Olvasástanítás alsó tagozatosoknak az olvasóvá nevelés különböző színterein
Main Article Content
Abstract
A 21. század tanulótársadalma számára nélkülözhetetlenné vált az olvasási képesség megfelelő fejlettségének biztosítása. Az olvasás funkciója és jelentősége a társadalomban és az iskolában is átértékelődött: az élethosszig tartó és az élet minden területére kiterje-dő tanulás egyik alapfeltételeként jelenik meg, ezáltal fejlesztése az iskola egyik legfonto-sabb feladatává vált. Ugyanakkor az utóbbi évtizedekben világszerte egyre többet hallha-tunk az olvasás válságáról. Az egyik értelmezési mód szerint ez a válság a szépirodalom olvasásának hiányában, a szabadidős olvasás visszaszorulásában és a média előtérbe ke-rülésében mutatkozik meg. E megközelítés fényében egyre fontosabbá válik az irodalmi nevelés és az olvasási szokások formálása (Szenczi 2010). Az olvasóvá nevelésben döntő szerepet tölt be az iskola, de egyúttal nem lebecsülhető módon befolyásolják e folyamat eredményességét a társadalom különböző színterein gyermekeinkre ható intézményes és nem intézményes jellegű szociokulturális tényezők (Csík 1985). Munkánkban kitérünk a fent említett tényezőknek, a családnak, az iskolának, a könyv-táraknak valamint az információs társadalomnak az olvasóvá nevelésben betöltött szere-pére. Kutatásunk során megvizsgáljuk, hogyan befolyásolják a ezek a tényezők a szabad-kai alsó tagozatos diákok olvasási szokásainak alakulását.