Lessons of comparing Hungarian and Canadian (Ontario) school psychology models

Main Article Content

Katalin Borbáth

Abstract

The essence of this study lies in some exposing, excelling differences and correspondences, anomalies, and deviating parts inside likeliness, without aiming to show the whole Canadian and Hungarian school and school psychology system. The study sheds light on these essential points. Thus, the exposition of the summary of the Canadian school psychology system, and the multi-disciplinary team as the elements of cooperation in the practice is compared to the Hungarian school psychology protocol. The study also counts the problems in school (psychology) professional policies. As a conclusion the study suggests using some elements of the Canadian model which is based on the international mainstream. This shall serve as pivots to reform the Hungarian system.

Downloads

Article Details

How to Cite
Borbáth, K. (2024). Lessons of comparing Hungarian and Canadian (Ontario) school psychology models. Iskolakultúra, 34(11), 64–86. https://doi.org/10.14232/iskkult.2024.11.64
Section
Szemle

References

Berninger VW., Stage SA., Smith DR. & Hildebrand D. (2001): Assessment for reading and writing intervention: A Three-Tier model for prevention and remediation. Handbook of Psychoeducational Assessment, 195–223.

Borbáth K., (szerk.: Martonné, T. M.) (2006): Kőbányai felmérés a pedagógusok iskolapszichológia iránti attitűdjéről in: Módszertani tükör, 2006, Kőbányai Nevelési Tanácsadó,

Brovokich M. & Dirsmith J. (2021): Multitiered systems of support in early childhood [Research summary]. National Association of School Psychologists.

Cole ed.-Kokai ed. (2021) Consultation and Mental Health Interventions in School Settings, Publisher: Hogrefe Publishing GmbH

Côté,A-M., Dean, M., Ford, L., Hai,T., Kokai,M., Lean,D., Ph.D., MacPhee,A., Mureika,J., Newton Montgomery, J., Rahimi, D., Richards, Shaw, S., Spice, K., Wagner, R., Walker, P., Wilson,S., (2022): Mental Health Care for Canadian Children and Youth-The Role of the School Psychologist, A Position Paper of the Canadian Psychological Association (

Ercse,K., 2018: AZ ÁLLAM ÁLTAL ÖSZTÖNZÖTT, EGYHÁZASSZISZTÁLT SZEGREGÁCIÓ MECHANIZMUSA in :Én vétkem, Helyzetkép az oktatási szegregációról szerk: Fejes József Balázs, Szűcs Norbert, Motiváció Oktatási Egyesület, Szeged

Flack,R., Makai, L., Láng, A.(2023): „HIÁBA LÉTEZIK ISKOLAPSZICHOLÓGIA TÖBB ÉVTIZEDE, MÉG MINDIG NEM TUD AZZAL FOGLALKOZNI, AMIVEL IGAZÁN KELLENE…”. MAGYARORSZÁGI ISKOLAPSZICHOLÓGUSOK ÉLETPÁLYA-PERSPEKTÍVÁINAK KVALITATÍV ELEMZÉSE A KIÉGÉS, A REZILIENCIA ÉS A MENTÁLHIGIÉNÉ TÜKRÉBEN1,2, Alkalmazott Pszichológia, 25(2): 7–34

https://ispaweb.org/2021/07/08/final-draft-of-revised-code-of-ethics-to-vote-for-on-the-ga-on-july-15-2/letöltve

Kende, Á., (2024) : Berényi Eszter: A középiskolai felvételi köré egész iparág épült, ami eleve a magas státuszú családok használnak https://qubit.hu/2024/01/29/berenyi-eszter-a-kozepiskolai-felveteli-kore-egesz-iparag-epult-amit-eleve-a-magas-statuszu-csaladok-hasznalnak, letöltve: 2024.02.19.

Katona, N. (2019): Iskola- és óvodapszichológia (1986–2016) 421in: (Pléh, Cs. szerk.): A pszichológiatörténet-írás módszerei és a magyar pszichológiatörténet, Gondolat Kiadó

Kokai,M., Lean,D., C. Lennox, C., (2013) Professional Practice Guidelines for School Psychologists in Ontario, Ontario Psychological Association Canadian Psychological Association

Kokai_Czapár_M_AzIP_konzultációs_modellje (2023), Paper Presentation, ELTE, PPK, Országos Módszertani Bázis előadás http://iskolapszichologiai-modszertani-bazis.elte.hu/index.php/bazis-rendezenyek-letoltheto-anyagai/letöltve 2023.04.12.

Kovai, M.,(2022):Mire (lehetne) jó a kritikai pszichológia?Avagy néhány gondolat a magyarországi pszichoterápiáról, Fordulat, 2. 31.63-90old.

https://magyarkozlony.hu/dokumentumok/8615f0642888805693ff027c1cee219e6243dcd6/megtekintes. letöltve 2023.08.04.

(https://www.nasponline.org/Documents/Research%20and%20Policy/Research%20Center/2023_RR-DB_Ratio-Students-to-SPs-21-22.pdf LETÖLTVE 2023.08.04)

(www.nasp.org.School-Based Mental Health Services,2016 , letöltve 2023.08.04.)

Németh, Á. (2020): Új adatok a magyar serdülőkorúak egészséget befolyásoló szokásairól és egészségi állapotáról Egészségfejlesztés, LXI. évfolyam, 1. szám

N. Kollár- Szabó, É. (2021): Az iskolapszichológia és a pszichológiaoktatás szerepe, Alkalmazott Pszichológia, 21: 3 pp. 75-97., 23 p. (2021)

N. Kollár, K.(2022):Ester Cole – Maria Kokai (Eds): Consultation and mental health interventions in school settings: A scientist-practitioner’s guide Magyar Pszichológiai Szemle, 77/1/ 145–149

Radó,P. 2022: Közoktatás és politika, Noran Libro kiadó

Óvoda-iskolapszichológus állásfoglalás http://iskolapszichologiai-modszertani-bazis.el te.hu/index.php/2023/04/12/2022-10-28-allasfoglalas/ letöltve 2023.04.12.

PISA 2022 RESULTS (VOLUME I) © OECD 2023/a

PISA 2022 RESULTS (VOLUME II) © OECD 2023/b

Szabó., É. − N. Kollár, K. − Hujber Tamásné (2015): Az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás szakszolgálati protokollja Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Budapest,

Unicef Magyarország mentálhigiénés javaslat https://unicef.hu/wp-content/uploads/2021/09/unicef_magyarorszag_covid-19_mentalhigienes_javaslat.pdf, letötlve, 2023.04.12.)

Vaillancourt, T., Szatmari, P. (2022): Child Development, Major Disruptive Events—

/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet a nevelési-, oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról.

https://peopleforeducation.ca/wp-content/uploads/2018/01/Guidance-report-2018.pdfletöltve 2024.01.26 :

https://www.ksh.hu/s/kiadvanyok/oktatasi-adatok-2022-2023-elozetes-adatok/index.html letöltve 2024.01.26