Hogyan segíthetnek a játékos tevékenységek a korai német mint idegennyelv-oktatás nyelvi eredményeinek feltárásában?
Main Article Content
Absztrakt
A Nemzeti alaptanterv (2012) értelmében Magyarországon legkésőbb az általános iskola negyedik évfolyamán kell elkezdeni az első idegen nyelv oktatását, de a megfelelő feltéte-lek teljesülése esetén erre hamarabb, az 1-3. évfolyamon is sor kerülhet. A korai idegennyelv-tanulás eredményeinek feltárása, értékelése, dokumentálása és folyamatos reflektálása több szempontból is fontos feladat. A célcsoport idegen nyelvi nevelésével kapcsolatos ajánlások minden esetben hangsú-lyozzák, hogy a mérés és értékelés során azok az eszközök a leghasznosabbak, amelyek a legjobban hasonlítanak ahhoz a módhoz, ahogy a gyermekek az idegen nyelvet tanulják. A korai idegennyelv-oktatásban egyértelműen a játékos tevékenységek túlsúlya jellemzi a tanulási folyamatot, így kézenfekvőnek tűnik, hogy az eredmények feltárásához is ezt az utat válasszuk. Jelen tanulmány arra keres választ, melyek lehetnek a korai idegennyelv-oktatás, kü-lönös tekintettel az 1-3. évfolyamon folyó idegen nyelvi nevelés mérhető nyelvi eredmé-nyei, hogyan lehet ezeket az eredményeket játékos módon, a célcsoport életkori sajátos-ságainak figyelembe vételével feltárni és értékelni oly módon, hogy a gyermek előmene-telét elsősorban a tanulási folyamatok kontextusában szemléljük, és a feltárás módja ne különbözzék a szokásos, a gyerekek tanulási hétköznapjaiból ismert tevékenységektől, tanulási feladatoktól. Ehhez áttekintjük az 1-3. évfolyamos tanulók idegen nyelvi nevelésének legfontosabb sajátosságait, valamint a célcsoport számára javasolt játékos tevékenységeket, és meg-vizsgáljuk, melyek alkalmasak a nyelvi eredmények feltárására, értékelésére.