A könyvtáros Kelemen Elemér

Main Article Content

Csík Tibor

Absztrakt

Kelemen Elemér (1937–2022) legismertebb munkái a neveléstörténetet tárgyalják. Fő kutatási területe: a magyar oktatáspolitika a 19. és 20. században. Tudományos pályájának meghatározó részében foglalkozott az iskolai könyvtárakkal, a könyvtári oktatás és a bibliográfiai-szakirodalmi ismeretek témájával is. A tanulmány be kívánja mutatni az e területen elért eredményeit és kapcsolódását az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeumhoz (OPKM). A témák kutatásával az 1960-as években kezdett foglalkozni, és egészen az 1990-es évekig jelentetett meg tudományos közleményeket. Az 1950-es években az ország kommunista vezetése a magyar könyvtárak, köztük az iskolai könyvtárak állományát milliós nagyságrendben zúzatta be. Az 1960-as években zajlott a könyvtárak működőképessé tétele és új intézményi struktúra kialakítása. Az 1970-es években a pedagógusoktól elvárták, hogy ne csak a tankönyvet használják az oktatásban, és bekerült a tantervbe a könyvtárhasználat tanítása. Az 1980-as években átfogó elképzelések születtek az iskolai könyvtárak fejlesztéséről, de a tervezetekből hiányzott a kritikai gondolkodás kialakítása. Az iskolai könyvtárak fejlesztésében az OPKM-nek az 1950-es évek vége óta meghatározó szerepe volt. Kelemen a kutató és fejlesztő munkába az 1960-as években kapcsolódott be. Úgy ítélte meg, hogy 1960-tól 1990-ig Magyarországon egy kényszerű és ellentmondásos modernizációs folyamat ment végbe, mely követni akarta a nyugati változásokat, de sajátos keleti módon, ezért az nem lehetett sikeres. Kelemen kulcsfontosságúnak tartotta, hogy a képzésből olyan pedagógusok kerüljenek ki, akik hatékonyan tudnak keresni az könyvtárban, és eredményesen képesek a szakirodalmat felhasználni. Amikor 1990-ben az OPKM főigazgatója lett, az intézmény megújításnak két fő területét támogatta: az egyik a magyar neveléstörténeti kutatások, a másik az országos pedagógiai információs rendszer kiépítése.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Csík, T. (2023). A könyvtáros Kelemen Elemér. Iskolakultúra, 33(4), 91–99. Elérés forrás https://iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/44354
Folyóirat szám
Rovat
Szemle

Hivatkozások

Bálint Erika (2002, szerk.). A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Verseghy Ferenc Könyvtár emlékkönyve. 1952–2002. Szolnok, Verseghy Ferenc Megyei Könyvtár. http://vfek.vfmk.hu/00000168/files/00000168.pdf

Borsodi Csaba (2018). Forradalmi bizottságok, munkástanács az ELTE-n. In Draskóczy István, Varga Júlia, Zsidi Vilmos: Universitas – Historia. Tanulmányok a 70 éves Szögi László tiszteletére. Budapest, Magyar Levéltárosok Egyesülete. 165–178. http://real.mtak.hu/90363/1/BorsodiCS_SZL_Emlekkonyv.pdf

Csík Tibor (2019). A neveléstudomány és oktatásügy magyar szakirodalmi adatbázisa. Könyvtári Figyelő, (29)[65]4, 545–557. http://www.epa.uz.ua/00100/00143/00358/pdf/EPA00143_konyvtari_figyelo_2019_04.pdf

ELTE TÓK (2022). Dr. Kelemen Elemér. ELTE Tanító- és Óvóképző Kar. [weboldal] https://www.tok.elte.hu/content/dr-kelemen-elemer.t.5643

Hannesdóttir, Sigrún Klara (1986, ed.). Guidelines for the education and training of school librarians. The Hague, IFLA Headquarters.

Katsányi Sándor – Könyves-Tóth Lilla (1973). Fölfedezem a könyvtárat. Budapest, Népművelési Propaganda Iroda.

Kelemen Elemér (1967). Könyvtár alsó tagozaton. Beszámoló a Kaposvári Tanítóképző Intézet gyakorlóiskolai könyvtárának három évéről. Könyv és Nevelés, (9)6, 10-18. p.

Kelemen Elemér (1969a). A könyvtár szerepe a képzésben. In Mező László – Bellyei László (szerk.): A Kaposvári Tanítóképző Intézet jubileumi évkönyve 1959–1969. Kaposvár, Kaposvári Tanítóképző Intézet. 42–44.

Kelemen Elemér (1969b). Könyvtárat minden iskolának! Élet és Irodalom, (13.)47, 5.

Kelemen Elemér (1997). Ezeréves a magyar iskola. Beszámoló az iskolatörténeti évforduló rendezvényeiről, eseményeiről. Új Pedagógiai Szemle, (47)3, 81–93. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00003/1997-03-ta-Kelemen-Ezereves.html Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.

Kelemen Elemér (1999). Könyvtárnoktól a könyvtáros-tanárig – Pályakép történeti megközelítésben. Könyv és Nevelés, (1.)2. https://epa.oszk.hu/01200/01245/00002/cikk14.html Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.

Kelemen Elemér (1992). Az OPKM és az iskolai könyvtárak. Könyvtáros, (42)2, 74–77.

Kelemen Elemér (1978). A pedagógusok önképzésének és továbbképzésének könyvtári bázisa. Könyv és Nevelés, (20)2, 70–75.

Kelemen Elemér (1991). Pedagógiai kultúra, könyvtár. Módszertani Közlemények, (31)2, 57–60. http://acta.bibl.u-szeged.hu/39602/1/modszertani_031_002.pdf Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.

Kelemen Elemér (2003). Találkozásaim az OPKM-mel. In Balázs Mihály (szerk.): Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum évkönyve. Budapest: OPKM. 12–16.

Kelemen Elemér (2007). Találkozásaim az OPKM-mel. Könyv és Nevelés, (9)1, 22–23. https://olvasas.opkm.hu/index.php?menuId=125&action=article&id=776. Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.

Kisfaludi Sándor (1976). Muzeális értékek az iskolai könyvtárakban. Könyvtáros, (26)5, 263–266. p. https://epa.oszk.hu/03900/03971/00195/pdf/EPA03971_konyvtaros_1976_05_263-266.pdf Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.

Markó László (2007, főszerk.). Új magyar életrajzi lexikon. Budapest, Magyar Könyvklub. 6. köt.

Marland, Michael (1981, ed.): Information skills in the secondary curriculum. The recommendation of a working group sponsored by British Library and Schools Council. London, Methuen Education. 1981. (School Council Curriculum Bulletin 9.)

Pogány György (2016). A könyvtári állomány politikai célú megtisztítása, selejtezése 1945 után. Könyv Könyvtár Könyvtáros. 25. évf. 4. sz. 9–35. p. http://epa.oszk.hu/01300/01367/00277/pdf/EPA01367_3K_2016_04_009-035.pdf Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.

Rácz Aranka (1959). Gyermekkönyvtáraink helyzete. Budapest, Országos Széchényi Könyvtár. (Különlenyomat a Magyar Könyvszemléből) https://mek.oszk.hu/19900/19963/19963.pdf Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.

Sinkovics István (1968). V. Waldapfel Eszter (1906–1968). Magyar Könyvszemle, (84)3, 272–273. https://epa.oszk.hu/00000/00021/00272/pdf/MKSZ_EPA00021_1968_84_03_272-286.pdf Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.

Sipos Anna Magdolna (2007). Könyvek kivonásával és megsemmisítésével a politika szolgálatában. Könyvindexek 1949-1950. Könyvtári Figyelő, (17)[53]4, 684–712. Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.

Suppné Tarnay Györgyi (2019): Vissza emlékezések hajdani könyvtáraimra. Könyv és Nevelés, (19)3-4, 7–11. https://olvasas.opkm.hu/portal/felso_menusor/konyv_es_neveles/visszaemlekezesek_egykori_konyvtaraimra Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.

Tölgyesi József (szerk., 2007): Kelemen Elemér bibliográfia. Veszprém: Veszprém Megyei Neveléstörténet [!Neveléstörténeti] Társaság

Ugrin Gáborné (2000): Könyvtárpedagógia. Iskolakultúra, (10)4. 60–67. http://real.mtak.hu/61416/1/EPA00011_iskolakultura_2000_04_060-067.pdf Utolsó letöltés: 2022. 12. 14.