Videointerjúkkal támogatott 1956-os tanórák hatásainak kvalitatív vizsgálata az általános iskola 8. osztályaiban

Main Article Content

Kiss Mária Rita

Absztrakt

Az MTA–SZTE Elbeszélt Történelem és Történelemtanítás Kutatócsoport a 2019-es év folyamán partner pedagógusainak közreműködésével több témában videointerjús tanórákat szervezett, amelyeket az érintett diákokkal folytatott fókuszcsoport beszélgetések követtek. A tanulmány az általános iskola 8. osztályában „A forradalom indítószikrája. A MEFESZ” témájában megtartott tanóra után szervezett 5 fókuszcsoport tapasztalatait összegzi.  A kutatási eredmények arra engednek következtetni, hogy tankönyvek absztrakt fogalmakkal teletűzdelt szövegeinek kiegészítése a szemtanúk visszaemlékezéseivel a diákok tananyaghoz való viszonyára pozitívan hathat. A diákok nem az elvont teoretikus megállapításokra, hanem a történelmi szereplők által megélt, de a saját életükben is hasznosítható praktikus emberi tapasztalatokra voltak elsősorban nyitottak. A videointerjús oktatási segédanyagok kiválóan alkalmasak a múlt és jelen közötti kapcsolatteremtésre, a múlt relevánssá tételére. Ezáltal a történelem oktatás képes hozzájárulni az állampolgári mentalitáskultúra formálásához is.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Kiss, M. R. (2021). Videointerjúkkal támogatott 1956-os tanórák hatásainak kvalitatív vizsgálata az általános iskola 8. osztályaiban. Iskolakultúra, 31(11-12), 28–38. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2021.11-12.28
Rovat
Tematikus blokk: Elbeszélt történelem a történelemoktatásban