Játékfélelem és cselekvőképesség a túlélő-horrorban
Main Article Content
Absztrakt
A játékokkal kapcsolatos pszichológiai kutatások középpontjában többek között az érzelmi folyamatok feltérképezése áll, amelyek egyrészt a játékok irányításával függenek össze (gameplay érzelmek), másrészt pedig az avatárral való azonosulásból fakadnak, azaz a játékvilágban megvalósuló cselekvésekhez kapcsolódnak (diegetikus érzelmek). Jelen tanulmányban ezeknek az érzelmi folyamatoknak az egymásra hatását vizsgáljuk a túlélő-horror játékok műfajában, amelyek játékdizájnja speciálisan a félelemválaszok kiváltását célozza. Érvelésünk szerint a túlélő-horror játékokban a félelem kiváltásának hatékony eszközei a játékélmény és irányítás különböző módszerekkel történő befolyásolása, illetve az avatár cselekvési és érzékelési lehetőségeinek korlátozása. Jelen írásban amellett érvelünk, hogy ezen paraméterek módosítása, legalábbis kognitív pszichológiai megközelítésben, nem csökkenti radikálisan és szükségszerű módon a játékos cselekvőképességét.