Pályatükör Fiatal logopédusok társadalmi presztizse, elégedettsége
Main Article Content
Absztrakt
Egy pedagógus számára a munkába állás első évei nagy változásokkal járnak. Ebben az időszakban kerül egyensúlyba a felsőoktatásban megszerzett elméleti tudás és a mindennapi gyakorlat. Az első munkahelyen kulcsfontosságú a generációk együttműködése, hiszen a tapasztalattal rendelkező szakemberek támaszt és modellt nyújthatnak a fiatalok számára.
Az utóbbi években jelentős méreteket öltött a pályaelhagyás, ez alól a gyógypedagógia területe sem kivétel. A gyógypedagógusok pályaútjával több kutatás is foglalkozott (pl. Balázs és Bass, 2006), ám kimondottan logopédusokra koncentráló felmérés nem ismert. Kutatásunkban a pályakezdő logopédusok társadalmi megbecsülését, elégedettségét kívántuk feltárni.
Kutatási kérdéseink: A diplomaszerzést követően a logopédusok milyen munkaterületeket preferálnak? Milyennek érzik az anyagi-, illetve társadalmi megbecsültségüket? A munkahelyen megvalósuló mentorálás valóban mentorálást jelent-e számukra? A logopédus pályán tervezik-e a jövőjüket?
Az adatgyűjtést 25 kérdésből álló kérdőívvel végeztük. A vizsgálatban 73 fő logopédus vett részt, akik az utóbbi öt évben szerezték meg diplomájukat.
Eredményeinket összegezve az látható, hogy a minta 48%-át mentorálják, többségüknek ez segíti munkáját. A válaszadók 74%-a érzi úgy, hogy anyagilag nem becsülik meg munkájukat, 30%-uk gondolkodik pályaelhagyáson.
Kutatásunk azt mutatja, hogy szükséges a pályakezdő logopédusok támogatási rendszerének átgondolása, jó gyakorlatok kialakítása.