Elemér Kelemen as a Librarian
Main Article Content
Abstract
Elemér Kelemen (1937–2022) is best known for his works on the history of education. His main research area was Hungarian education policy in the 19th and 20th centuries. During a decisive part of his academic career he also dealt with school libraries, library education, and bibliographical instructions. The study aims to present his achievements in this fields, and his relationship with the National Education Library and Museum (NELM). He started researching these topics in the 1960s and published scientific papers until the 1990s. In the 1950s, the communist leadership of the country shredded millions of books from Hungarian libraries, including school libraries. In the 1960s, libraries were made operational again and a new institutional structure was created. In the 1970s, teachers were expected to use more than just textbooks in their teaching and library education was added to the National Curriculum. Development of comprehensive visions for school libraries could have been witnessed in the 1980s, but the plans lacked critical thinking. NELM has played a key role in the development of school libraries since the late 1950s. Kelemen became involved in research and development in the 1960s. He considered that from 1960 to 1990, Hungary underwent a forced and contradictory modernisation process, which followed the Western changes, but in a specific Eastern way and therefore could not be successful. Kelemen believed it was crucial that trainings should produce teachers who can search the library efficiently and use the academic literature effectively. When he became director general of the NELM in 1990, he supported two main areas of the institution’s renewal: research into the history of Hungarian education and the development of a national pedagogical information system.
Downloads
Article Details
References
Bálint Erika (2002, szerk.). A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Verseghy Ferenc Könyvtár emlékkönyve. 1952–2002. Szolnok, Verseghy Ferenc Megyei Könyvtár. http://vfek.vfmk.hu/00000168/files/00000168.pdf
Borsodi Csaba (2018). Forradalmi bizottságok, munkástanács az ELTE-n. In Draskóczy István, Varga Júlia, Zsidi Vilmos: Universitas – Historia. Tanulmányok a 70 éves Szögi László tiszteletére. Budapest, Magyar Levéltárosok Egyesülete. 165–178. http://real.mtak.hu/90363/1/BorsodiCS_SZL_Emlekkonyv.pdf
Csík Tibor (2019). A neveléstudomány és oktatásügy magyar szakirodalmi adatbázisa. Könyvtári Figyelő, (29)[65]4, 545–557. http://www.epa.uz.ua/00100/00143/00358/pdf/EPA00143_konyvtari_figyelo_2019_04.pdf
ELTE TÓK (2022). Dr. Kelemen Elemér. ELTE Tanító- és Óvóképző Kar. [weboldal] https://www.tok.elte.hu/content/dr-kelemen-elemer.t.5643
Hannesdóttir, Sigrún Klara (1986, ed.). Guidelines for the education and training of school librarians. The Hague, IFLA Headquarters.
Katsányi Sándor – Könyves-Tóth Lilla (1973). Fölfedezem a könyvtárat. Budapest, Népművelési Propaganda Iroda.
Kelemen Elemér (1967). Könyvtár alsó tagozaton. Beszámoló a Kaposvári Tanítóképző Intézet gyakorlóiskolai könyvtárának három évéről. Könyv és Nevelés, (9)6, 10-18. p.
Kelemen Elemér (1969a). A könyvtár szerepe a képzésben. In Mező László – Bellyei László (szerk.): A Kaposvári Tanítóképző Intézet jubileumi évkönyve 1959–1969. Kaposvár, Kaposvári Tanítóképző Intézet. 42–44.
Kelemen Elemér (1969b). Könyvtárat minden iskolának! Élet és Irodalom, (13.)47, 5.
Kelemen Elemér (1997). Ezeréves a magyar iskola. Beszámoló az iskolatörténeti évforduló rendezvényeiről, eseményeiről. Új Pedagógiai Szemle, (47)3, 81–93. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00003/1997-03-ta-Kelemen-Ezereves.html Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.
Kelemen Elemér (1999). Könyvtárnoktól a könyvtáros-tanárig – Pályakép történeti megközelítésben. Könyv és Nevelés, (1.)2. https://epa.oszk.hu/01200/01245/00002/cikk14.html Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.
Kelemen Elemér (1992). Az OPKM és az iskolai könyvtárak. Könyvtáros, (42)2, 74–77.
Kelemen Elemér (1978). A pedagógusok önképzésének és továbbképzésének könyvtári bázisa. Könyv és Nevelés, (20)2, 70–75.
Kelemen Elemér (1991). Pedagógiai kultúra, könyvtár. Módszertani Közlemények, (31)2, 57–60. http://acta.bibl.u-szeged.hu/39602/1/modszertani_031_002.pdf Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.
Kelemen Elemér (2003). Találkozásaim az OPKM-mel. In Balázs Mihály (szerk.): Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum évkönyve. Budapest: OPKM. 12–16.
Kelemen Elemér (2007). Találkozásaim az OPKM-mel. Könyv és Nevelés, (9)1, 22–23. https://olvasas.opkm.hu/index.php?menuId=125&action=article&id=776. Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.
Kisfaludi Sándor (1976). Muzeális értékek az iskolai könyvtárakban. Könyvtáros, (26)5, 263–266. p. https://epa.oszk.hu/03900/03971/00195/pdf/EPA03971_konyvtaros_1976_05_263-266.pdf Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.
Markó László (2007, főszerk.). Új magyar életrajzi lexikon. Budapest, Magyar Könyvklub. 6. köt.
Marland, Michael (1981, ed.): Information skills in the secondary curriculum. The recommendation of a working group sponsored by British Library and Schools Council. London, Methuen Education. 1981. (School Council Curriculum Bulletin 9.)
Pogány György (2016). A könyvtári állomány politikai célú megtisztítása, selejtezése 1945 után. Könyv Könyvtár Könyvtáros. 25. évf. 4. sz. 9–35. p. http://epa.oszk.hu/01300/01367/00277/pdf/EPA01367_3K_2016_04_009-035.pdf Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.
Rácz Aranka (1959). Gyermekkönyvtáraink helyzete. Budapest, Országos Széchényi Könyvtár. (Különlenyomat a Magyar Könyvszemléből) https://mek.oszk.hu/19900/19963/19963.pdf Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.
Sinkovics István (1968). V. Waldapfel Eszter (1906–1968). Magyar Könyvszemle, (84)3, 272–273. https://epa.oszk.hu/00000/00021/00272/pdf/MKSZ_EPA00021_1968_84_03_272-286.pdf Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.
Sipos Anna Magdolna (2007). Könyvek kivonásával és megsemmisítésével a politika szolgálatában. Könyvindexek 1949-1950. Könyvtári Figyelő, (17)[53]4, 684–712. Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.
Suppné Tarnay Györgyi (2019): Vissza emlékezések hajdani könyvtáraimra. Könyv és Nevelés, (19)3-4, 7–11. https://olvasas.opkm.hu/portal/felso_menusor/konyv_es_neveles/visszaemlekezesek_egykori_konyvtaraimra Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.
Tölgyesi József (szerk., 2007): Kelemen Elemér bibliográfia. Veszprém: Veszprém Megyei Neveléstörténet [!Neveléstörténeti] Társaság
Ugrin Gáborné (2000): Könyvtárpedagógia. Iskolakultúra, (10)4. 60–67. http://real.mtak.hu/61416/1/EPA00011_iskolakultura_2000_04_060-067.pdf Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.