Az európai és a Perzsa-öböl menti légitársaságok perspektíváinak gazdasági-geopolitikai szempontú áttekintése ECONOMIC-GEOPOLITICAL OVERVIEW OF PERSPECTIVES OF EUROPEAN AND GULF AIRLINES
Main Article Content
Absztrakt
ABSZTRAKT
A világ légiközlekedését az ezredforduló végéig jórészt az amerikai és európai társaságok uralták. A verseny döntően az atlanti régióban - a legnagyobb gazdasági teljesítményű/kibocsá-tású kontinensek között - zajlott.
Az ezredfordulót követően, a világnépesség növekedésével összefüggésben a világgazdaság súlypontkorrekciója felgyorsult, a gazdasági potenciál és a geopolitikai erőtér kelet felé tolódott, ami jelentős változásokat hozott a légiközlekedés tradíciókkal terhelt rendszerébe. Új, megállíthatatlan fejlődés jeleit mutató szereplők követeltek (lég)teret maguknak.
Ebből a körből kell kiemelni a Perzsa-öböl menti kis területű és népességű, sajátos adottságokkal rendelkező un. „olaj országok” újszerű és erőteljes üzletpolitikáját, melynek eredményeképpen másfél évtized alatt a világ hárompólusú légi piacát négypólusúra formálták. Az Emirates, Etihad és a Qatar Airways Európa repülési üzletágának meghatározó fuvarozói, egyben az európai légitársaságok legfőbb konkurenciái lettek.
A PTE TTK Földtudományok Doktori Iskola keretében végzett kutatás során egyebek mellett arra keresek választ, hogy
- melyek a két régió szereplői üzletpolitikájának legfőbb sajátosságai?
- milyen erőket mozgósítanak a légiközlekedést egyre inkább meghatározó modernizációs elemek fejlesztésére (technológiai, biztonsági, szervezeti, szolgáltatási stb.)?
- milyen előnyök és hátrányok befolyásolják a versenyt?
- milyen gazdasági, geopolitikai szempontrendszer alapján tudják/próbálják követni a világ légiközlekedésének területi átrendeződését?
ABSTRACT
The air transport of the millennium was mainly dominated by European and American airlines.
The competition occurred in the Atlantic region, which is the venue for the continents with the biggest output/economic performance.
After the millennium the shift of the centre of gravity has accelerated in connection with the growth of global population, economic potential and geopolitical field have moved to the East, and these were considerable changes in the system of aviation limited with tradition. New participants with unstoppable pace were reclaiming (air)space.
It is important to highlight the novel and robust business policy of the ‘oil-countries’ of the western shore of the Persian Gulf, which are small both in size and population, as a result of which these countries managed to have bigger impact on the sectoral policy than their apparent weight, and through this they shaped the world air transport from having three poles to have four poles in a decade and a half.
Emirates, Etihad and Qatar Airways have become decisive carriers of the aviation, and also main competitors for European airlines.
In the research under the Doctoral School of Earth Sciences of the University of Pécs I seek answers for, among others,
- what the decisive factors of the business philosophy of the participants of these two regions are?
- what kind of forces shall be mobilised for developing the increasingly decisive elements of modernisation of aviation?
- what kind of advantages and disadvantages are impacting the competition?
- what kind of economic, geopolitical criteria is appropriate for being able to follow/try to follow the territorial restructuring of aviation?