Óvodáskorú gyermekek viselkedésének vizsgálata digitális otthoni környezetben: egy szülői megfigyelés eredményei
Main Article Content
Abstract
Napjainkban az óvodáskorú gyermekek körében gyakran használtak és igen kedveltek az IKT-eszközök. Ha körülnézünk a környezetünkben, azt látjuk, hogy a legkisebbek is nagyon ügyesen használják már a táblagépet, okostelefont. Éppen ezért az IKT használata és annak hatásai időszerű és releváns kutatási témának számít napjainkban, sok vizsgálat és eredmény születik a különböző életkorú populációk, különböző környezetben, különböző célokkal történő IKT-használatával kapcsolatos kérdések megválaszolása céljából. Az óvodáskorúak körében arról már végeztek kutatásokat, milyen eszközt, mikor és milyen rendszereséggel használnak a gyermekek, azonban arra vonatkozóan, hogy milyen hatást gyakorol maga az IKT-eszköz, illetve az azon végzett tevékenység a gyermek viselkedésére, hangulatára, tudomásunk szerint nem folytak nagyobb volumenű vizsgálatok hazánkban. Ez motivált arra, hogy strukturált megfigyeléssel adatokat gyűjtsek arról, miként befolyásolja a gyermekek hangulatát, viselkedését az IKT-eszközön megjelenített tartalom. A megfigyelést szülők végezték otthoni környezetben, alanyai óvodáskorú gyermekek voltak. Eredményeim arra világítanak rá, hogy az IKT-eszközön végzett tevékenység, illetve maga az IKT-eszköz-használat befolyásolja a gyermekek hangulatát, viselkedését. Felfedezhető volt pozitív, illetve negatív hangulat-, viselkedésváltozás egyaránt. Kutatásomból kiderül, hogy azon gyermekek, akik pozitív hangulattal kezdték meg az eszköz használatát, az esetek túlnyomó részében negatív hangulattal fejezték be azt. E pozitívból negatívba forduló hangulatváltozás egyes esetekben az eszközön folytatott tevékenység hatásából, más esetekben pedig az eszköz letételéből, annak megvonásából származott.