Oktatás vagy tanulás?

Main Article Content

Tamás Kozma

Absztrakt

Az oktatási expanzió egyik nem várt hatása a „tanulási expanzió” lett, amelynek során az oktatás hagyományos, felülről lefelé irányuló hatásait az „alulról” kezdeményezett tanulás hangsúlyozása váltotta föl. A kapcsolódó politikai jellegű állásfoglalások (pl. Freire, 1970; Illich, 1971), valamint hivatalos dokumentumok (pl. Faure, 1971; Delors, 1996) azt tükrözik, hogy ez a változás nem elsősorban didaktikai, hanem inkább politikai jellegű volt. A közösségi tanulás – ebben az új értelmezésben – azoknak a hálózata, akik egy adott területi-társadalmi egység keretein belül a legkülönbözőbb helyszíneken tanulnak. Ezeknek a tanulási hálózatoknak az intenzitása és mélysége új ötleteket hoz létre, és ebben az értelemben válik a társadalmi kreativitások és innovációk szülőhelyévé. Az újabb kutatások (pl. a kanadai tanulási index, a német tanulási atlasz) megkísérlik körülhatárolni azokat a térségeket, amelyek ebben az értelemben tanuló régiókká és tanuló városokká válhatnak. Az egyik ilyen kutatás – a hazai LeaRn-projekt – megvizsgálta a tanulás statisztikai mutatóinak térbeli eloszlását Magyarországon, ezzel járulva hozzá a hagyományos „tudástérkép” kiegészítéséhez, valamint a különböző fejlettségű országrészek eddiginél méltányosabb megítéléséhez és fejlesztéséhez.

Letöltések

Article Details

Hogyan kell idézni
Kozma, T. (2016). Oktatás vagy tanulás?. Iskolakultúra, 26(2), 108–118. Elérés forrás https://iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/21768
Folyóirat szám
Rovat
Cikkek