Az interkulturális kompetencia szerepe a katonai idegennyelv-oktatásban
Main Article Content
Absztrakt
Tanulmányunkban először is az amerikai hadsereg által eddigi leghatékonyabb, már a múlt század negyvenes éveiben alkalmazott Army Method (ún. audio-linguális) nyelvoktató módszer történetét és elméleti hátterét tekintjük át röviden, hangsúlyozva ennek lehetséges szerepét is a mai katonai nyelvoktatásban. Ezt követően az interkulturális kompetencia fogalmát, illetve előzményeit vizsgáljuk, kitérve néhány ezt taglaló elméletre. Végül az interkulturális kompetencia szerepét emeljük ki általában az idegennyelv-oktatásban (nemcsak az angol, de pl. a német nyelv oktatásában is), illetve ezen belül a katonai nyelvoktatásban, kitérve e módszer szükségességét már felismerő és alkalmazó hazai nyelvoktatói programokra, tanulságos és tovább gondolható példaként mutatva be azokat a jövő (katonai) nyelvoktatását illetően.
Letöltések
Article Details
Funding data
-
Innovációs és Technológiai Minisztérium
Grant numbers TKP2021-NVA-10
Hivatkozások
Baráth, Á. (2019). Kulturális kompetencia és szociális munka. Esély, (2), 110–124.
Bárdos, J. (2000). Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai. Nemzeti Tankönykiadó.
Bennett, M. J. (1986). A developmental approach to training for intercultural sensitivity. International Journal of Intercultural Relations,10(2), 179–196. DOI: https://doi.org/10.1016/0147-1767(86)90005-2
Bennett, J. M. & Bennett, M. J. (2004, szerk.). Handbook of Intercultural Training. SAGE Publications. DOI: https://doi.org/10.4135/9781452231129
Bennett, J. M. (2008). Transformative training: Designing programs for culture learning. In: Moodian, M. A. (szerk.), Contemporary leadership and intercultural competence: Understanding and utilizing cultural diversity to build successful organizations. Sage. 95–110. DOI: https://doi.org/10.4135/9781452274942.n8
Butzkamm, W. & Caldwell, J. (2009). The Bilingual Reform. A Paradigm shift in Foreign LanguageTeaching. Gunter Narr.
Chomsky, N. (1967). A Review of B. F. Skinner’s Verbal Behavior. In Jakobovits, L. A. & Miron, M. S. (szerk.), Readings in the Psychology of Language. Prentice-Hall. 142–143.
Deardorff, D. K. (2006). The Identification and Assessment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internationalization at Institutions of Higher Education in the United States. Journal of Studies in International Education, (10), 241–266. DOI: https://doi.org/10.1177/1028315306287002
Diekhoff, J. S. (1945). The Mission and the Method of Army Language Teaching. Bulletin of the American Association of University Professors, 31(4), 606–620. DOI: https://doi.org/10.2307/40220639
Felder, R. M. (1995). Learning and Teaching Styles in Foreign and Second Language Education. Foreign Language Annals,28(1), 21–31. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.1995.tb00767.x
Garamvölgyi, J. (2022). A kulturális intelligencia és a vezetői kompetenciák összefüggéseinek vizsgálata multikulturális környezetben. Disszertáció. MATE Gazdaság- és Regionális Tudományok Doktori Iskola. DOI: https://doi.org/10.54598/002010
Häußling, R. & mtsai (2016). Akkulturation. In Kopp, J. & Steinbach, A. (szerk), Grundbegriffe der Soziologie. Verlag für Sozialwissenschaften. 1–24.
Sunnus, S. H. (1994). Herder Lesebuch. Zum 250. Geburtstag. Insel.
Korpics, M. (2011). Az interkulturális kommunikáció. Pécsi Tudományegyetem BTK. http://janus.ttk.pte.hu/tamop/tananyagok/interkult_komm/index.html
Liddicoat, A. J. & Scarino, A. (2013). Intercultural Language Teaching and Learning. John Wiley. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118482070
Lüsenbrink, H.-J. (2005). Interkulturelle Kommunikation. Interaktion, Fremdwahrnehmung, Kulturtransfer. Metzler.
Richards, J. C. & Rodgers, T. S. (1986). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge University Press.
Rivers, W. M. (1964). The Psychologist and the Foreign-Language Teacher. 2. kiadás. University of Chicago Press.
Sárosdyné Szabó, J. (2006). A kompetencia alapú nyelvtanítás előnyei és buktatói.THL, 2(1–2), 15–21.
Smith, P. D., Jr. & Baranyi, H. A. (1968). A Comparison Study of the Effectiveness of the Traditional and Audiolingual Approaches to Foreign Language Instruction Utilizing Laboratory Equipment. ERIC Clearinghouse.
Szombathelyi, Sz. (2014). Kompetencia-fogalomhasználata és az interkulturális párbeszéd gyakorlata a szociális területen.http://rubeus.hu/wp-content/uploads/2013/09/24313_kompetencia_szsz_rubeus.pdf