Disciplinary Practices and Consumer Culture in Bridget Jones’ Diary

Main Article Content

Nóra Séllei

Abstract

According to Susan Bordo, the contemporary body is a bulimic body inasmuch it emerges as a result of a double bind: it is both under the control of disciplinary practices, rooted in the Protestant work ethic and is also exposed to desires generated by consumer culture. This double bind is not only the subject but also the basic organising principle and the source of humour of Helen Fielding’s Bridget Jones’s Diary. Not coincidentally, a whole generation has been “hailed” by the book as postmodern, postfeminist and heterogeneous subjects, a reason why it has become a cult book not only in the English-speaking world but in Hungary as well.

Article Details

How to Cite
Séllei, Nóra. 2012. “Disciplinary Practices and Consumer Culture in Bridget Jones’ Diary”. Interdisciplinary EJournal of Gender Studies 2 (3):13-24. https://iskolakultura.hu/index.php/tntef/article/view/33662.
Section
Articles
Author Biography

Nóra Séllei, Debreceni Egyetem

Séllei Nóra (PhD, habilitáció), a Debreceni Egyetem Brit Kultúra Tanszékének és a Ruzomberoki Katolikus Egyetem Angol Tanszékének docense. Négy monográfiája jelent meg: Katherine Mansfield and Virginia Woolf: A Personal and Professional Bond, Lánnyá válik, s írni kezd – 19. századi angol írónők, Tükröm tükröm... – Írónők önéletrajzai a 20. század elejéről és Mért félünk a farkastól? – Feminista irodalomszemlélet itt és most. Hat kötetet szerkesztett, és közel nyolcvan tanulmányt írt. Ő volt az Artemisz Könyvek egyik sorozatszerkesztője, de fordít is (Jean Rhys: Nagy mosolyt kérek; Virginia Woolf: Egy jó házból való angol úrilány, és Három adomány). Legújabb monográfiája: A másik Woolf – Kulturális (ön-)reflexivitás Virginia Woolf harmincas évekbeli írásaiban (Debreceni Egyetemi Kiadó, 2012). WEBOLDAL.