K., Mester, D., Dorner, L., & Estefánné, V. M. (2015). Az önszabályozó tanulás fejlettségének összefüggései a tanulási eredményességgel és az IKT-használat gyakoriságával. Magyar Pedagógiai Szemle, 71(1/10), 197-225. https://doi.org/10.1556/0016.2016.71.1.10
Dellinger, A. B., Bobbett, J. J., Olivier, D. F., & Chad D. Ellett. (2007). Measuring teachers’ self-efficacy beliefs: Development and use of the TEBS-Self. Teaching and Teacher Education, 24, 751-766. https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.02.010
Dóczi, B. & Kormos, J. (2016). Longitudinal developments in vocabulary knowledge and lexical organization. Oxford University Press.
Dörnyei, Z. (1998). Motivation in second and foreign language learning. Language Teaching, 31(3), 117-135. https://doi.org/10.1017/S026144480001315X
Dörnyei, Z. (2007). Research Methods in Applied Linguistics. Oxford University Press.
Dörnyei Z. (2014). Motivation in second language learning. In Celce-Murcia M., Brinton D.M., & Snow M.A. (szerk.), Teaching English as a second or foreign language (4. kiadás). National Geographic Learning / Cengage Learning. 518–531.
Dörnyei, Z. & Csizér, K. (2012). How to design and analyse surveys in second language acquisition research. In A. Mackey & S. M. Gass (szerk.), Research methods in second language acquisition: A practical guide. Blackwell Publishing Ltd. 74-94.
Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (2011). Teaching and researching motivation (2. kiadás). Pearson Education Limited.
Fekete, I. (2020). A magyar közoktatásban tanító pedagógusok tapasztalatai a digitális munkarendű oktatásról IKT tudászintjük tükrében: Egy kevert módszertanú kutatás eredményei a Covid-19 idején. Magyar Pedagógia, 120(4), 299-325. https://doi.org/10.17670/MPed.2020.4.299
Folse, K. (2011). Applying L2 lexical research findings in ESL teaching. TESOL Quarterly, 45(2), 362-369. https://doi.org/10.5054/tq.2010.254529
Ghazal, L. (2007). Learning vocabulary in EFL contexts through vocabulary learning strategies. Novitas-ROYAL, 1(2), 84-91.
Hajdu, T., Hermann, Z., Horn, D., Hőnich, H., & Varga, J. (2022). A közoktatás indikátorrendszere 2021. Eötvös Loránd Kutatási Hivatal, Közgazdaság-tudományi Intézet. https://kti.krtk.hu/wp-content/uploads/2022/02/A_kozoktatas_indikatorrendszere_2021.pdf Utolsó letöltés: 2023. 01. 05.
Joo, Y-T., Bong, M., & Choi, H-T. (2000). Self-Efficacy for Self-Regulated Learning, Academic Self-Efficacy, and Internet Self-Efficacy in Web-Based Instruction. Educational Technology Research and Development, 48(2), 5-17. https://doi.org/10.1007/BF02313398
Kormos, J. & Csizér, K. (2014). The interaction of motivation, self-regulatory strategies, and autonomous learning behaviour in different learner groups. TESOL Quarterly, 48(2), 275-299. https://doi.org/10.1002/tesq.129
Kojic-Sabo, I., & Lightbown, P. (1999). Students' approaches to vocabulary learning and their relationship to success. The Modern Language Journal, 83(2), 176-192. https://doi.org/10.1111/0026-7902.00014
Lewis, T., & Vialleton, E. (2011). The notions of control and consciousness in learner autonomy and self-regulated learning: A comparison and critique. Innovation in Language Learning and Teaching, 5(2), 205-219. https://doi.org/10.1080/17501229.2011.577535
Mizumoto, A. (2013). Effects of self-regulated vocabulary learning process on self-efficacy- Innovation in Language Learning and Teaching, 7(3), 253-265. https://doi.org/10.1080/17501229.2013.836206
Mizumoto, A., & Takeuchi, O. (2012). Adaptation and validation of self-regulating capacity in vocabulary learning scale. Applied Linguistics, 33(1), 83-91. https://doi.org/10.1093/applin/amr044
Mojavezi, A., & Tamiz, M. P. (2012). The impact of teacher self-efficacy on the students’ motivation and achievement. Theory and Practice in Language Studies, 2(3), 483-491. https://doi.org/10.4304/tpls.2.3.483-491
Nagy, Z., & D. Molnár, É. (2017). Tanulást hátráltató, nem hatékony stratégiák és korrigálási lehetőségeik. Magyar Pedagógia, 117(4), 347-363. https://doi.org/10.17670/MPed.2017.4.347
Nation, I. S. P. (2008). Teaching vocabulary: Strategies and techniques. Cengage Learning.
Öveges, E. & Csizér, K. (szerk.), (2018). Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatás kereteiről és hatékonyságáról: Kutatási jelentés. Oktatási Hivatal. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/sajtoszoba/nyelvoktatas_kutatasi_jelentes_2018.pdf Utolsó letöltés: 2023. 01. 05.
Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Heinle & Heinle.
Oxford, R. L. (2017). Teaching and researching language learning strategies: Self-regulation in context (2. kiadás). Routledge.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
Sanaoui, R. (1995). Adult learners' approaches to learning vocabulary in second languages. The Modern Language Journal, 79(1), 15-28. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.1995.tb05410.x
Schmitt, N. & Schmitt. D. (1995). Vocabulary notebooks: Theoretical underpinnings and practical suggestions. ELT Journal, 49(2), 133-143. https://doi.org/10.1093/elt/49.2.133
Tseng, W-T., Dörnyei, Z., & Schmitt, N. (2006). A new approach to assessing strategic learning: The case of self-regulation in vocabulary acquisition. Applied Linguistics, 27(1), 78-102. https://doi.org/10.1093/applin/ami046
Tseng, W-T., & Schmitt, N. (2008). Toward a model of motivated vocabulary learning: A structural equation modeling approach. Language Learning, 58(2), 357-400.
https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2008.00444.x
Walters, J., & Bozkurt, N. (2009. The effect of keeping vocabulary notebooks on vocabulary acquisition. Language Teaching Research, 13(4), 403-423. https://doi.org/10.1177/1362168809341509
Webb, S., & Nation, P. (2017). How vocabulary is learned. Oxford University Press.
Young, M. L. (2005). The Motivational Effects of the Classroom Environment in Facilitating Self-Regulated Learning. Journal of Marketing Education, 27(1), 25-40. https://doi.org/10.1177/0273475304273346
Zimmerman, B. J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45(1), 166-183. https://doi.org/10.3102/0002831207312909