The effectiveness of foreign language learning of secondary grammar and secondary technical school students
Main Article Content
Abstract
Developing the foreign language skills of the Hungarian youth has been in the limelight of the Hungarian education policy in the last two decades. However, results show considerable differences among students in foreign language learning effectiveness. Research studies have explained the discrepancy by differences in motivation, sense of languages, learning strategies, attitude and family background. This study aims to investigate the effect of social background on effectiveness. We analysed the language skills of secondary grammar and secondary technical school students from objective and subjective perspectives, examined the factors behind success and analyzed the out-of-school activities and actors supporting foreign language learning. We hypothesized that secondary grammar school students were more effective language learners than secondary technical school students, the number of foreign language lessons did not affect effectiveness and children with higher-educated parents were more successful language learners.
Our survey-based pilot study was conducted among 105 secondary school students (9-12 graders from 4 grammar and 3 technical schools) at the turn of 2018/19. Although 34% had a language certificate, based on self-assessment, significantly more students declared having intermediate or advanced foreign language skills. Successful language exams and good speaking skills generated the feeling of success while the feeling of failure was due to the lack of language exams. Our results showed that successful language learning correlated with the parental level of education and the students’ perception of the importance of language skills, but did not correlate with the number of foreign language lessons in school. Students’ language exam plans were motivated by the entrance requirement to HE, their motivation and employment ambitions. Foreign language learning in secondary grammar schools appeared to be more favourable than in secondary technical schools.
Downloads
Article Details
References
Bacsa Éva (2008). A tanulási célok vizsgálata az angol nyelvtanulás tükrében. Iskolakultúra, 18(7-8), 33.
Bray, M. (1999). The Shadow Education System: Private Tutoring and its Implications for Planners. Paris: UNESCO-IIEP ’97.
Butler, Y. G. (2013). Parental factors and early English education as a foreign language: A case study in Mainland China. AsiaPacific Education, Language Minorities and Migration (ELMM) Network Working Paper Series. 8.
Cook, V. (2011). Teaching English as a Foreign Language in Europe. In Hinkel, E. (szerk), Handbook of Research in Second Language teaching and Learning II. London : Routledge.
Csapó Benő (2001). A nyelvtanulást és a nyelvtudást befolyásoló tényezők. Iskolakultúra, 8(25-35).
Csizér Kata, Dörnyei Zoltán (2002). Az általános iskolások idegennyelv-tanulási attitűdjei és motivációja. Magyar Pedagógia 102(3) 333–353.
Csizér Kata, Dörnyei Zoltán, Németh Nóra (2004): A nyelvi attitűdök és az idegen nyelvi motiváció változásai 1993 és 2004 között Magyarországon. Magyar Pedagógia 104. évf. 4. szám 393–408.
Dörnyei Zoltán (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Erlbaum: Mahwah, NJ.
Einhorn Ágnes (2015). A pedagógiai modernizáció és az idegennyelv-tanulás. Miskolc: Miskolci Egyetemi Kiadó.
Európa Tanács Nyelvpolitikai Osztály (2005). Nyelvvizsgák szintillesztése a közös európai referenciakerethez. Budapest: Nyelvvizsgát Akkreditáló Testület PH Nyelvvizsgáztatási Akkreditációs Központ.
Gardner, Robert. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. London: Arnold.
Gordon Győri János (2008). Tömegoktatás és kiegészítő magánoktatás-ipar, Educatio, 17(2), 263-274.
Illés Éva, Csizér Kata (2018). A nyelvtanárok válaszai. In Öveges Enikő & Csizér Kata (szerk.), Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatáskereteiről és hatékonyságáról. Kutatási jelentés. Budapest: Oktatási Hivatal. 161-188. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/sajtoszoba/nyelvoktatas_kutatasi_jelentes_2018.pdf (Letöltés 2019.03.14)
Imre Anna (2007). Nyelvoktatás, nyelvtanulás, nyelvtudás a középfokú iskolákban. In Vágó Irén (szerk.), Fókuszban a nyelvtanulás. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 107-135.
Imre Anna (2015). Délutáni tanulás az általános iskolákban: változások, tanulási környezetek és tanulásra fordított idő. In Arató Ferenc (szerk.), Horizontok II. – A pedagógusképzés reformjának folytatása. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Bölcsésztudományi Kar Neveléstudományi Intézet. 101-114.
Józsa Krisztián, Imre Ildikó Andrea (2013). Iskolán kívüli angol nyelvű tevékenységek összefüggése a nyelvtudással és nyelvtanulási motivációval. Iskolakultúra 23(1).
Kormos Judit, Csizér Kata (2005). A családi környezet hatása az idegen nyelvi motivációra: egy kvalitatív módszerekkel történő kutatás tanulságai. Magyar Pedagógia, 105(1), 29–40.
Kormos Judit, Csizér Kata (2008). Age-Related Differences in the Motivation of Learning English as a Foreign Language: Attitudes, Selves, and Motivated Learning Behavior. Language Learning, 58(2), 327–355.
Kormos Judit, Kiddle, T. (2013). The role of socio-economic factors in motivation to learn English as a foreign language: The case of Chile. System 41(2), 399-412. doi: https://doi.org/10.1016/j.system.2013.03.006
Kulturális Együttműködési Tanács Közoktatási Bizottság Élő Nyelvek Osztálya (közread.). (2002). Közös európai referenciakeret: Nyelvtanulás, nyelvtanítás, értékelés:[Nyelvek Európai Napja, 2002]. Pilisborosjenő: PTMIK.
Kuti Zsuzsa, Öveges Enikő (szerk.) (2016). Mi a baj az iskolai nyelvoktatással. A Nyelvtudásért Egyesület 2016. március 5-i konferenciájának összefoglalója. Nyelvtudásért Egyesület http://nyelvtudasert.hu/cms/data/uploads/konferencia_201603_tanulmanykotet.pdf (Letöltés 2019.03.14)
Mattheoudakis, M., Alexiou, T. (2009). Early foreign language instruction in Greece: Socioeconomic factors and their effect on young learners' language development. In: Nikolov Manianne (szerk.), The Age Factor and Early Language Learning. New York, Berlin: Walter de Gruyter (2009).
Novák Ildikó, Morvai Laura (2017). Fiatalok nyelvtanulásának életkori és társadalmi összefüggései. PEDACTA 7(1), 47-58.
Ottó István, Nikolov Marianne (2003). Magyar felsőoktatási intézmények elsőéves hallgatóinak nyelvérzéke. A Magyar Egységes Nyelvérzékmérő Teszt. Iskolakultúra, 13(6-7), 34-44.
Öveges Enikő (2016). A B2 szintű nyelvi vizsga mint bemeneti követelmény megítélése a Nyelvtudásért Egyesület felmérésének eredményei alapján. In Kuti Zsuzsa & Öveges Enikő (szerk.), Mi a baj az iskolai nyelvoktatással. A Nyelvtudásért Egyesület 2016. március 5-i konferenciájának összefoglalója. Nyelvtudásért Egyesület. 32-41. http://nyelvtudasert.hu/cms/data/uploads/konferencia_201603_tanulmanykotet.pdf (Letöltés 2019.03.14)
Öveges Enikő (2018). Az iskolai nyelvoktatás keretei. In Öveges Enikő és Csizér Kata (szerk.),: Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatás kereteiről és hatékonyságáról. Kutatási jelentés. Budapest: Oktatási Hivatal. 14-28.
https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/sajtoszoba/nyelvoktatas_kutatasi_jelentes_2018.pdf (Letöltés 2019.03.14)
Öveges Enikő, Csizér Kata (szerk.) (2018). Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatáskereteiről és hatékonyságáról. Kutatási jelentés. Budapest: Oktatási Hivatal https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/sajtoszoba/nyelvoktatas_kutatasi_jelentes_2018.pdf (Letöltés 2019.03.14)
Páskuné Kiss Judit (2014). Tanórán kívüli iskolai és iskolán kívüli programok a tehetséggondozásban. Géniusz Műhely 2. Budapest: MATEHETSZ Géniusz Projekt Iroda.
Ryan, R. M., Deci, E. L. (2000). Self-determination and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78.
Róbert Péter (2004). Iskolai teljesítmény és társadalmi háttér nemzetközi összehasonlításban. In Kolosi Tamás, Tóth István György, Vukovich György (szerk.), Társadalmi riport Budapest, Tárki p.193-205.
Szilágyi Anikó (2013). Nyelvtanulás: iskola vagy magántanár? In Karlovitz János Tibor & Torgyik Judit (szerk.), Vzdelávanie, výskum a metodológia 183-188.
Tánczos, Judit, Máth, J. (2005). Attitűdbeli és motivációs sajátosságok az idegen nyelv tanulásában. Iskolakultúra, 15(12), 43-47.
Tartsayné Németh Nóra, Tiboldi Tímea, Katona László (2018). Az intézményvezetők válaszai. In Öveges Enikő & Csizér Kata (szerk.), Vizsgálat a köznevelésben folyó idegennyelv-oktatáskereteiről és hatékonyságáról. Kutatási jelentés. Oktatási Hivatal. p. 29-51. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/sajtoszoba/nyelvoktatas_kutatasi_jelentes_2018.pdf (Letöltés 2019.03.14)
Tomlinson, B. (2005). English as a Foreign Language. Marching Procedures to the Context of Learning. In Hinkel, E. (szerk), Handbook of Research in Second Language teaching and Learning II. London : Routledge.
Tót Éva (1993). Képzés az intézményrendszeren kívül. Educatio 2(3), 443-462.
Vágó Irén (2000). Az idegennyelv-oktatás fő tendenciái a 80-as és 90-es években. Educatio 9(4), 668-690.
(1) 1993. évi LXXX. Törvény a felsőoktatásról 95.§)
(2) 423/2012. (XII.29 Kormányrendelet a felsőoktatási felvételi eljárásról, 2014 decemberi módosítás) ; 335/2014 Kormányrendelet 10 § 2. bek.
(3) 261/2019 Kormányrendelet 5 §
(4)https://2010-2014.kormany.hu/hu/nemzetgazdasagi-miniszterium/foglalkoztataspolitikaert-elelos-allamtitkarsag/hirek/diplomamento-programot-indit-a-kormany
(5) 503/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet az első sikeres nyelvvizsga és az első emelt szintű idegen nyelvből tett érettségi vizsga díjához nyújtott támogatásról c. rendelet
(6)https://www.kormany.hu/hu/innovacios-es-technologiai-miniszterium/parlamenti-allamtitkar/hirek/tovabbra-is-elony-a-nyelvvizsga-a-felsooktatasi-felveteli-eljaras-soran
(7) http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ec/71025.pdf (Letöltés: 2019.03.14)
(8)https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2018/08/a-nemzeti-alaptanterv-tervezete_2018.08.31.pdf
(Letöltés: 2019.12.14)
(9) https://legjobbiskola.hu/instit/top/secondary (Letöltés: 2019.12.01)