A férfiak nyelvi viselkedése egy "nőies" munkahelyi sztenderd nyelvhasználat tükrében
Main Article Content
Absztrakt
Jelen tanulmány a férfiak és nők nyelvhasználatának új megközelítési módját adja: a globalizáció okozta nyelvi jelenségeket, s ennek tükrében a munkahelyi nyelvhasználatot kapcsolja össze a gender-elméletekkel. Azt vizsgálja meg, hogy miként viselkednek a férfiak, ha a munkahelyükön a „nőiesnek” gondolt nyelvhasználatot követelik meg tőlük. Hogyan őrzik meg identitásukat, miként igyekeznek elhatárolni beszédüket az általuk nőiesnek gondolt gender markerektől és magától az elvárt stílus-normától? Kutatásunkat Deborah Cameron 2000-es, a telefonos operátorok nyelvhasználatának stilizálásáról szóló tanulmánya inspirálta. Cameron rámutat arra, hogy a globalizáció, s az ezzel járó felerősödött piaci verseny új vezetési stratégiák alkalmazását kívánja meg a vezetőktől. Ennek egyik elemeként a dolgozók is új nyelvi kihívásokkal kerülnek szembe. A nyelvhasználat adott márka részeként értékes árucikké válik, melyet menedzselni kell ahhoz, hogy megfeleljen a késő-kapitalista fogyasztói kultúra elvárásainak. Ez olyan stílusideál alkalmazását követeli meg a dolgozóktól a mindennapi munkahelyi kommunikáció során, melyet hagyományosan a nőiség szimbolikus markereként értelmezett a fogyasztói társadalom. Az antropológiai nyelvészet módszerével Cameron megállapításaitól némely fontos ponton eltérő eredményre jutottunk a telefonos operátorokéhoz hasonló gyorséttermi lánc nyelvi közegében.