Többségi pedagógusok és gyógypedagógusok differenciáló gyakorlatának elemzése
Main Article Content
Absztrakt
A pedagógusok számára nem könnyű feladat, hogy hogyan lehet egy tanulócsoporton belül hatékonyan tanítani, fejleszteni a különböző érdeklődésű, különböző kulturális háttérrel rendelkező, más nyelvet beszélő, a világról más-más tapasztalattal rendelkező, a készségek különböző spektrumán elhelyezkedő tanulókat. A sajátos nevelési igény mellett a tanulói heterogenitást tovább színesíti az alacsony szociokulturális háttér is, de ne feledkezzünk meg az átlagos képességű (de eltérő tanulási stílussal rendelkező) vagy akár a tehetséges tanulókról sem (Hosszu, 2021. 15. o.). A szakirodalom számos, a differenciálásra vonatkozó tanítási gyakorlatot jegyez, melyek a tanulói heterogenitás kezelésére hivatott módszerek. Ugyanakkor a kutatások eredményei szerint a differenciálás mint gyakorlat mégsem vált általánossá, van, aki túlterheltnek érzi magát, ha differenciál (Reis, McCoach, Little, Muller és Kaniskan, 2011), van, aki arról panaszkodik, hogy a képzése során nem készítették fel a differenciálás hatékony alkalmazására (Idol, 2006), van, aki egyszerűen csak nem érti a differenciálás lényegét. Vizsgálatunkban többségi pedagógusok és gyógypedagógusok differenciáló gyakorlatát hasonlítjuk össze. Arra keressük a választ, hogy mintánkban van-e különbség a pedagógusok és gyógypedagógusok által alkalmazott differenciáló stratégiák között.
Article Details
Hivatkozások
Anderson, K. (2007): Differentiating instruction to include all students. Preventing School Failure, 51. 3. sz. 49−54.
George, P. (2005): A rationale for differentiating instruction in the regular classroom. Theory Into Practice, 44. 3. sz. 185−103.
Hancock, E. és Gallard, A. (2004): Preservice science teachers’ beliefs about teaching and learning. The influence of K – 12 field experiences. Journal of Science Teacher Education, 15. 4. sz. 281–291. https://www.researchgate.net/publication/227197853_Preservice_Science_Teachers’_ Beliefs_About_Teaching_and_Learning_The_Influence_of_K-12_Field_Experiences (2023.03.18.)
Heacox, D. (2006): Differenciálás a tanításban, tanulásban. Kézikönyv a 3-12. osztály számára. Szabad Iskolákért Alapítvány, Budapest. Hosszu Tímea (2021): Vajdasági pedagógusok differenciálási gyakorlata az inkluzív oktatásban. In: Hosszu Tímea és Tóthné Aszalai Anett (szerk.): „Együtt az úton... innen és határon túl” Tanulmánykötet. Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus- képző Intézet, Szeged. Idol, L. (2006): Toward inclusion of special education students in general education. Remedial and Special Education, 27. 2. sz. 77–94. https://www.researchgate.net/publication/258183289_Toward_Inclusion_of_Special_Education_ Students_in_General_Education_A_Program_Evaluation_of_Eight_Schools (2023.03.18.)
Kis-Tóth Lajos, Lengyelné Molnár Tünde és Tóthné Parázsó Lenke (2013): Statisztikai programrendszerek. Eszterházy Károly Főiskola, Eger.
Koehler, Shelby (2010): Effects of Differentiating for Readiness, Interest and Learning Profile on Engagement and Understanding. Mathematical and Computing Sciences Masters, Paper 91. https://fisherpub.sjf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1090&context=mathcs_etd_masters (2023.02.15.)
Mansour, N. (2009): Science teachers’ beliefs and practices: issues, implications and research agenda. International Journal of Environmental and Science Education, 4. 1. sz. 25–48. https:// www.researchgate.net/publication/237303115_Science_Teachers’_Beliefs_and_Practices_ Issues_Implications_and_Research_Agenda (2023.03.18.)
Miller, P. A. (2002): Theories of development psychology. Worth Publishers, New York. Pajares, M. F. (1992): Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62. 3. sz. 307–332. https://ssrlsite.files.wordpress.com/2018/02/pajares-1992-teachers_-beliefs-and-educational- research-cleaning-up-a-messy-construct.pdf (2023.03.18.)
Pozas M., Letzel V. és Schneider C. (2020): Teachers and differentiated instruction: exploring differentiation practices to address student diversity. Journal of Research in Special Educational Needs, 20. 3. sz. 217–230. https://nasenjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/ full/10.1111/1471-3802.12481 (2023.03.18.)
Reis, S. M., McCoach, D. B., Little, C. A., Muller, L. M. és Kaniskan, R. B. (2011): The effects of differentiated instruction and enrichment pedagogy on reading achievement in five elementary schools. American Educational Research Journal, 48. 2. sz. 462–501.
Rohony Noémi (2022): Többségi pedagógusok és gyógypedagógusok differenciáló gyakorlatának összehasonlító vizsgálata. Szakdolgozat. SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet, Szeged.
Sfard, A. (1998): On two metaphors for learning and the dangers of choosing just one. Educational Researcher, 27. 2. sz. 4–13. https://www.researchgate.net/publication/304552704_On_Two_Metaphors_for_Learning_ and_the_Dangers_of_Choosing_Just_One (2023.03.18.)
Staub, F. C. és Stern, E. (2002): The nature of teachers’ pedagogical content beliefs matters for students’ achievement gains: Quasi-experimental evidence from elementary mathematics. Journal of Educational Psychology, 94. 2. sz. 344–355. https://ethz.ch/content/dam/ethz/special-interest/gess/ifv/professur-lehr-und-lernforschung/ publikationen-stern/staub_stern_2002.pdf (2023.03.18.)
Tomlinson C. A. (1999): The differentiated classroom. Responding to the Needs of All Learners. Asocciation for Supervision and Curriculum Development, Alexandria.
Tomlinson C. A. (2001): How to differentiate instruction in mixed – ability classrooms. Asocciation for Suprevision and Curriculum Development, Alexandria.
Tomlinson, C. A. (2003): Fulfilling the promise of a differentiated classroom: Strategies and tools for responsive teaching. Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria.
Tomlinson, C. A. és Allan, S. D. (2000): Leadership for differentiating schools & classrooms. Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria.
Tyack, D., Anderson, J., Cuban, L., Kaestle, C., Bernard, S., Mondale, S. és Streep, M. (2001): School: The story of American public education. Beacon Press, Boston. Weselby, C. (2021): What is differentiated instructions? Examples of how to differentiate instruction in the classroom. https://resilienteducator.com/classroom-resources/examples-of-differentiated-instruction/ (2023.03.25.)