Kanonikus és aktuális Závada Pál: Apfelbaum és Madách Imre: Az ember tragédiája
Main Article Content
Absztrakt
Tanulmányunk Závada Pál Apfelbaum című verses regényének iskolai feldolgozásához ad különféle szempontokat és feladatokat. Az elbeszélő költeményt mint történelmi tablót tekintjük egyik feladatunkban, mint a verses regény műfajának egy változatát egy másikban, mint Madách Imre Az ember tragédiája című színművének parafrázisát egy harmadikban, mint filozófiai-történetfilozófiai kérdéseket exponáló művet egy negyedikben, és mint az ember társadalmi cselekvési lehetőségeit vizsgáló alkotást egy következőben. A tanulmány pedagógiai felfogását tekintve a konstruktív pedagógia talaján áll, módszertanilag a kooperatív és felfedeztető eljárásokat részesíti előnyben, az olvasóvá nevelés útjai közül a részletek tanításának elvét tartja hatékonynak, a tanítás céljának pedig a diákok szembesítését tartja lényegi – egzisztenciális, morális és történelmi – kérdésekkel.