https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/issue/feedKözösségi Kapcsolódások - tanulmányok kultúráról és oktatásról2024-10-01T16:20:23+02:00Keczer Gabriellakeczer.gabriella@szte.huOpen Journal Systems<p><em><strong>Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról: </strong></em>A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar KAPOCS Kutatócsoportjának online folyóirata</p> <p>2020 májusában, annak érdekében, hogy keretet adjanak a Művelődéstudományi Intézetben folyó sokrétű tudományos tevékenységnek, és biztosítsák a multidiszciplináris kutatásokban érvényesítendő minőségi és etikai elvárások egységességét, az intézet munkatársai kutatócsoportot hoztak létre. Ezeknek a céloknak kíván megfelelni a kutatócsoport által útjára indított, évente két alkalommal megjelenő folyóirat is, amelyben mind hazai, mind külföldi kutatók tanulmányainak teret adunk.</p>https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45975(Be)köszöntő ajánló2024-10-01T10:42:08+02:00Tímea Urbanikmolnarne.urbanik.timea@szte.hu2024-09-29T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Közösségi Kapcsolódások - tanulmányok kultúráról és oktatásrólhttps://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45978Egy befejezetlen interjú margójára2024-10-01T11:41:58+02:00Éva Bányaiojs@bibl.u-szeged.hu<p>.</p>2024-10-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45979Feleségem története2024-10-01T11:54:41+02:00Zoltán Boldogojs@bibl.u-szeged.hu<p>.</p>2024-09-29T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45984Alapvető létviszonyok2024-10-01T12:49:27+02:00Kornélia Faragóojs@bibl.u-szeged.hu<p>.</p>2024-09-29T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45987Kedves Miska bácsi,2024-10-01T15:10:07+02:00László Kissojs@bibl.u-szeged.hu<p>.</p>2024-09-29T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45994A figyelemről2024-10-01T15:50:26+02:00Tímea Turiojs@bibl.u-szeged.hu<p>.</p>2024-09-29T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45998Isten éltesse a 90 éves Ilia Mihályt!2024-10-01T16:20:23+02:00Zsuzsanna Vargojs@bibl.u-szeged.hu<p>.</p>2024-09-29T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45990Három szikár2024-10-01T15:24:20+02:00Ferenc Odoricsojs@bibl.u-szeged.hu<p>.</p>2024-09-29T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45976Megjegyzések a fordítói hűségről egy kínai vers fordításainak ürügyén2024-10-01T10:55:20+02:00Sándor Albertojs@bibl.u-szeged.hu<p><span style="font-weight: 400;">A cikkben egy négysoros régi kínai vers magyar és angol nyelvű fordításainak összehasonlító elemzése alapján mutatjuk ki, hogy a fordítás akkor is lehet elhibázott, pontatlan vagy hűtlen, ha a két vers lexikális tartalma megegyezik, de legalábbis nagymértékben hasonló. A fordítás akadályai elsősorban nem nyelvi, hanem kulturális természetűek, és ez különösen így van, ha két, egymástól szinte minden tekintetben különböző kultúra között próbál meg a műfordító közvetíteni. A nyugati (európai) és keleti (kínai) kultúrkör egymástól gyökeresen eltérő mentalitását, világlátását, hagyományait, vallási és kulturális konnotációit szinte lehetetlen pusztán nyelvi eszközökkel kiküszöbölni vagy kompenzálni.</span></p>2024-09-29T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Közösségi Kapcsolódások - tanulmányok kultúráról és oktatásrólhttps://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45977A Tömörkény Társaság történetéhez2024-10-01T11:24:59+02:00Tamás Bíró-Baloghojs@bibl.u-szeged.hu<p>A Tömörkény Társaság Szeged két háború közötti művelődéstörténetének volt egyik jellegzetes képződménye. Fő célja Tömörkény István (1866–1917) kultuszának ápolása volt. Elnöke Juhász Gyula (1883–1937), titkára Hegyi István (1896–1951). Meglehetően alkalomszerűen működött, jobbára asztaltársasági formában, az országos sajtó ritkán adott hírt eseményeikről, a helyi napilapok is csak arról, ami a nyilvánosság előtt zajlott. A társaság működése, a rendezvények megszervezése és lebonyolítása, a kapcsolattartás és más, hasonló jellegű feladatok elvégzése a titkár hatásköre-kötelezettsége volt, s ez – mint minden szervezési munka – a nyilvánosság számára láthatatlanul történt. A dolgozatban közzétett három levél a titkári működéshez, s így a Tömörkény Társaság történetéhez ad részleteket.</p>2024-09-29T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Közösségi Kapcsolódások - tanulmányok kultúráról és oktatásrólhttps://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45982Ilia Mihály Tanárúr születésnapi köszöntése2024-10-01T12:18:08+02:00Katalin Cserjésojs@bibl.u-szeged.hu<p>.</p>2024-10-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45983Bakáról, Szepesiről, angyalokról2024-10-01T12:32:07+02:00Andrea Fabulyaojs@bibl.u-szeged.hu<p>.</p>2024-10-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45985Képeslapok titkát kutatva2024-10-01T14:54:58+02:00Ágnes Gajdóojs@bibl.u-szeged.hu<p>.</p>2024-10-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45986„Amikor az ember már madár”2024-10-01T15:02:01+02:00Mária Hernádiojs@bibl.u-szeged.hu<p>Tanulmányomban az életallegóriákat vizsgálom a későmodernség három költőjének (Weöres Sándor, Nemes Nagy Ágnes, Pilinszky János) verseiben. Ez a műfaj a teljes emberi életút ábrázolására tesz kísérletet, s az élet – mint időbeli folyamat – egymás után k övetkező szakaszait<br>terekkel metaforizálja.<br>Az első fejezetben az énnel mint az életfolyam kiindulópontjával foglalkozom, a másodikban az úton lét és a vándorlás motívumával, a harmadikban az életszakaszok, az köztük megtörténő határátlépések, és az ezek nyomán kirajzolódó életút-mintázatok költői reflexióival, a negyedikben<br>pedig az öregedés folyamatát tematizáló versekkel.<br>Tanulmányom ötödik, utolsó fejezetének középpontjában Weöres Sándor gyetemes érvényű életallegóriája, a Via vitae című vers áll. Ennek értelmezésével – kitekintve a másik két szerző párhuzamos gondolatmenetű költeményeire (Nemes Nagy Ágnes: [Sötét volt és magas]; Pilinszky János: Egyetenes labirintus) – arra a kérdésre keresem a választ, hogy a három költő létszemléletében a szűkülés és a fogyatkozás, vagy a tágulás és a növekedés tapasztalata határozza-e meg inkább az életutat.<br>Írásomban a teljesség igénye nélkül, inkább metszeteket alkotva vizsgálom a három szerző életút-értelmezéseit.</p>2024-10-08T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45988Ilia Tanár Úr és a figyelem2024-10-01T15:13:57+02:00Orsolya Kolozsiojs@bibl.u-szeged.hu<p>.</p>2024-09-29T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45989Sík Sándor helye Juhász Gyula költészetének recepciótörténetében2024-10-01T15:18:01+02:00Péter Miklósojs@bibl.u-szeged.hu<p>.</p>2024-09-29T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45991Jób könyvének ókori szellemi öröksége2024-10-01T15:28:31+02:00Szilvia Anikó Pappojs@bibl.u-szeged.hu<p>Jób könyve az ókortól kezdve inspirálta és inspirálja nemcsak a teológiai-filozófiai gondolkodást, hanem a művészeteket, ezen belül az irodalom sokféle műfaját is. Számos parafrázisa, kiegészítése, átírása, dramatizálása, más korszakba helyezett narratívája született. Sok közülük olyan, amely az eredeti műben felvetett teodíceai kérdésekre markáns, radikális, a Tanach szövegével szembeforduló választ ad. Jób könyve egyik ókori szövegváltozata Jób testamentuma, amely elsősorban Jób könyvének a Septuaginta - beli változatával mutat rokonságot és merőben eltér a Tanach Jób könyvének mind struktúrájától, narratívájától mind mondanivalójától, ebből következően műfajától is. Tanulmányomban Jób testamentumát és Jób könyvét vetem össze elsősorban a bennük foglalt világszemlélet, istenfelfogás szempontjából</p>2024-09-29T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45992Egy Tömörkény-elbeszélés kommentárokkal és mítoszi távlatban2024-10-01T15:34:40+02:00Péter Simoncsicsojs@bibl.u-szeged.hu<p>.</p>2024-09-29T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45993Egy irodalmi barátnő2024-10-01T15:40:54+02:00Judit Szilágyiojs@bibl.u-szeged.hu<p>Füst Milán rendkívül gazdag irodalmi hagyatéka nem csupán a szerző életének és pályájának részletes feltárását teszi lehetővé, de számos, korszakában fontos, mára mégis kevéssé ismert szereplő megismerése felé is utat nyit. A „magányos prófétának” ugyanis voltak barátai, akiknek levelei, megküldött művei éppen Füst anyagai között maradtak fenn. Kernách Ilona, a Nyugat egyik első női szerzője volt.</p>2024-09-29T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45995Párhuzamos angyalképek2024-10-01T15:53:45+02:00Tímea Urbanikojs@bibl.u-szeged.hu<p align="justify"><span style="font-family: Baskervville;"><span style="font-size: medium;">A huszadik század második felében két másképpen meghatározó íróegyéniség lehetséges párhuzamát szemlélem. A magyar prózairodalom két jelentős alkotója különböző módokon volt meghatározó része az irodalomtörténetnek. Szabó Magda Pilátus című regényének és Mészöly Miklós Megbocsátás című kisregényének narrációja, azon belül egy kép leírása hozza létre a párhuzamot. Figyelemre érdemese, hogy a vallásos tömegtermék</span></span><span style="font-family: Baskervville;"><span style="font-size: medium;"> milyen funkciókat tölt be, hogy kapcsolódik a történetekhez, milyen egzisztenciális jelentések kapcsolódhatnak hozzá.</span></span></p>2024-09-29T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45996A győzelem jelképei2024-10-01T15:57:46+02:00Edit Újváriojs@bibl.u-szeged.hu<p>A győzelem számos jelképe ismert a különböző kultúrákban. Európában az ókori mediterrán eredetű, elsősorban az antikvitásban kialakult szimbólumok hagyományozódtak tovább, részben módosulva, új jelentésekkel kiegészülve. A kereszténység az új győzelmi jel mellett a görög-római diadal-motívumok átértelmezésének érdekes példáit mutatja. A tanulmány ezekre az ókortól kezdődően átörökített jelképekre és a jelentésekben történő módosulásokra fókuszál. Bár az elvont fogalmak esetében jellemzően a közmegegyezés által kanonizált szimbólum jelek a tipikusak, a győzelmi jelképek azért is érdekesek, mert ősi, ösztönös kifejeződések, gesztusjelek fennmaradása is kimutatható, amelyek keveredhettek, kiegészülhettek későbbi korok győzelmi motívumaival.</p>2024-09-29T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://iskolakultura.hu/index.php/kapocs/article/view/45997Esszé az individualizmus kudarcáról2024-10-01T16:07:49+02:00Edit Vassné Técsyojs@bibl.u-szeged.hu<p>Az írás célja annak vizsgálata, milyen markáns nyelvi megformálásai létezhetnek a pusztának, a tanyán élő emberek világának, hogyan állíthatók egymással párhuzamba vagy éppen ellentétbe a kanonizált irodalmi alkotások parasztképe és a személyes önéletírások vallomásai Móricz Zsigmond, Darvas József, Csizmadia Imre, Závada Pál, Szilágyi István írásain keresztül.</p>2024-09-29T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024