Tudás? Miféle? Honnan, hogyan? Középiskolások a releváns tudásról
Main Article Content
Absztrakt
A kvalitatív, öt csoportban folytatott, interjúkra alapozott vizsgálat a 17-18 éves gimnazisták számára releváns tudásfogalmakat, ezek forrásait és a tudásszerzés módjait tárja fel. A fókuszcsoportos interjúkban részt vevők által vallott, a maguk közelgő önálló élete szempontjából érvényesnek és hasznosnak ítélt tudások (ismeretek, szkillek, az emberi együttéléshez szükséges attitűd- és viselkedésminták) egyaránt hordozzák a társadalmi környezet és aktuális közeg hatásait és a generáció jellemzőit. A legfontosabbnak tartott tudások a digitalizáció és az idegennyelv-ismeret, a társas kommunikáció és a valóságismeret. A tanulmány bemutatja a diákok véleményét ezek szerepéről, az elsajátítás folyamatáról és az abban részt vevőkről. A tudásforrások között külön elemzés tárgya az intézményes tudásátadás, illetve az iskola mai szerepe, különös tekintettel a covid-járvány okozta 2021-es online oktatás tapasztalataira.