NATO-országok katonai képzési rendszereinek áttekintése A katonai képzés hiányosságai és megoldási javaslatok

Main Article Content

Bátyi Szilvia

Absztrakt

A tanulmány célja azoknak az alapelveknek és pedagógiai problémaköröknek a bemutatása, amelyek az egyes NATO-országok katonai képzési rendszereiben felbukkannak, és nem országspecifikusak, amiből következik, hogy más kontextusokban is relevánsak. A katonai képzés történetének rövid áttekintése után a tanulmány egy Hollandiában és egy Norvégiában végzett kutatás alapján mutatja be, hogyan valósul vagy valósulhat meg a katonai képzés két alapvető fontosságú alappillérének beépítése a képzésbe: a jellemformálás és a gyakorlatorientáltság. Mindkét jellemző kiemelten szerepel a NATO-országok katonai képzésének retorikájában, mivel a 21. századi kihívásokhoz szükség van az adekvát szociális, erkölcsi és kognitív kompetenciákra, a helyzetek és problémák gyors felismerésére és kezelésére. A bemutatott két vizsgálatból kiderül, hogy a jellemformálás leginkább látensen és homályosan jelenik meg a vizsgált képzésben, aminek komoly következményei vannak a terepre kikerülő tisztek esetében (Jansen, 2019); a gyakorlatorientáltság pedig pozitív hatásokkal lehet a hallgatók teljesítményére és motivációjára, amit a problémaalapú tanítás bevezetése mutatott a norvég példán.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Bátyi, S. (2023). NATO-országok katonai képzési rendszereinek áttekintése: A katonai képzés hiányosságai és megoldási javaslatok. Iskolakultúra, 33(9), 30–41. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.9.30
Folyóirat szám
Rovat
Tematikus blokk: Kutatások a katonai képzések területéről külföldön és hazánkban. Dilemmák és jó megoldások

Funding data

Hivatkozások

Arnold, K. A., Loughlin, C. & Walsh, M. M. (2016). Transformational leadership in an extreme context: Examining gender, individual consideration and self-sacrifice. Leadership & Organization Development Journal,37(6), 774–788. DOI: https://doi.org/10.1108/lodj-10-2014-0202

Barrows, H. S. (1996). Problem-based learning in medicine and beyond: A brief overview. New Directions for Teaching and Learning, 68(3), 3–12. DOI: https://doi.org/10.1002/tl.37219966804

Barrows, H. S. (2002). Is it truly possible to have such a thing as dPBL? Distance Education, 23(1), 119–122. DOI: https://doi.org/10.1080/01587910220124026

Beard, M. (2014). Virtuous soldiers: A role for the liberal arts? Journal of Military Ethics, 13(3), 274– 294. DOI: https://doi.org/10.1080/15027570.2014.977546

Ben-Shalom, U. & Shamir, E. (2011). Mission command between theory and practice: The case of the IDF. Defence and Security Analysis, 27(2), 101–115. DOI: https://doi.org/10.1080/14751798.2011.578715

Biesta, G. J. J. (2015). Beautiful risk of education. Routledge.

Bishop, J. L. & Verleger, M. A. (2013). The flipped classroom: A survey of the research. ASEE National Conference Proceedings,30(9), 1–18. DOI: https://doi.org/10.18260/1-2—22585

Blauw, C. (2010). Rapportage omgangsvormen: Een onderzoek naar omgangsvormen binnen 6 opleidings-instituten van Defensie. Blauw Research.

Caforio, G. (2000). The European officer: A comparative view on selection and education. Pisa: Edizioni ETS. Caforio, G. (2006). Military officer education. In Caforio, G. (szerk.), Handbook of the sociology of the military. Springer. 255–278. DOI: https://doi.org/10.1007/0-387-34576-0_15

Car, L. T., Kyaw, B. M., Dunleavy, G., Smart, N. A., Semwal, M., Rotgans, J. I., Low-Beer, N. & Campbell, J. (2019). Digital problem-based learning in health professions: Systematic review and meta-analysis by the Digital Health Education Collaboration. Journal of Medical Internet Research, 21(2), e12945. DOI: https://doi.org/10.2196/12945

Dalenberg, S. (2017). Officer, practise what you preach! Research on effects and interventions in military officer socialization at the Royal Military Academy. Doctoral dissertation. Radboud University, Breda, the Netherlands.

Deakin, S. (2008). Education in an ethos at the Royal Military Academy Sandhurst. In Robinson, P., De Lee, N. & Carrick, D. (szerk.), Ethics education in the military. Ashgate Publishing. 15–29.

Doty, J. & Sowden, W. (2009). Competency vs. character? It must be both. Army Combined Arms Center Fort Leavenworth, K. S., Defense Technical Information Center. http://handle.dtic.mil/100.2/ADA532524.

Duraid, J. & Annen, H. (2019). Professional military education: A cross-cultural survey. Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/b15676

Franke, V. C. (2000). Duty, honor, country: The social identity of West Point cadets. Armed Forces & Society, 26(2), 175–202. DOI: https://doi.org/10.1177/0095327x0002600202

Goffman, E. (1961). Asylums: Essays on the social situation of mental patients and other inmates. London: Penguin Books.

Goode, C. (2019). Best practice principles for professional military education: A literature review. Journal of Defence Resource Management, 10(2), 5–20.

Governance & Integrity. (2014). Integriteit bij de opleiding en vorming van adelborsten en cadetten aan de Nederlandse Defensie Academie: Duiding van risico’s, perspectief op verbetering. Centrale Organisatie Integriteit Defensie.

Groen, P. M. H. & Klinkert, W. (2003). Studeren in uniform: 175 jaar Koninklijke Militaire Academie 1828–2003. Sdu Uitgevers.

Grossman, D. (2009). On killing: The psychological cost of learning to kill in war and society. Little, Brown and Co.

Jansen, M. M. (2019). Educating for military realities. PhD dissertation. Netherlands Defense Academy.

Jansen, M. M., Braender, M. & Moelker, R. (2019). What sets the officer apart? In Klinkert, W., Bollen, M., Jansen, M. M., De Jong, H., Kramer, E. & Vos, L. (szerk.), The Netherlands Annual Review of Military Studies 2019. Manuscript accepted for publication.

Johansen, R., Sookermany, A. M. & Isaksen, G. (2021). Twisting the Pedagogy in Military Education – Experiences Drawn from a Problem-based Teaching Approach at the Norwegian Defence University College. In Roelsgaard Obling, A. & Tillberg, L. V. (szerk.), Transformations of the Military Profession and Professionalism in Scandinavia. Scandinavian Military Studies. DOI: https://doi.org/10.31374/book2-k

Kennedy, G. & Neilson, K. (2002). Military education: Past, present, and future. Greenwood Publishing Group.

Kristjánsson, K. (2013). Ten myths about character, virtue and virtue education—plus three well- founded misgivings. British Journal of Educational Studies, 61(3), 269–287. DOI: https://doi.org/10.1080/00071005.2013.778386

McPherson, J. M. (1997). For cause and comrades: Why men fought in the Civil War. Oxford University Press

.Micewski, E. R. & Annen, H. (2005). Military ethics in professional military education—revisited. Peter Lang.

Middendorp, T. A. (2016). Speech: Opening academisch jaar. NLDA.

Moelker, R. (2000). Hiding behind the pillars: Reflections on the education of officers at the Royal Netherlands Military Academy. In Caforio, G. (szerk.), The European officer: A comparative view on selection and education. Edizioni ETS. 123–139.

Norwegian Defence University College (2019b). Forsvarets fellesoperative doktrine 2019. Retrieved from http://hdl.handle.net/11250/2631948

Olsthoorn, P. (2013). Virtue ethics in the military. In Van Hooft, S. & Saunders, N. (szerk.), The handbook of virtue ethics. Routledge. 365–374.

Richardson, R., Verweij, D. & Winslow, D. (2004). Moral fitness for peace operations. Journal of political and military sociology, 32(1), 99–113.

Richardson, R. (2008). Take it or leave it! Een kwalitatief onderzoek naar sociaal-emotionele redenen van uitval van leerlingen uit de initiële opleidingen. Faculteit Militaire Wetenschappen van de NLDA.

Ruggero, E. (2001). Duty first: West Point and the making of American leaders. Army, 51(4), 59–60.

Savery, J. R. (2006). Overview of problem-based learning: Definitions and distinctions. Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 1(1), 9–20. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.7771/1541-5015.1002

Scoppio, G. & Covell, L. (2016). Mapping trends in pedagogical approaches and learning technologies: Perspectives from the Canadian, international, and military education contexts. Canadian Journal of Higher Education, 46(2), 127–147. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.47678/cjhe.v46i2.186043

Sookermany, A. M. (2017). Military education reconsidered – A postmodern update. Journal of Philosophy of Education, 51(1), 310–330. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.1111/1467-9752.12224

Rapport Commissie Integriteitszorg Defensie. (2006) Commissie Staal, Ministerie van Defensie.

Torgersen, G. E., & Herner, S. (2015). Ny pedagogikk for det uforutsettes tidsalder? In G. E. Torgersen (Ed.), Pedagogikk for det uforutsette Oslo: Cappelen Damm Academic. 15–28

Vagts, A. (1959). A history of militarism. New York: Free Press.

Van Ree, A. J. (2002). Towards a Military Pedagogy. In H. Florian (Ed.), Military Pedagogy–An International Survey. Frankfurt: Peter Lang. 29–46

Walker, R. W. (2006). The professional development framework. In B. Horn & R. W. Walker (Eds.), The military leadership handbook. Canada, Toronto: Dundurn Press. 436–450