Közösségi Kapcsolódások - tanulmányok kultúráról és oktatásról https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs <p><em><strong>Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról: </strong></em>A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar KAPOCS Kutatócsoportjának online folyóirata</p> <p>2020 májusában, annak érdekében, hogy keretet adjanak a Művelődéstudományi Intézetben folyó sokrétű tudományos tevékenységnek, és biztosítsák a multidiszciplináris kutatásokban érvényesítendő minőségi és etikai elvárások egységességét, az intézet munkatársai kutatócsoportot hoztak létre. Ezeknek a céloknak kíván megfelelni a kutatócsoport által útjára indított, évente két alkalommal megjelenő folyóirat is, amelyben mind hazai, mind külföldi kutatók tanulmányainak teret adunk.</p> hu-HU keczer.gabriella@szte.hu (Keczer Gabriella) keczer.gabriella@szte.hu (Keczer Gabriella) Sun, 29 Sep 2024 00:00:00 +0200 OJS 3.3.0.13 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 (Be)köszöntő ajánló https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45975 Urbanik Tímea Copyright (c) 2024 Közösségi Kapcsolódások - tanulmányok kultúráról és oktatásról https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45975 Sun, 29 Sep 2024 00:00:00 +0200 Egy befejezetlen interjú margójára https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45978 <p>.</p> Bányai Éva Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45978 Tue, 08 Oct 2024 00:00:00 +0200 Feleségem története https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45979 <p>.</p> Boldog Zoltán Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45979 Sun, 29 Sep 2024 00:00:00 +0200 Alapvető létviszonyok https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45984 <p>.</p> Faragó Kornélia Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45984 Sun, 29 Sep 2024 00:00:00 +0200 Kedves Miska bácsi, https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45987 <p>.</p> Kiss László Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45987 Sun, 29 Sep 2024 00:00:00 +0200 A figyelemről https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45994 <p>.</p> Turi Tímea Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45994 Sun, 29 Sep 2024 00:00:00 +0200 Isten éltesse a 90 éves Ilia Mihályt! https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45998 <p>.</p> Varga Zsuzsanna Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45998 Sun, 29 Sep 2024 00:00:00 +0200 Három szikár https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45990 <p>.</p> Odorics Ferenc Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45990 Sun, 29 Sep 2024 00:00:00 +0200 Megjegyzések a fordítói hűségről egy kínai vers fordításainak ürügyén https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45976 <p><span style="font-weight: 400;">A cikkben egy négysoros régi kínai vers magyar és angol nyelvű fordításainak összehasonlító elemzése alapján mutatjuk ki, hogy a fordítás akkor is lehet elhibázott, pontatlan vagy hűtlen, ha a két vers lexikális tartalma megegyezik, de legalábbis nagymértékben hasonló. A fordítás akadályai elsősorban nem nyelvi, hanem kulturális természetűek, és ez különösen így van, ha két, egymástól szinte minden tekintetben különböző kultúra között próbál meg a műfordító közvetíteni. A nyugati (európai) és keleti (kínai) kultúrkör egymástól gyökeresen eltérő mentalitását, világlátását, hagyományait, vallási és kulturális konnotációit szinte lehetetlen pusztán nyelvi eszközökkel kiküszöbölni vagy kompenzálni.</span></p> Albert Sándor Copyright (c) 2024 Közösségi Kapcsolódások - tanulmányok kultúráról és oktatásról https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45976 Sun, 29 Sep 2024 00:00:00 +0200 A Tömörkény Társaság történetéhez https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45977 <p>A Tömörkény Társaság Szeged két háború közötti művelődéstörténetének volt egyik jellegzetes képződménye. Fő célja Tömörkény István (1866–1917) kultuszának ápolása volt. Elnöke Juhász Gyula (1883–1937), titkára Hegyi István (1896–1951). Meglehetően alkalomszerűen működött, jobbára asztaltársasági formában, az országos sajtó ritkán adott hírt eseményeikről, a helyi napilapok is csak arról, ami a nyilvánosság előtt zajlott. A társaság működése, a rendezvények megszervezése és lebonyolítása, a kapcsolattartás és más, hasonló jellegű feladatok elvégzése a titkár hatásköre-kötelezettsége volt, s ez – mint minden szervezési munka – a nyilvánosság számára láthatatlanul történt. A dolgozatban közzétett három levél a titkári működéshez, s így a Tömörkény Társaság történetéhez ad részleteket.</p> Bíró-Balogh Tamás Copyright (c) 2024 Közösségi Kapcsolódások - tanulmányok kultúráról és oktatásról https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45977 Sun, 29 Sep 2024 00:00:00 +0200 Ilia Mihály Tanárúr születésnapi köszöntése https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45982 <p>.</p> Cserjés Katalin Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45982 Tue, 08 Oct 2024 00:00:00 +0200 Bakáról, Szepesiről, angyalokról https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45983 <p>.</p> Fabulya Andrea Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45983 Tue, 08 Oct 2024 00:00:00 +0200 Képeslapok titkát kutatva https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45985 <p>.</p> Gajdó Ágnes Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45985 Tue, 08 Oct 2024 00:00:00 +0200 „Amikor az ember már madár” https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45986 <p>Tanulmányomban az életallegóriákat vizsgálom a későmodernség három költőjének (Weöres Sándor, Nemes Nagy Ágnes, Pilinszky János) verseiben. Ez a műfaj a teljes emberi életút ábrázolására tesz kísérletet, s az élet – mint időbeli folyamat – egymás után k övetkező szakaszait<br>terekkel metaforizálja.<br>Az első fejezetben az énnel mint az életfolyam kiindulópontjával foglalkozom, a másodikban az úton lét és a vándorlás motívumával, a harmadikban az életszakaszok, az köztük megtörténő határátlépések, és az ezek nyomán kirajzolódó életút-mintázatok költői reflexióival, a negyedikben<br>pedig az öregedés folyamatát tematizáló versekkel.<br>Tanulmányom ötödik, utolsó fejezetének középpontjában Weöres Sándor&nbsp; gyetemes érvényű életallegóriája, a Via vitae című vers áll. Ennek értelmezésével – kitekintve a másik két szerző párhuzamos gondolatmenetű költeményeire (Nemes Nagy Ágnes: [Sötét volt és magas]; Pilinszky János: Egyetenes labirintus) – arra a kérdésre keresem a választ, hogy a három költő létszemléletében a szűkülés és a fogyatkozás, vagy a tágulás és a növekedés tapasztalata határozza-e meg inkább az életutat.<br>Írásomban a teljesség igénye nélkül, inkább metszeteket alkotva vizsgálom a három szerző életút-értelmezéseit.</p> Hernádi Mária Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45986 Tue, 08 Oct 2024 00:00:00 +0200 Ilia Tanár Úr és a figyelem https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45988 <p>.</p> Kolozsi Orsolya Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45988 Sun, 29 Sep 2024 00:00:00 +0200 Sík Sándor helye Juhász Gyula költészetének recepciótörténetében https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45989 <p>.</p> Miklós Péter Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45989 Sun, 29 Sep 2024 00:00:00 +0200 Jób könyvének ókori szellemi öröksége https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45991 <p>Jób könyve az ókortól kezdve inspirálta és inspirálja nemcsak a teológiai-filozófiai gondolkodást, hanem a művészeteket, ezen belül az irodalom sokféle műfaját is. Számos parafrázisa, kiegészítése, átírása, dramatizálása, más korszakba helyezett narratívája született. Sok közülük olyan, amely az eredeti műben felvetett teodíceai kérdésekre markáns, radikális, a Tanach szövegével szembeforduló választ ad. Jób könyve egyik ókori szövegváltozata Jób testamentuma, amely elsősorban Jób könyvének a Septuaginta - beli változatával mutat rokonságot és merőben eltér a Tanach Jób könyvének mind struktúrájától, narratívájától mind mondanivalójától, ebből következően műfajától is. Tanulmányomban Jób testamentumát és Jób könyvét vetem össze elsősorban a bennük foglalt világszemlélet, istenfelfogás szempontjából</p> Papp Szilvia Anikó Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45991 Sun, 29 Sep 2024 00:00:00 +0200 Egy Tömörkény-elbeszélés kommentárokkal és mítoszi távlatban https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45992 <p>.</p> Simoncsics Péter Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45992 Sun, 29 Sep 2024 00:00:00 +0200 Egy irodalmi barátnő https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45993 <p>Füst Milán rendkívül gazdag irodalmi hagyatéka nem csupán a szerző életének és pályájának részletes feltárását teszi lehetővé, de számos, korszakában fontos, mára mégis kevéssé ismert szereplő megismerése felé is utat nyit. A „magányos prófétának” ugyanis voltak barátai, akiknek levelei, megküldött művei éppen Füst anyagai között maradtak fenn. Kernách Ilona, a Nyugat egyik első női szerzője volt.</p> Szilágyi Judit Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45993 Sun, 29 Sep 2024 00:00:00 +0200 Párhuzamos angyalképek https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45995 <p align="justify"><span style="font-family: Baskervville;"><span style="font-size: medium;">A huszadik század második felében két másképpen meghatározó íróegyéniség lehetséges párhuzamát szemlélem. A magyar prózairodalom két jelentős alkotója különböző módokon volt meghatározó része az irodalomtörténetnek. Szabó Magda Pilátus című regényének és Mészöly Miklós Megbocsátás című kisregényének narrációja, azon belül egy kép leírása hozza létre a párhuzamot. Figyelemre érdemese, hogy a vallásos tömegtermék</span></span><span style="font-family: Baskervville;"><span style="font-size: medium;"> milyen funkciókat tölt be, hogy kapcsolódik a történetekhez, milyen egzisztenciális jelentések kapcsolódhatnak hozzá.</span></span></p> Urbanik Tímea Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45995 Sun, 29 Sep 2024 00:00:00 +0200 A győzelem jelképei https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45996 <p>A győzelem számos jelképe ismert a különböző kultúrákban. Európában az ókori mediterrán eredetű, elsősorban az antikvitásban kialakult szimbólumok hagyományozódtak tovább, részben módosulva, új jelentésekkel kiegészülve. A kereszténység az új győzelmi jel mellett a görög-római diadal-motívumok átértelmezésének érdekes példáit mutatja. A tanulmány ezekre az ókortól kezdődően átörökített jelképekre és a jelentésekben történő módosulásokra fókuszál. Bár az elvont fogalmak esetében jellemzően a közmegegyezés által kanonizált szimbólum jelek a tipikusak, a győzelmi jelképek azért is érdekesek, mert ősi, ösztönös kifejeződések, gesztusjelek fennmaradása is kimutatható, amelyek keveredhettek, kiegészülhettek későbbi korok győzelmi motívumaival.</p> Újvári Edit Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45996 Sun, 29 Sep 2024 00:00:00 +0200 Esszé az individualizmus kudarcáról https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45997 <p>Az írás célja annak vizsgálata, milyen markáns nyelvi megformálásai létezhetnek a pusztának, a tanyán élő emberek világának, hogyan állíthatók egymással párhuzamba vagy éppen ellentétbe a kanonizált irodalmi alkotások parasztképe és a személyes önéletírások vallomásai Móricz Zsigmond, Darvas József, Csizmadia Imre, Závada Pál, Szilágyi István írásain keresztül.</p> Vassné Técsy Edit Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45997 Sun, 29 Sep 2024 00:00:00 +0200