A sport szerepe az országimázs alakításában – Horvátország esete THE ROLE OF SPORT IN DEVELOPMENT OF COUNTRY IMAGE – THE CASE OF CROATIA
Main Article Content
Absztrakt
Az országmárka tudatos építése ma már nem új eszköz, az országok a pozitív imázs elérése érdekében egyre többen, jól (vagy kevésbé jól) felépített stratégiák mentén nyúlnak a marketing ezen területéhez a jobb boldogulás érdekében. A hagyományos kommunikációs csatornák is kiegészültek, sokan kizárólag a virtuális világból tájékozódnak, a közösségi média szerepe felértékelődött. A stratégia mentén átgondolt országmárka-építésről a szakirodalom jó ideje szól, kisebb-nagyobb vadhajtásokkal jórészt az Anholt-féle országmárka-hexagont alapul véve, melynek kihagyhatatlan része a sport. Pontosabban szólva olyan nemzeti nagyokról, mai értelemben vett celebekről beszélünk ebben az esetben, akik a nemzet hírét viszik a világban, segítik az országimázs alakulását, jó esetben pozitív benyomást téve az emberekre. A sport önmagában erős imázsalakító, különösen akkor, ha egy valamivel több mint 4 millió lakosú ország a világbajnokság elsői közé tör, ezzel világszerte megtöltve a médiát és a közbeszédet, és stabilan felhelyezve Horvátországot a térképre. A sport emellett nemcsak a külső, de a belső országimázst is alakítja, hiszen irigylésre méltó, hogy mennyire összefog a sok piros-fehér kockás szurkoló egymással, „srce vatreno” felkiáltással éltetve a horvát csapatot, és soha nem tapasztalt magasságokba emelve a nemzeti identitást az anyaországon belül és a diaszpórában is.