Tanulhatóak-e a fogalmak? Álláspontok a megismeréstudomány egy nevezetes vitájában Bevezetés: a fogalomtanulás paradoxonjai

Main Article Content

Zoltán Jakab

Absztrakt

Jerry Fodornak a fogalomtanulás elméleteivel kapcsolatos nevezetes kritikája az idők során többféle formát is öltött. A korai változat szerint (Fodor, 1975, 1981) minden tanulási jelenség végső soron hipotézis-vizsgálat jellegű, illetve hipotézis-vizsgálatra vezethető vissza. Ahhoz viszont, hogy megfogalmazzunk egy hipotézist, minden fogalommal rendelkeznünk kell, melyet az magában foglal. Ezért a tanulás folyamán evidenciát gyűjthetünk egyes hipotézisek mellett vagy ellen, de új fogalmakat nem sajátíthatunk el. Eddig ez az érv szoros rokonságot mutat Platón egy klasszikus példájával: ha az erény fogalmát szeretnénk megérteni, akkor példákat kell gyűjtenünk az erény megnyilvánulására (ti. erényes cselekedetekre), és ki kell emelnünk ezekből valamiféle lényegi közös elemet. Igen ám, de ha előzetesen nem rendelkeznénk az erény fogalmával, már a gyűjtést sem tudnánk elkezdeni (Platón, 2013).

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Jakab, Z. (2018). Tanulhatóak-e a fogalmak? Álláspontok a megismeréstudomány egy nevezetes vitájában: Bevezetés: a fogalomtanulás paradoxonjai. Iskolakultúra, 28(5-6), 81–92. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2018.5-6.81
Rovat
Tanulmány