Development of coping ability with stress in school with the tools of resilience and psychological immune competence
Main Article Content
Abstract
The article’s authors draw attention to stress, which is very frequent in everyday life and is still not given enough attention to in schools today. However, every step out of the comfort zone, unsolved problems, social interaction and difficulty, or even acquiring a bigger accomplishment can cause stress. Students’ difficulties may accumulate and manifest in distinct symptoms even for the teachers to notice. In order for students not to produce physical or mental symptoms of stress at school, teachers, faculty members and other professionals in school may have many solutions for. This task is inevitable and cannot be assigned to other social environments, because to deal with the given stress, it has to be solved quickly and reduced effectively in the environment where it had arisen. Thus, the reduction of the stress that arises in school environment and students’ targeted personality development become important pedagogical methodology questions.
Studying the literature and practice of positive psychology, also of the supporting, developing coaching work can help teachers to create their personalized methods and good practices for their students and student groups. The most effective tool for treating stress in school is to develop the components of psychological immune competence and resilience. One of the authors of this article trains art teachers at the Faculty of Arts of the University of Pécs. This opened the door to start an improvement program series based on good practices for groups of applied art, design and visual art teacher major students. The improvement program series has been ongoing since 2016. Its purposes are raising students’ awareness about problems, developing their pedagogical creativity, as well as putting theory into pedagogical practice. Art teacher major students’ task was to design a plan for each class in the topic of art, which they have to try out in a student group. This was followed by mediated exchange of opinions, where students could reflect on the plan, the alternative options for solutions and the experience of testing the plan. Some of these practices were tried in real school environments during teacher trainees’ practicum. We summarized the conclusions of the development and the plan in a student praxis made of “good practices”. The samples presented by this study are mostly students’ works with one exception.
Downloads
Article Details
References
Albert-Lőrincz Enikő, Albert-Lőrincz Márton, Kovács Réka Rozália, Kádár Annamária és Lukács-Márton Réka (2008). Az erdélyi és magyarországi serdülők társas beilleszkedésé-nek és élettel való elégedettségének összehasonlító vizsgálata. In: Gesztes, O. (szerk.): Nagyí-tás. Tanulmányok, beszélgetések, előadások ifjúságsegítőknek, Nagyító Alapítvány, Sze-ged.,190–201.
Békés Vera (2002): A reziliencia-jelenség, avagy az ökologizálódó tudományok tanulságai egy ökologizált episztemológia számára. In: Forrai G. és Margitay T. (szerk.): Tudomány és történet. Tanulmánykötet Fehér Márta tiszteletére. Budapest, Typotex, 2002, 215–228.
Bredács Alice (2019): A pozitív pedagógia fejlesztési területei – a pszichológiai immunkom-petencia és a reziliencia fogalmainak tükrében, Parlando, 3. URL: https://www.parlando.hu/2019/2019-3/BredacsAlice.pdf
Bredács Alice (2019): TÁMOP – „lemorzsolódás csökkentése”- kutatás, 2017-2020. PTE MIM moduláris tananyag, kézirat-
Bruce, Jan; Shatte, Andrew and Perlman, Adam (2015): meQuilibrium: 14 Days to Cooler, Calmer, and Happier. Harmony, New York. URL: 3 Ways Resilience and Agility Unlock Business Growth; http://hrexecutive.com/wp-content/uploads/2019/03/3-Ways-MeQuilibrium-32719.pdf
Donders, Paul Ch. (2019): Reziliencia - Hogyan fejlesszük lelki ellenálló képességünket és előzzük meg a kiégést? Harmat Kiadó, Budapest.
Forrai Márta (2010): Az érzelmi intelligenciának, a megküzdő-képességnek és a családi hát-tér szerepének vizsgálata és a tanulmányi eredményességgel történő összehasonlítása a külön-böző típusú iskolákban tanuló serdülő diákok körében. Doktori értekezés. PTE. Pszichológiai Doktori Iskola. Kétirat.
Király József és Kristály Mátyás (1998): Önismeret, emberismeret. Novorg Kiadó, Buda-pest, 67.
Klein Sándor (2004): Munkapszichológia. EDGE 2000 Kiadó. Budapest.
Kopp Mária és Skrabski Árpád (2003): Lelki egészség. In: Egészségmegőrzés. Szerk: Csaba György. Természet Világa 134, 2. különsz., 37-40.
Kopp Mária (2010): Boldog tanárok, boldog diákok –illúzió vagy lehetőség? Miskolci Ke-resztény Szemle, (24)4., 16–25. URL: http://keresztenyszemle.hu/wp-content/uploads/2017/03/Szemle-2010_4.szam_web.pd
Lazarus, Richard S. (1999): Stress, Appraisal, and Coping. Springer Publishing Company, New York.
Masten, A. S., Wright, M. O’D. (2009): Resilience over lifespan: Developmental perspectives on resistance, recovery, and transformation. In: Reich, J. W., Zautra, A. J., Hall, J. S. (Eds): Handbook of adult resilience. Guilford Press, New York, 213–237.
Mayo, G. E. (1983): The Mad Mosaic: A Life Story, kézirat, London.
N. Kollár Katalin és Szabó Éva (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Kiadó, Buda-pest.
Oláh Attila (1996): A megküzdés személyiségtényezői. Kandidátusi értekezés. ELTE BTK. Lásd még: Réthy Endréné (szerk., 2008): A tanítás-tanulás hatékony szervezése. Educatio Kiadó, Budapest, 74.
Oláh Attila (1999): A tökéletes élmény megteremtését serkentő személyiségtényezők serdülő-korban. Iskolakultúra, (9) 6−7.
Oláh Attila (2004): Megküzdés és pszichológiai immunitás. In: Pléh Csaba, Boross Ottilia (szerk., 2004): Bevezetés a pszichológiába. Osiris Kiadó, Budapest.
Oláh Attila (2005): Érzelmek, megküzdés és optimális élmény. Belső világunk megismerésé-nek módszerei. Trefort Kiadó, Budapest.
Pais Ella Regina (2015): Generációs kihívások az oktatásban, nevelésben. In. Daruka Mag-dolna (szerk., 2015): A tanári szerep változásának háttértényezői a szakképzésben. (TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0012, „Szakmai tanárképzés országos módszertani- és képtésfejlesztésé-hez”) Kiadta a Budapesti Corvinus Egyetem, Budapest.
Seligman, Martin (2007): Az autentikus életöröm. Az új pozitív pszichológia alkalmazása erősségeid tartós kibontakoztatásához. Profil Training, Budapest.
Seligman, Martin (2008): Autentikus életöröm. A teljes élet titka. Laurus Kiadó, Győr.
Seligman, Martin (2011): Flourish – élj boldogan! A boldogság és a jól-lét radikálisan új ér-telmezése. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Selye János (1976): Stressz distressz nélkül. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Yerkes, R. M., and Dodson, J. D. (1908): The Relation of Strength of Stimulus to Rapidity of Habit-Formation. Journal of Comparative Neurology and Psychology, 18, 459-482. http://dx.doi.org/10.1002/cne.920180503
Zimbardo, Philip G.; Johnson Robert L. és Mccann, Vivian (2018): Pszichológia minden-kinek 4. - Zavarok - Terápiák - Stressz – Stratégiák. Libri Kiadó, Budapest.