Zenei képességek fejlesztésének szerepe koragyermekkorban
Main Article Content
Absztrakt
Jelen kutatásunk fókuszában a kora gyermekkori zenei nevelés és zenepedagógia áll, a zene- és a neveléstudomány határterületén vizsgálódik. Adalékokkal igyekszik szolgálni ahhoz az elméleti paradigmához, mely szerint a korai zenei élmények meghatározók az agy fejlődése, a szociális és érzelmi kompetenciák, valamint a zeneszeretet, zeneértés kialakulásában is. A tanulmány a releváns elméleti keret áttekintése után interjúk segítségével vizsgálódik a legnépszerűbb hazai koragyermekkori zenei programok elemzésével. A kutatás elméleti hátterét Kodály Zoltán nemzetközileg is elismert zenepedagógiai alapvetései és az abból megalkotott, Forrai Katalin által kidolgozott módszertana képzik. A vizsgált minták eredményei arra engednek következtetni, hogy a kodályi hagyomány a mai napig tovább él a kutatás alanyait képező szakemberek munkásságában. Kodály ötvenes években megfogalmazott zenepedagógiai alapelvei kiindulópontját adhatják a mai kora gyermekkori zenei nevelőmunkát végző pedagógusok szakmai tevékenységének.