Élményalapú tanulás – avagy modellek és játékok a történelem és a természettudományos tárgyak képességfejlesztésre épülő oktatásában
Main Article Content
Absztrakt
A tanulásban akadályozott tanulók felső tagozatos oktatásában jelentős szerepet kap az idő- és térszemlélet fejlesztése, valamint az elvont fogalmak kialakítása. A történelem, a természettudományos tárgyak elsajátítása az egyik legnehezebb terület a sajátos nevelési igényű tanulók számára, így a gyógypedagógus számára is kihívást jelentő feladat a tananyagtartalmak szemléletessé tétele, az elsajátítás támogatása. Írásomban hallgatói munkák segítségével mutatok példát az orientáció különböző területeinek fejlesztési lehetőségeire, az élményekre épülő oktatásra.
Article Details
Hivatkozások
Csapó Benő (2003): A képességek fejlődése és iskolai fejlesztése. Akadémiai Kiadó, Budapest. http://www.staff.u-szeged.hu/~csapo/kftart.html (2023.03.20.)
Csapó Benő és Szabó Gábor (2012): Tartalmi keretek a természettudomány diagnosztikus értékeléséhez. https://pedagogus.edia.hu/sites/default/files/termeszettudomany_tartalmi_keretek. pdf (2023.03.22.)
Csíkszentmihályi Mihály (2013): Az öröm művészete. Flow a mindennapokban. Libri Könyvkiadó, Budapest.
Fazekasné Fenyvesi Margit (2009): Az orientációs képesség fejlesztése. Főiskolai jegyzet. https:// www.studocu.com/hu/document/szegedi-tudomanyegyetem/gyogypedagogiai-alapismeretek/ jegyzet-az-orientacios-kepesseg-fejlesztese/2349361 (2023.03.17.)
Hart, R. A. és Moore, G. T. (1973): The Development of Spatial Cognition: A Review. In: R. M. Downs és D. Stea (szerk.): Image & environment: Cognitive mapping and spatial behavior. AldineTransaction. 246–288.
Gyarmathy Éva (2007): Diszlexia. Specifikus tanítási zavar. Lélekben Otthon Kiadó, Budapest.
Kolb, D. A. (1984): Experiential Education: Experience as the Source of Learning. PrenticeHall, New Jersey. Makádi Mariann, Radnóti Katalin,
Róka András és Victor András (2015): A természetismeret tanítása és tanulása. https://edit.elte.hu/xmlui/handle/10831/74952 (2023.03.18.)
Mesterházi Zsuzsa és Szekeres Ágota (2019, szerk.): A nehezen tanuló gyerekek iskolai nevelése. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar, Budapest.
Molnár Katalin (2016): Élményalapú környezeti nevelés. http://publicatio.uni-sopron. hu/771/1/06_Molnar_Katalin_u.pdf (2023.03.22.)
Papp-Szabó Zsuzsanna (2022): Tanulásban akadályozott tanulóknak a természettudományos tantárgyak tanítása játékok felhasználásával. Szakdolgozat. SZTE JGYPK Gyógypedagógus- képző Intézet, Szeged.
Pethő Éva (1983): Válogatás Carl Rogers műveiből. In: Szekeres Józsefné, Polgár Zsuzsanna és Sarlós Katalin: Pszichológiai tanácsadás a pályaválasztásban. Módszertani füzetek. 27. kötet. Országos Pedagógiai Intézet, Budapest.