Kisebbségi népoktatás a Trianon utáni Magyarországon ETHNIC MINORITY EDUCATION IN POST-TRIANON HUNGARY

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Katalin Dr. Oroszné Dr. Takács

Absztrakt

A trianoni békeszerződés után – a megváltozott nemzetiségi viszonyoknak megfelelően – jelentős változások mentek végbe a nemzetiségi iskolaügy területén is. A tanulmány a legnagyobb hazai kisebbség, a németség oktatási helyzetének bemutatása révén bepillantást enged a változás egyes folyamataiba és jogszabályi keretrendszerébe. Választ keres továbbá arra is, hogy bár a csonka országterületen megmaradt lakosság nagyjából egytizedét kitevő nemzeti kisebbségek iskolai jogait a trianoni békeszerződésben a kisebbségek védelme kapcsán vállalt kötelezettségek végrehajtásáról szóló 4800/1923. M. E. sz. rendelet a békeszerződés által előírt keretfeltételeken túlmenően biztosította, az iskolatípusok miért nem tükrözték vissza a kisebbségek népességarányát az egyes településeken.


Following the Peace Treaty of Trianon there were significant changes in the field of minority educational policy in response to the altered minority situation. The aim of the study is to highlight the different stages of this process and its legal framework by analysing the educational situation of the largest ethnic minority in Hungary, the German. The study also wants to find the reasons for the question why the different types of educational institutions of the country did not reflect the proportions of ethnic minorities in the Hungarian population. This happened despite the fact that the ethnic minorities counted for about ten percent of the population of the remaining country and their educational rights were secured at an even higher level on the basis of the 4800/1923. M. E. regulation about the protection of ethnicminorities than it was required by the Peace Treaty of Trianon.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Hogyan kell idézni
Dr. Oroszné Dr. Takács, K. (2019). Kisebbségi népoktatás a Trianon utáni Magyarországon: ETHNIC MINORITY EDUCATION IN POST-TRIANON HUNGARY. Közép-Európai Közlemények, 12(4.), 43–51. Elérés forrás https://iskolakultura.hu/index.php/vikekkek/article/view/32848
Rovat
Cikkek