Kompetenciafejlesztés és katonai képzés egy nemzetközi szakirodalmi áttekintés tanulságai

Main Article Content

Somogyvári Lajos

Absztrakt

Írásom a katonai képzés (katonapedagógia) és a kompetenciafejlesztés keresztmetszetében elhelyezkedő, angol nyelvű tanulmányokból leszűrhető tanulságokat vizsgálja annak érdekében, hogy feltárja a kurrens trendeket, melyek a magyarországi kadétképzés szempontjából is hasznosíthatóak. A ScienceDirect adatbázisára alapozva végeztem szisztematikus irodalmi áttekintést: az elemzés alapjául szolgáló korpusz létrehozása után a kérdéskört tematizáló főbb topikokat mutatom be, illetve azokat a tudásterületeket, melyek kontextusában (a nemzetközi tudományos térben) megszülettek ezek az eredmények. Az eredmények egyben megmutatják a publikációs trendekbe való becsatlakozás hazai lehetőségeit is, hiszen az általam összegyűjtött tanulmányok között nincsen magyarországi vagy magyar intézményi affiliációval rendelkező szerző.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Somogyvári, L. (2023). Kompetenciafejlesztés és katonai képzés: egy nemzetközi szakirodalmi áttekintés tanulságai. Iskolakultúra, 33(9), 57–67. https://doi.org/10.14232/iskkult.2023.9.57
Folyóirat szám
Rovat
Tematikus blokk: Kutatások a katonai képzések területéről külföldön és hazánkban. Dilemmák és jó megoldások

Funding data

Hivatkozások

Madarász, T. (2013). Időszerű katonapedagógiai kérdések. Képzés és Gyakorlat, 11(1–4), 147–161.

Morgen-Owen, D. (2018). Approaching a Fork in the Road: Professional Education and Military Learning. https://warontherocks.com/2018/07/approaching-a-fork-in-the-road-professional-education-and-military-learning/

Allen, P. E., Armstrong, M. L., Saladiner, J. E., Hamilton, M. J. & Conard, P. L. (2014). Opportunities, Hurdles, Solutions, and Approaches to Transition Military Veterans Into Professional Nursing Programs. Journal of Professional Nursing, 30(6), 474–480. DOI: https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2014.03.007

Baker, E. L. & O’Neil, H. F. (2003). Evaluation and research for technology: Not just playing around. Evaluation and Program Planning,26(2), 169–176. DOI: https://doi.org/10.1016/S0149-7189(03)00008-9

Boyce, L. A., Zaccaro, S. J. & Wisecarver, M. Z. (2010). Propensity for self-development of leadership attributes: Understanding, predicting, and supporting performance of leaderself-development. The Leadership Quarterly, 21(1), 159–178. DOI: https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2009.10.012

Brilingaitė, A., Bukauskas, L. & Juozapavičius, A. (2020). A framework for competence development and assessment in hybrid cybersecurity exercises. Computers & Security, 88, 101607. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cose.2019.101607

Burmaoglu, S. & Sarıtas, O. (2017). Changing characteristics of warfare and the future of Military R&D. Technological Forecasting and Social Change, 116, 151–161. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.10.062

Fernandez-Osorio, A. E., Miron, M., Cabrera-Cabrera, L. J., Corcione-Nieto, M. A. & Villalba-Garcia, L. F. (2023). Towards an effective gender integration in the armed forces: The case of the Colombian Army Military Academy. World Development, 171, 106348. DOI: https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2023.106348

Garofano, J. (2008). Effective Advice in Decisions for War: Beyond Objective Control. Orbis, 52(2), 238–254. DOI: https://doi.org/10.1016/j.orbis.2008.01.005

Hăhăianu, F. & Manasia, L. (2014). Socio-emotional Intelligence for Successful Higher Military Education. A Case Study Approach. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 142, 389–395. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.07.697

Heyler, S. G., Armenakis, A. A., Walker, A. G. & Collier, D. Y. (2016). A qualitative study investigating the ethical decision making process: A proposed model. The Leadership Quarterly, 27(5), 788–801. DOI: https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2016.05.003

Juhary, J. (2015). Understanding Military Pedagogy. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 186, 1255–1261. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.104

Kamarási V. & Mogyorósy G. (2015). Szisztematikus irodalmi áttekintések módszertana és jelentősége. Segítség a diagnosztikus és terápiás döntésekhez. Orvosi Hetilap, 156(38), 1523–1531. DOI: https://doi.org/10.1556/650.2015.30255

Kočote, I. & Smirnova, T. (2016). Aspects of Military-related Text Translation from English into Latvian. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 231, 107–113. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.09.078

Lester, P. B., Lester, G. V. & Saboe, K. N. (2018). Resilience within the workplace: Taking a cue from the U.S. military. Organizational Dynamics, 47(4), 201–208. DOI: https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2018.01.005

Mészáros, A. & Szalóki, R. (2022). The need and opportunities for developing emotional intelligence in education. Opus et Educatio, 9(4), 300–310. DOI: https://doi.org/10.3311/ope.526

Miller, J. W. & Tucker, J. S. (2015). Addressing and assessing critical thinking in intercultural contexts: Investigating the distance learning outcomes of military leaders. International Journal of Intercultural Relations, 48, 120–136. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2015.07.002

Njelezi, M. T. (2023). Education in values: An analysis of teachers’ role in Mozambican military higher education. Heliyon, 9(6), e17226. DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e17226

Peveri, J. (2022). The wise, the politician, and the strong man: Types of national leaders and quality of governance. Journal of Comparative Economics, 50(4), 849–895. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jce.2022.06.001

Rokvić, V. & Stanarević, S. (2016). Toward gender and LGBT equality in the Serbian armed forces. Women’s Studies International Forum, 55, 26–34. DOI: https://doi.org/10.1016/j.wsif.2016.02.003

Scultetus, A. H., Villavicencio, J. L., Koustova, E. & Rich, N. M. (2006). To Heal and to Serve: Military Medical Education Throughout the Centuries. Journal of the American College of Surgeons, 202(6), 1005–1016. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jamcollsurg.2006.02.010

Tenorth H.-E. (2018). Tényekre alapozott oktatáskutatás versus a pedagógia mint kultúratudomány – egy újabb „paradigmaharc” a tudományos pedagógiában. Pedagógiatörténeti Szemle, 4(3–4), 23–44. DOI: https://doi.org/10.22309/ptszemle.2018.3.2

Tontz, P. A., Reyes, J. & Taylor, Z. (2023). Impact of military nurse instructor on the academic performance of eligible corpsman in an online NCLEX-PN training program. Teaching and Learning in Nursing. DOI: https://doi.org/10.1016/j.teln.2023.06.010